Vaskemaskin, husdyr / arbeidsmenn og babyer

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Dere som har vaskemaskin hvor dere vasker hundepledd fra bil og bur, skitne håndduker fra hund og arbeidsmenn, skitne bukser fulle av jord fra skog og mark - er det et problem å vaske det i samme maskin som babyklær? Jeg tenker det er klart at om jeg kjører en 40graders med superskitten vask så bør jeg kanskje helst kjøre en 90grader mellom den 40gradern og en 40graders babyklær - men har det *egentlig* noe for seg? Hva sier ekspertisen, helsenorge og så videre? Tar babyer skade av å ha på seg klær som er vasket i samme maskin som ... "skitne" ting?

Hadde en diskusjon med mamma om dette, endte med at hun vil kjøpe oss ekstra vaskemaskin til babyen kommer for hun vil ikke at jeg skal vaske hundens fleecepledd som ligger i hundesenga i samme maskin som babyens klær. Ser ikke poenget, men kanskje jeg er naiv?

Vasker alt i samme maskin. En kokvask innimellom fikser saken. Rist av/skyll av det værste før du legger i maskinen. Vi har vaskemaskin/tørketrommel kombinert, så tar en runde med tørketrommel på klær og sengetøy osv. Da kommer eventuell hundepels av.

Vasker ikke hundepledd/håndklær så ofte da, så har ikke opplevd dette som problematisk.

Åja, jeg vasker selvsagt ikke hundestæsj sammen med vårt/baby sitt tøy. Separate vask. Måtte bare poengtere det.

Vasker vi ikke tøy fordi det skal bli rent da? Hva er vits med å vaske det om det ikke er rent når det er ferdig? aldri tenkt over at dette er et problem og aldri kjørt 90 graders vask fordi jeg vasket noe veldig skittent. Vasket babytøy, hundepledd, arbeidstøy i samme maskin. Men klart separate vask da :)

Vasker vi ikke tøy fordi det skal bli rent da? Hva er vits med å vaske det om det ikke er rent når det er ferdig? aldri tenkt over at dette er et problem og aldri kjørt 90 graders vask fordi jeg vasket noe veldig skittent. Vasket babytøy, hundepledd, arbeidstøy i samme maskin. Men klart separate vask da :)

Jo, det mener jeg og :p Derfor ville jeg forhøre meg om det har noe fornuft i seg eller om det er bare BS :p

Nja. Vasket ikke en 90 graders mellom vask av hundeting og babyting. Men greit å ta en sjekk så det ikke ligger igjen hundehår i maskinen :)
Ikke alltid alle hundehårene blir spylt ut med vannet

Nja. Vasket ikke en 90 graders mellom vask av hundeting og babyting. Men greit å ta en sjekk så det ikke ligger igjen hundehår i maskinen :)
Ikke alltid alle hundehårene blir spylt ut med vannet

Har labrador så det er egentlig ønsketenkning at hundehårene overhodet noen sinne forsvinner :p Hundehår har jeg heller ingen problemer med, jeg tenker mer på bakterier og skitt som lever i jord, avføring eller tyggebein som oksehud eller oksepenis.

Har labrador så det er egentlig ønsketenkning at hundehårene overhodet noen sinne forsvinner :p Hundehår har jeg heller ingen problemer med, jeg tenker mer på bakterier og skitt som lever i jord, avføring eller tyggebein som oksehud eller oksepenis.
Men hundehår kan irritere babyhud, så ville uansett gjort det jeg kunne for å ikke ha klærne fulle av hundehår :p

Hvis du vasker gummikanten og ellers holder maskinen rein med jevnlig rens hadde jeg ikke sett noe problem med det :)

vasker heller ikke babyting for seg, det tåler da å vaskes sammen med vanlig tøy :p Bruker parfymefritt vaskemiddel på hele familien.

bruker tøybleier litt og de går og i maskinen såklart :) På eget vaskeregime mtp kaldskyll først, men deretter sammen med resten av 60-vasken :)

sorry meg men egen vaskemaskinen virker smått hysterisk :p

Dette lurer jeg også på.

