vaskemaskin-angst

lima87

Gift med forumet
som nevt tidligere så har Jenny angst for vaskemaskinen...
hun har vært redd den siden hun var veldig liten.
jeg har prøvd å ta henne med inn på bade, latt henne ta på den mens den går og sier hele tiden at det går bra og den ikke er farlig, men det hjelper ikke [&o]
hva kan jeg gjøre???
jeg har til nå prøvd å la den gå når hun ligger ute å sover på dagtid stortsett, - så hun slipper å være redd, men det holder jo ikke i lengden, hun må jo lære seg at det fins vaskemaskiner og at dem IKKE er farlige...

i dag gikk den når hun var i barnehagen, men den var ikke helt ferdig til hun kom hjem,-
så hun stivnet i gangen med en gang hun hørte den og nektet å gå videre inn i leiligheten[&o]
hun begynte å grine og ville ut igjenn...
jeg sa gang på gang at det bare var vaskemaskinen som vasket klær, og det var ikke farlig... så det endte med at hun tok fart og LØP inn forbi baderomsdøren...
middagen tok dobbelt så lang tid som vanlig, - forde hun måtte kommentere og peke når hun hørte lyder fra badet[&o] (jeg fortsatte da oxo med å forklare at det ikke var noe å bry seg om....

nå i kveld har hun våknet X-antal ganger av vaskemaskinen og hylskreket. tydeligt at hun er redd den[:(]

dette ble veldig langt, men herlighet... jeg vet ikke hva jeg skla gjøre...
trenger hjelp her... tips?

Uff, stakkars lita!
Har ikke noe gode råd, høres jo ut som du har forsøkt å takle det veldig bra..
Jeg har motsatt problem, han piler inn og står og kikker inn på at klærne går rundt og rundt, og skrur på alle knappene, og det ender jo uten unntak med at den er skrudd av når jeg kommer for å ta ut klærne.. Så jeg må bare lukke døren til vaskerommet[:)]
Men du kan jo anse dette som en real dytt...

Hva med å prøve å la henne leke med vaskemaskinen?
Putte inn favorittbamsen og leke borte/tittei med den?
La henne putte inn klær?
Kaste inn noen baller og ta de ut igjen?
Robin var redd før, men vi tok det veldig rolig. Begynte med å leke med den. Borte/tittei med hinkel pinkel var veldig populært. Han fikk putte inn klær (og dra dem ut igjen). Men han var fremdeles redd da vi skrudde den på. Da satt jeg han på fanget mitt og prøvde å fokusere på en genser eller body som lå der inni. "Se på genseren din da! Som den snurrer. Ojojoj!"
Og etter en laaaang stund var han ikke redd lengre. Han synes fremdeles det er litt skummelt akkurat når den begynner å gå, men vil gjerne ha en hånd for å gå bort å se på.

ORIGINAL: Kickie

Hva med å prøve å la henne leke med vaskemaskinen?
Putte inn favorittbamsen og leke borte/tittei med den?
La henne putte inn klær?
Kaste inn noen baller og ta de ut igjen?
Robin var redd før, men vi tok det veldig rolig. Begynte med å leke med den. Borte/tittei med hinkel pinkel var veldig populært. Han fikk putte inn klær (og dra dem ut igjen). Men han var fremdeles redd da vi skrudde den på. Da satt jeg han på fanget mitt og prøvde å fokusere på en genser eller body som lå der inni. "Se på genseren din da! Som den snurrer. Ojojoj!"
Og etter en laaaang stund var han ikke redd lengre. Han synes fremdeles det er litt skummelt akkurat når den begynner å gå, men vil gjerne ha en hånd for å gå bort å se på.

ja jo det har jeg ikke prøvd... skla prøve på det med å leke MED vaskemaskinen [:)]
nå har jeg en sånn teit en med lokket åppå uten noe vindu i [:'(]
men i morgen skla hun få leke litt med den, å evt få trykke den på selv å sånn..
takk for tips [:)]

Lite tips og råd annet enn at jeg en gang hørte man ikke skulle legge vekt på ord som farlig.
Ikke husker jeg hvorfor eller noe, men.....

Stakkars liten.
Det er vondt å være redd.

ORIGINAL: Sharon

Lite tips og råd annet enn at jeg en gang hørte man ikke skulle legge vekt på ord som farlig.
Ikke husker jeg hvorfor eller noe, men.....

Stakkars liten.
Det er vondt å være redd.

Det er samme prinsipp som at det veldig ofte ikke fungerer å si "Du får IKKE xxx". Det ungene hører da er xxx.

Så om du har sagt til henne at den ikke er farlig, har hun nok lagt vekk på ordet farlig...

Med R prøver jeg å legge vekt på hva han kan gjøre, og det han ikke kan gjøre. Og etter jeg ble bevisst på alle ikke-ene mine, er han plutselig blitt mye flinkere å høre etter.
Eks: Han får en "byge" og begynner å slå. Der jeg før sa "Nei, R, ikke slå mamma" og han da bare fortsatte å slå, sier jeg heller nå "Kose mamma, R. Ikke slå. Kose mamma". Og da får jeg 90% en myk hånd på kinnet i stedenfor en leiving.

Og her sporet jeg fullstendig ut av det du spurte om. Sånn går det når man er pratesyk.

hm..aner ikke hva du kan gjøre..? her er det totalt omvendt skjønner du, han dytter krakken inntil vaskemaskinen om den står på når vi er på badet, og sitter der og ser inni som det skulle vært tv`en lizzom, haha[8D]

det er ikke noe morro når det blir sånn.

her er det helt omvendt. jeg syns ikke det er så gøy å være på badet når marskina sentrifugerer, men linnea kan stappe trynet inn i glasset og se inn.

her hjelper hun meg å putte klær ut og inn.
hun putter leker inni.
hun får ta inn skuffen når jeg har tatt i skyllemiddel osv. det liker hun.
har bare råd om å "leke" med de tingene som er skummelt.

Back
Topp