vaskedame kontra en sykepleier

FRK John Deere

Forumet er livet
kjenner jeg er MAX provosert¨

Hvorfor tjener en vaskedame (dagsrevyen kl 1900) 319000kr, men man som nyutd sykepleier tjener ca 310000kr ???

Hvorfor???

Unner vaskedama lønna, det er ikke det[:)]

det som irriterer med ang vaskedamer vs sykepleier er at de pga arbeidsmiljø lov ikke kan flytte på en ting når de vasker eller gå opp på en krakk, mens sykepleier drasser rundt på 80kg tunge mennesker som nekter for heis og andre hjelpemidler, må gå på tilsyn til folk som kommer med trusler om skade osv for helsehjelp kan vi ikke nekte å gi, da må vi skifte yrke (hjemmesykepleien)

Det spørs jo hvor du jobber hen da
Jeg hadde ca 258000kr da jeg jobbet fult som vaksedame, jeg har da full asinitet, jeg kunne få opp til 298000kr hvis jeg jobbet temp arbeid
og jeg må da si at jeg egentlig følte mange ganger at jeg ikke fikk kredit for den jobben jeg gjorde til tider

Forstår du reagerer,men hvis en sier en med fagbrev har 310000kr innen renhold så synnes jeg ikke det er så ille slik sett for det er ganske strenge krav innen dette faget faktisk strengere en hva mange tror. En ska vite konsekvensene hvis et vaksemidle blander seg med et annet, hva slags helseplager de produktene du bruker kan ha, hva slags produkter som er best til det underlage du ska lage og etc. Og hva slags ansvar en har i jobben er også forskjellig, jeg hadde risiko tilleg der jeg vakset siden jeg jobbet et sted som det var stor risiko for evt ekplosjoner og etc

ORIGINAL: nancy drew

det som irriterer med ang vaskedamer vs sykepleier er at de pga arbeidsmiljø lov ikke kan flytte på en ting når de vasker eller gå opp på en krakk, mens sykepleier drasser rundt på 80kg tunge mennesker som nekter for heis og andre hjelpemidler, må gå på tilsyn til folk som kommer med trusler om skade osv for helsehjelp kan vi ikke nekte å gi, da må vi skifte yrke (hjemmesykepleien)

Her i kommunen hvor jeg jobber så står det i vedtaket at de må ta imot de hjelpemidler vi mener de må ha for at ting skal fungere. Har faktisk nektet å forflytte en person hvor det ikke var hjelpemidler hos, og der kom det inn hjelpemidler rimelig rask[:)]. Jeg vil ikke ødelegge ryggen min i en alder av 27 år for at folk er stae!!

grunen til at vi ikke ahr lov til å flytte på noe er jo pga at ting til tider ikke ska røres
samme som jeg hadde så lyst til å fjerne ting fra pulten for å vakse ordentelig men reglemange sa at vi ahdde ikke lov
jeg flyttet skyveskap og kopimaskiner for å vakse under det var standar at vi skulle gjøre så er no litt forskjellig ute å grå på det punktet
vi bærte søppel på fler foldigene kg hver dag i tilleg til papir og pappavfall

etter loven har du lov å nekte å flytte en eprson uten hjelpe middel ut fra arbeidsmiljøloven

bare ser i jordbruket så har vi egentlig grense på 20kg

jeg er mer glad for at her i norge kan faktisk vaskedamene ha en lønn de kan leve av. jeg mener og at det er feil å bare sammenligne seg med andre når det kommer til lønn, selvfølgelig vil du finne enkelte lønnsgrupper som overlapper hverandre, jeg har hatt drittjobber tidligere og fått etterhvert veldig godt betalt, fordi jeg gjorde en veldig god jobb.

blir provosert da jeg mener man skal lønnes etter kompetanse, utdannelse og hvilket arbeid man utfører..

en vaskedame med fagbrev kan ikke likestilles med en sykepleier uansett hvordan man vrir å vender på det..

