Vaske vogn. Tips?

shewolf

Gift med forumet
Jeg fikk en lys simovogn fra mamma, som barnhagen igjen skal få av meg dersom de vil ha den. Siden den er lys (hvit/marmorfarget), må den vaskes etter å ha stått på loftet i mange år. Den har noen flekker her og der, men er jo fullt brukbar. Dumt å kaste en fullt brukbar vogn, også synes jeg. 

I huset har jeg zalo, grønnsåpe, gallesåpe, vaskepulver, jif spray for vindu.

Har dere noen vasketips?

Kjøp nylonvask. Bland i vann som det står på pakken og bruk klut. Det pleier jeg å gjøre. Funker gull!

ikke bruk noen av de tingene der. Anbefaler deg heller å kjøpe noe for flekker på tekstiler/klær. Eks biotex, også hva heter den rosa som de reklamerer så på tv med... oxi action? Spør på matbutikken, de kan nok hjelpe deg.
Ellerså kan du bruke tekstilrens som brukes til eks bilseter eller sofa/møbler.

Test på ett lite synlig område først. Ellerså er det forskjellig stoffer, som krever forskjellige produkter. 

Ellers fant jeg dette tipset på nettet, dog vasking av sofa. 

Vask av sofa med handkle

En lager middels varmt vann med vaskemiddel. Så påfører en vaskemiddelet ved å gjennombløte et håndkle (helst frotte) og vasker over sofaen godt i sirkel bevegelser.

En lar nå dette virke på stoffsofaen i en stund, så begynner en med nytt rent frotte håndkle som er gjennomfuktet med varmt vann og vasker over sofaen. 
Etterpå tar en et nytt tørt frotte håndkle og tørker nå over sofaen. En må nok regne med å bruke en 4-5 tørre frotte håndklær på en sofagrupppe.

Dette er en rask og effektiv overflate rens av en sofa, og siden det er overflate rens trenger en ikke å bruke enorme mengder vann. En kan også påføre vaskemiddel samt skylle vann med lavtrykksprøyte-blomstersprøyte.

OBS: Er sofaen din dyr, vær forsiktig og test gjerne først på et ikke synlig område på sofaen.

Et kraftig vaskemiddel, er å bruke vaskepulver for klær som en drysser over en fuktet sofa og gnir det inn med et fuktig frotte håndkle.

Lykke til med sofa rensning, husk å skylle godt med rent vann.

Back
Topp