Vaske tøy

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Hvor lenge før termin vasker dere klart babytøy. Klær, sengtøy, dyner osv.?
 
Jeg må først kjøpe noe,har ingenting :) Men tenker at jeg skal begynne nå og forsette i juli og vaske alt i slutten av juli. Starter permisjon 5.august og jordmor sa at det betyr ingenting at første kom 25dager før termin men jeg har lyst å bli klar for lille :)
 
Jeg har begynt, synes det er kos og tar litt og litt nå som jeg har ferie:) foreløpig vasket sengetøy og klær i 50
 
Vasker når vi får kommode. Termin 27 september. Har bare en body foreløpig:hilarious:
Hvor mange grader vasker dere på?
 
Vasker når vi får kommode. Termin 27 september. Har bare en body foreløpig:hilarious:
Hvor mange grader vasker dere på?
Følger bare vaske anvisning på tøyet. Men som regel 30/40 grader. Hvis det er flekker på tøyet(tran/gulp) pleide jeg å legge det i blødt før vasking.
 
Vasker når vi får kommode. Termin 27 september. Har bare en body foreløpig:hilarious:
Hvor mange grader vasker dere på?

Om jeg gjør som sist blir alt bomullstøy vasket på 40°C, ulltøy på 30°C og sengetøy/håndklær/kluter på 60°C. Med forvask og ekstra vask sånn at forhåpentligvis alle kjemikalier blir vasket bort. Og selvfølgelig parfymefritt vaskemiddel :happy:

Når tøyet tas i bruk kjører jeg på samme temperatur som ovenfor, med unntak av at bomullstøy det er kommet bæsj på går på 60°C og håndklær/kluter det er kommet bæsj på går på 90°C. Vanlig vaskeprogram :happy:
 
Jeg begynte for et par uker siden, og tar litt og litt etterhvert som det passer med annen vask. Det meste har vært brukt av opptil 6 barn fra før, så 40 grader finvask tenker jeg er helt innafor så lenge det ikke er vanskelige flekker. Laken, overmadrasser og dyner går på 60 grader, dynetrekk vasker jeg på 40 så lenge det ikke er bæsj/tiss/spy på.
 
Jeg har en del brukt tøy. Det har jeg først fryst ned i noen dager. Hvis et har vært flekker på det har jeg tatt på flekkfjerner så har jeg vasket det etter hva som står på vaskeanvisningen på tøyet. Jeg vasker med vaskemiddel som er svanemerket og anbefalt av astma og allergiforbundet. Jeg har en del nytt tøy igjen å vaske og alt av sengetøy. Det tror jeg at jeg vasker i august når jeg går ut i perm. Da må jeg gjøre de siste forberedelsen og gjøre alt klart.
 
Tenkte det var tidlig, men når jeg ser så mange av dere har begynt, så skal jeg også gjøre det :)
 
Jeg begynte i går :) Bekkenformen går bare nedover, så tenker å gjøre klart så mye jeg kan fremover nå.
 
Jeg kjøpte en veldig stor klespakke som bare var brukt til et barn. 0-6 mnd, vi snakker myyye klær. jeg har sortert på på str. og vasket opp det meste på 60gr. (uten om ull) og brettet og lagt i kommode/skap. har termin 16 sept, men føler at det var greit å få en oversikt over alle klærne som vi kjøpte. så det vi egentlig trenger nå er bare gulpekluter, bleier og vogn. :)
 
Jeg håper vi får pusset opp babyrommet snart....må handle garderobeskap også! Når skapet er på plass og senga er satt opp på vårt soverom kommer jeg til å vaske tøy og sengetøy :happy: Så om en mnds tid kanskje!
 
Når jeg får kjøpt en kommode til tøyet så kommer jeg til å begynne å vaske det og legge det på plass. Hittil så har jeg bare sortert det etter str, gidder ikke begynne å vaske det før jeg har en plass å legge det bort.
 
Fikk en sekk med brukte klær i de minste størrelsene, de vasket jeg liksågodt med en gang. Det jeg har kjøpt av nye klær venter jeg med til vi har kjøpt ny kommode tenker jeg.
 
Her har jeg bare funnet frem tøy og utstyr etter lillesøster som var ferdig vasket. Ligger fint i kommoden. Greit med alt som er gjort
 
Back
Topp