Vaskekluter vs. våtservietter

Sarabi

Elsker forumet
Novemberbarna 2021
Maisløyfene 2024
Jeg ser at de aller fleste snakker om våtservietter når det er snakk om stell av baby, både kjøpte og hjemmelagde. Dette er ikke får å "shame" noen, jeg bare genuint lurer, er det ikke vanlig å bruke vaskekluter? Jeg ser altså ikke noe galt i det ene eller det andre, jeg bare trodde at det var vaskekluter som var vanlig, og at våtservietter ble brukt på reise o.l. Kanskje det har med konsistens på bæsj og alder på barnet å gjøre og at det er lettere med våtservietter? Jeg er ny i denne verden og lurer bare på hva folk gjør :joyful:
 
Jeg ser at de aller fleste snakker om våtservietter når det er snakk om stell av baby, både kjøpte og hjemmelagde. Dette er ikke får å "shame" noen, jeg bare genuint lurer, er det ikke vanlig å bruke vaskekluter? Jeg ser altså ikke noe galt i det ene eller det andre, jeg bare trodde at det var vaskekluter som var vanlig, og at våtservietter ble brukt på reise o.l. Kanskje det har med konsistens på bæsj og alder på barnet å gjøre og at det er lettere med våtservietter? Jeg er ny i denne verden og lurer bare på hva folk gjør :joyful:
Jeg har kjøpt inn både vaskekluter, engangskluter og våtservietter - så får vi bare prøve oss frem til hva som blir det beste for oss. Første barnet, så aner ikke.

Pga. lite bad så står stellebordet til lillegutt på rommet hans, og jeg har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal ordne det med tilgang på vann enda.
 
Sniker

Hvis man ikke ønsker å bruke våtservietter, men ikke har tilgang på vann ved stelleplasseb, er det bare å fylle en liten plastboks med lunka/varmt vann og et par dråper babyolje om ønskelig, så putter du en mengde kluter oppi - og Vipps ferdige våtservietter uten diverse tilsetninger. Du kan bruke engangskluter, eller vaskbare vaskekluter. IKEA har en del sånne plastbokser som kan henges på stellebord som vil funke bra til dette, eller man kan bruke en type matboks. I stelleveska kan man ha en boks med lokk eller eventuelt en helt vanlig brødpose

Vi har bytta litt på om vi bruker engangskluter eller vaskbare stellekluter, liker godt de fra Princess sin barneavdeling (kluter som ikke er i grotte, holder seg myke).
 
Sniker. Vaskekluter er jo bra for miljøet, men i starten så bæsjer de ofte ganske mye. Så blir veldig mye vasking om du skal bruke kluter :)
 
Altså vi har forresten spart SÅ mange kluter i nyfødttida på bare å skylle rompa i rennende vann under vasken også tørke med et håndkle som ligger på stellematta. Holder babyen i frosteposisjon, tror det kommer opp bilde under søkeord EC hold på Google (gjør det ifbm babypotting/EC, men det er avsporing her) :D
 
Sniker
Bruker kun vaskekluter det første året, både hjemme og på reise. Jeg liker rett og slett ikke at de tilsetter så mye rart i ting, og vil begrense det litt. Bruker vann i bitteliten oppbevaringsboks hvis jeg må stelle feks i stua, og har med kluter +termos med lunket vann og en bitteliten skål i stellevesken hvis jeg er på tur.
Bruker våtservietter til sprittusj, så føles liksom ikke helt riktig for oss å vaske ungene med det. Bruker det på hender når de er litt eldre da, hvis vi er i en situasjon hvor vi ikke har annet.
 
Jeg kommer til å bruke kluter hjemme, og hjemmelagde våtservietter på tur. :) Dette blir tredje barnet, og vi har gjort det samme til de to første også. :)
 
Jeg liker godt de engangsklutene som man får f.eks på apoteket, de er myke og gode :) Kjøpte libero sine nå nettopp for å teste siden de har de på butikken her, men det er jo som å væte papir.

Av vanlige våtservietter liker jeg änglamark sine best, ingen av mine har reagert på dem og jeg synes ofte jeg kan bli litt "klissete" eller føle at jeg har har "hatt noe på huden" etter å ha brukt andre våtservietter, det opplever jeg ikke med änglamark.
 
Men kan man ikke bruke samme klut flere ganger? Skylle den godt og henge på krok over stellebordet? Eller er det uhygienisk?:hilarious:

Hvis det er bæsj på og du har jente vil jeg si ja, for du skal ikke få bæsjebakterier i tissen. Men til gutten min skylla jeg kluten godt i varmt vann og brukte samme til rompevask hele dagen. Mens til jenta mi tar jeg ny klut hver gang vi har vasket bæsj.
 