ORIGINAL: FRK John Deere

blir provosert da jeg mener man skal lønnes etter kompetanse, utdannelse og hvilket arbeid man utfører..

en vaskedame med fagbrev kan ikke likestilles med en sykepleier uansett hvordan man vrir å vender på det..
så da hvis vi ikke vakser på jobben der en sykepleier er så kan faktisk ikke sykepleieren kunne gjort jobben sin
uten en som vaksr så stoppr faktisk alle arbeidsplasser
Så jeg ser egentlig ikke rpoblem med at en vaksepersi\onel ska kunne få en lønn som gjør at de kan leve med det

ORIGINAL: bondekone

Det spørs jo hvor du jobber hen da
Jeg hadde ca 258000kr da jeg jobbet fult som vaksedame, jeg har da full asinitet, jeg kunne få opp til 298000kr hvis jeg jobbet temp arbeid
og jeg må da si at jeg egentlig følte mange ganger at jeg ikke fikk kredit for den jobben jeg gjorde til tider

Forstår du reagerer,men hvis en sier en med fagbrev har 310000kr innen renhold så synnes jeg ikke det er så ille slik sett for det er ganske strenge krav innen dette faget faktisk strengere en hva mange tror. En ska vite konsekvensene hvis et vaksemidle blander seg med et annet, hva slags helseplager de produktene du bruker kan ha, hva slags produkter som er best til det underlage du ska lage og etc. Og hva slags ansvar en har i jobben er også forskjellig, jeg hadde risiko tilleg der jeg vakset siden jeg jobbet et sted som det var stor risiko for evt ekplosjoner og etc

Fagbrev innen renhold er en utdannelse og de har vel fortjent sin lønn på 319 000 kr!
"Problemet" er at det er sinnsykt urettferdig at en nyutdanna sykepleier, som har bachelor og 3 års høyskole utdanning ikke får mer enn 310 000. Det er faktisk hårreisende dårlig betalt!

Men så er det vel slik og at sykepleier ofte er offentlig ansatt?

De har satt av mye mer i pensjon pr år, slik at de kommer langt bedre ut av det enn ei vaskedame som er ansatt privat den dagen de skal ut i pensjon.

Hørte her en dag at en lærer som er offentlig ansatt og tjente ca 360.000 i året fikk satt av /sparte årlig 86.000 kroner til pensjonsordninger.
Mens en privat ansatt ingeniør (som det var i det eksempelet) som tjente 450.000 i året så var det kun 10.000kr som gikk til pensjonsordninger årlig.
For en butikkansatt med ca 280.000 i året gikk det 2000 kr til pensjonsordning.

Så en sykepleier eller annen ofentlig ansatt vil jo komme mye bedre ut av det når h*n når pensjonsalder da.
det må taes med i beregningen.

kjenner jeg er MAX provosert¨

Hvorfor tjener en vaskedame (dagsrevyen kl 1900) 319000kr, men man som nyutd sykepleier tjener ca 310000kr ???

Hvorfor???

Unner vaskedama lønna, det er ikke det[:)]

Signerer denne.. Joda, vaskedama fortjener nok mer penger, men da fortjener sykepleierne MYE mer penger.. Det skal jo lønne seg med utdanning!! Eller? Når forskjellen i topplønn er 36 000 mellom en renholder (fabarbeider etter videregående og lærlingetid MED lønn) og en sykepleier (med 3 års studielån!) er det noe riv ruskende galt en plass!!!!!!!!!!!!!

Tja, når jeg ser på holdningene og enkelte nedlatende uttalelser bare i denne tråden så skjønner jeg godt at de er nødt til å lønne renholdere godt for i det hele tatt å få noen til å begynne i den jobben og ta de kursene/den utdannelsen.. [8|]

ORIGINAL: Froskegele

Tja, når jeg ser på holdningene og enkelte nedlatende uttalelser bare i denne tråden så skjønner jeg godt at de er nødt til å lønne renholdere godt for i det hele tatt å få noen til å begynne i den jobben og ta de kursene/den utdannelsen.. [8|]

sign

Jeg finner det ikke rimelig at en person med høgskoleutdanning og ofte høyt studielån skal bli lønnet lavt/ tilsvarende en person med vgs utdanning/ fagbrev. Dette omhandler ikke at personer med fagbrev ikke har en god og nyttig kompetanse.