Syns i utgangspunktet det virker noe hysterisk å kjøpe enda en maskin. Jeg tenker at det uansett bør holde å ta enten en kokvask eller maskinvask mellom de to vaskene.

Vasker vi en veldig skitten vask tar vi en kokvask mellom den og vanlige klær som kun skal vaskes på 40 grader. Har ingen barn enda, men kommer til å kjøre samme system der. Det er uansett lurt å kjøre en kokvask jevnlig, så føler ikke det er noe mere arbeid, vi bare passer på å time vaskene sammen :)

Hvofor kan de det (med mindre baby er allergisk)?
Fordi de stikker gjerne gjennom tøyet. Har du aldri vært hos frisøren og fått nyklipte hår stikkende under klærne dine? En del hunderaser har også veldig stri pels som gjør at det stikker enda mer

Fordi de stikker gjerne gjennom tøyet. Har du aldri vært hos frisøren og fått nyklipte hår stikkende under klærne dine? En del hunderaser har også veldig stri pels som gjør at det stikker enda mer

Fordi de stikker.

Ok, så da spørs det på type hundehår altså. Ikke all type pels stikker. Lurte på om det var noen annen grunn. Takk for tilbakemelding :)

men har man hund så vil klærne uansett få hundehår på seg, hvordan unngår man det når man lever med dyr som har pels? Når min eldste var baby var hunden inn i sin verste røyteperiode noensinne og mitt barn hadde hundehår overalt for barnet var jo aktiv på gulvet der også hunden vår. Det gikk bra med dette barnet også :)

Jeg tenker ikke det er noe problem. Babytøy anses innimellom som noe hellig synes jeg som skal nærmest kokvaskes for seg :p
det blir for miljøsvineri for min del.

Vi brukte tøybleier på barnet, og skal innrømme at jeg vurderte et par ganger å vaske maskina før jeg slang inni en skikkelig fin vask/ullvask i starten, men hvis maskina er så skitten at man ikke kan vaske babytøy etterpå, så må jammen det du vaska først heller ikke ha blitt rent, tenker jeg :)

Men det kan være greit å huske å rense maskina hver mnd eller etter behov :)

Bekymrer meg virkelig ikke for hundehår, og at vaskemaskina skulle gjøre noe forskjell der det ... er fysisk umulig. Jeg tørrmopper 3-4 gang om dagen, ligger et fint dryss av hår over hele gulvet 24/7... Ahhh :p Englestøv, som det kalles blandt oss Labradoreiere :p

Er mer der som kaffebønna er, med at maskina "føles" skitten. Har faktisk tenkt på det samme - med tøybleier. Putter man bleier fulle av bæsj i vaskemaskina da? Hva gjør man egentlig? xDD Føles det ikke rart å ha 4 intense bæsjebleier i maskina også pakker du sengsett inn rett etterpå? :p

Bekymrer meg virkelig ikke for hundehår, og at vaskemaskina skulle gjøre noe forskjell der det ... er fysisk umulig. Jeg tørrmopper 3-4 gang om dagen, ligger et fint dryss av hår over hele gulvet 24/7... Ahhh :p Englestøv, som det kalles blandt oss Labradoreiere :p

Er mer der som kaffebønna er, med at maskina "føles" skitten. Har faktisk tenkt på det samme - med tøybleier. Putter man bleier fulle av bæsj i vaskemaskina da? Hva gjør man egentlig? xDD Føles det ikke rart å ha 4 intense bæsjebleier i maskina også pakker du sengsett inn rett etterpå? :p
Skylder jo av bleiene før du kaste de i maskinen

Skyller av bæsjen. Har faktisk vasket sengesett sammen med tøybleier også. Der er jeg.

Back
Topp