Men kan man ikke bruke samme klut flere ganger? Skylle den godt og henge på krok over stellebordet? Eller er det uhygienisk?:hilarious:
Ser du har fått svar, men jeg ville byttet etter bæsj ja. Urinveisinfeksjon er faktisk noe småtassene kan få og da er det feber og full rulle, og kanskje litt vanskelig å oppdage :) men jeg gjør som nevnt over. Kjøper tørre engangsservietter som jeg legger i plastboks med oppkokt vann og litt babyolje. Får 6 pakker for 100kr på Apotek1 med appen :)
 
Vi brukte tørre stellekluter med vann når sønnen vår var liten og hadde med våtservietter på tur osv men smørte rumpa med salve hver gang hadde antydninger til rosa etter tørk og det har fungert fint:) når bæsjen ble vanskeligere å tørke bort jo eldre han ble gikk vi over til våtservietter og det har fungert fint,men vi har vært flinke til å smøre han med rumpe salve ♡
 
I dagens bruk og kast samfunn er det ikkje lenger vanlig å bruke vaskekluter. Folk finner for mykje jobb med vask og velger svært ofte den lettere utvei. Blir som med alt anna, mat, husvask osv. Men ein ting er eg sikker på, både for miljøet i heimen og miljøet generelt er ikkje dette bra.
Me bruker vaskekluter, nå er det ei stund siden me hadde bleiebarn her, så eg har kjøpt inn nye vaskekluter i 3 forskjellige farger/fasonger.

1 type vaskekluter bruker eg til tissebleier, disse vrir eg opp etter bruk og henger på tissekroken, tiss til babyer er så reint, og skyller du vaskekluten godt så kan den brukes heile dagen.

1 type kluter bruker eg til bæsj, det kommer heilt ann på bæsjen om den brukes igjen, men får ein tørka vekk mesteparten av bæsjen med bleie, og/eller får skylt babyrumpa under lunket vann så går det fint å vri opp kluten etterpå og henge på bæsjekroken. Blir litt smak og behag.

Den siste typen klut brukes til kroppsvask. Sjølvsagt blir disse klutene vaska på 60-90°C så det hadde ikkje hatt mykje å sei kor dei brukes etterpå, men for enkelhetens skyld når me er 4stk som skal bytte bleie så blir det fargekoder :)

Om ein sjeldent bruker våtservietter, og berre har i beredskap i tilfelle bør ein ikkje lage selv av vann i springen og olje, for dei kan bli sure fort, og det er ikkje bra. Då er det bedre å ha ein pakke fra butikken liggende, som f.eks i bilen til nødsituasjoner. Me har alltid spykit i bilen, just in case, det består av våtservietter, gulpekluter og brødposer.
 
Vi brukte tørre stellekluter dyppet i vann og babyolje. Jeg kunne fint brukt vanlig klut, men har tenkt at det ikke var «akseptabelt» i forhold til hygiene og har vært en førstegangsmamma som er redd for å gjøre noe «feil» og det er egentlig veldig synd at man skal føle det på denne måten! Til den første tiden så føler jeg ikke vaskekluter er så myke, så da vil jeg nok uansett bruke tørre stellekluter med vann og olje, men etterhvert kan jeg fint gå over til vaskeklut. Nå er det gutt denne gangen, så det blir litt «enklere» :p sier «enklere» fordi noe blir enklere, mens noe blir vanskeligere :hilarious:

Vi har vasket bort bæsj med klut noen ganger og da er min erfaring at det ikke går helt bort fra vaskekluten selv om det vaskes på ordentlig 60 graders vask (sånn type 3-4 timers vask, det henger igjen små partikler med bæsj i trådene, ikke bare farge), men det var sånne «billig» kluter fra ikea, så godt mulig det bare var en vanskelig klut. Hvis vi ender opp med å stelle på badet denne gangen og har tilgang til vask så vil jeg prøve å bare vakse rumpa og tørke lett med en tørr klut :)
 
Sniker.. Må bare si at vi fikk av husmaling på emmaljunga-vogna vår etter 5 (!!!) mnd med våtservietter. Så hva som puttes i dem og vi bruker på sarte babyromper er ikke godt å si. Men det sagt, bruker jeg mye våtservietter til bæsj, skyller dem alltid først bare.. På tur brukes de som de er. Når mine var babyer brukte vi tørre kluter eller engangskluter, bare vridde opp i vann.
 
Back
Topp