Når man har valgt å ta en utdanning meg høgskolekompetanse bør en få uttelling for denne kompetansen.

Og ja jeg er enig i at personer med lavere utdanning skal få lønn slik at man kan leve av denne lønna. MAn skal ikke komme i den situasjonen at man skal trenge maaaaaange jobber for å ha tilstrekkelig til livetsopphold. Men jeg har vanskelig for å forsvare at en renholder faktisk har mer i lønn en meg når jeg er høgskoleutannet og kommet til siste trinnet i lønnsstigen mi. Føler da at utdanningen min er lite verdt og at den ikke var verdt strevet å anskaffe seg eller verdt studielånet jeg sitter med..

så da hvis vi ikke vakser på jobben der en sykepleier er så kan faktisk ikke sykepleieren kunne gjort jobben sin
Så jeg ser egentlig ikke rpoblem med at en vaksepersi\onel ska kunne få en lønn som gjør at de kan leve med det

Reagerer på det du skriver i begge innleggene dine bondekone. Du argumenterer med at dere faktisk må kunne mye om vaskemiddler og derfor fortjener like høy lønn. Hva tror du vi som sykepleiere må kunne da? Jeg har daglig menneskers liv i mine hender. Det argumentet faller igjennom.
Og en sykepleier vil kunne gjøre en vaskedames jobb, men ikke motsatt!
Jeg mener vaskepersonell fortjener hver krone av lønna, det er et tungt og krevende yrke. Men vi sykepleiere fortjener et virkelig lønnshopp!!

Bruk heller tiden på å finne ut hva mennene/samboerene deres tjener i forhold til dere... Unn alle kvinner den lønna de får dere!!

ORIGINAL: 1UtenforOG1in9

Reagerer på det du skriver i begge innleggene dine bondekone. Du argumenterer med at dere faktisk må kunne mye om vaskemiddler og derfor fortjener like høy lønn. Hva tror du vi som sykepleiere må kunne da? Jeg har daglig menneskers liv i mine hender. Det argumentet faller igjennom.
Jeg mener vaskepersonell fortjener hver krone av lønna, det er et tungt og krevende yrke. Men vi sykepleiere fortjener et virkelig lønnshopp!!

Vaskedamene holder vel sykdom unna!! Hvorfor tror mattilsynet stenger møkkete kjøkken?? Ikke at det er vaskedamer som står for all rengjøringen der, men hygiene er vel viktig eller???

ORIGINAL: Froskegele

Signerer denne jeg! Snakke nedlatende om andre(andres levebrød, enten de liker det eller at de MÅ gjøre det), det liker jeg svært dårlig! Om alle tenke som dere, så hadde det vært veldig mange sosialklienter her til lands, fordi dem ikke gadd og gjøre jobben ingen andre vil ha!

ORIGINAL: 1UtenforOG1in9

har ikke sagt de ska ha like høy lønn men mener at 310000kr for å ha fagbrev innen renhold egentlig ikke er så mye å forlange. For det andre er det ikke slik at de som driver som renholdere får full stilling for det vil heslt ikke firmaene for det tjener de ikke på. er ebdre å ha de deltid, som vikarer og flytter de innen den tiden at de evt skulle fått mulighet til fast stilling, da er det nytt sted og på ny runde som vikar
Som sagt de har kjempet fram lønna de har idag og fortjenner den

en som jobber som sykepleiere og slikt har mye mer fordeller når det gjelder pensjon og etc en hva en som jobber i det private så hvis en ser litt lenger fram i livet så vinner faktisk sykepleirern i forhold til de som eks driver innne renhold elller andre yrker rundt omkring i det private

Back
Topp