Vaske seg før urinprøve

Dråpe

Elsker forumet
Er det mange som pleier å vaske seg der nede før de tisser på glasset?
Leste at det var lurt, men jeg klarer aldri å gjøre det. Må så sinnsykt tisse når jeg våkner på mårran at det å høre rennende vann ikke blir særlig aktuelt, og ikke klarer jeg å stå stille heller. Noen ganger syns jeg det er et under at jeg i det hele tatt klarer å få litt i koppen...

fikk beskjed av jordmor at jeg skulle vaske meg først, så la en liten stråle gå i do, før jeg tisser i glasset... (dette for å minske spor av protein i urinen, som ikke egentlig er protein i urinen, men rester av utflod...)

MEN - vi får se... vaske meg skal jeg alltids klare, men først å tisse litt i do, for så å stoppe strålen og tisse i glasset når jeg er så sprengt at jeg bare vil 'presse på'.... [:D]
Det skal nok gå greit...

jeg vasker meg ikke, har jo vasket meg  på kvelden, men jeg tisser litt først....

ORIGINAL: BflyW

fikk beskjed av jordmor at jeg skulle vaske meg først, så la en liten stråle gå i do, før jeg tisser i glasset... (dette for å minske spor av protein i urinen, som ikke egentlig er protein i urinen, men rester av utflod...)

MEN - vi får se... vaske meg skal jeg alltids klare, men først å tisse litt i do, for så å stoppe strålen og tisse i glasset når jeg er så sprengt at jeg bare vil 'presse på'.... [:D]
Det skal nok gå greit...

He he, det har jeg faktisk ikke så stort problem med rar som jeg er,[;)] Virker som det går greit så lenge jeg får lettet litt av trykket...

Jeg vasker (bruker en ren klut og varmt vann, nedentil-kattevask) meg hver gang før urinprøva og tar midstråle... Sparer meg bryet og bekymringen med ei forurensa prøve.

Sliter litt med å holde meg nå i sv.skapet ja.. Be strong.

(kanskje er jeg så nøye på dette da jeg jobber på sykehus selv, informere andre om hvordan urinprøva skal taes.)

ORIGINAL: Oline

Jeg har sånne libresse våtservietter, så dersom jeg ikke orker å begynne med dusj, eller vask, tar jeg en kattevask med en våtserviett...

hmm, kanskje jeg kan begynne med det da. Har ikke hatt noe grums på prøvene enda da, så foreløpig har det gått greit.

Eg vasker meg først så tisser eg litt før eg fyller opp skålen[:)]

Har jeg aldri gjort. Kanskje jeg bør begynne å gjøre det også da, ingen som hadde fortalt meg at det var nødvendig så.

Nei dette her er noe jeg sier, fordi det er det jeg instruerer mine pasienter til å gjøre.(lærte det også på skolen) Jeg tar akkurat de samme u.s av urinen som hos lege/jordmor. Først stix, hvis utslag, så må en ha en urindyrkning. En urinprøve blir lett forurenset, og gir da feilaktige resultater.
  • Varmt vann og klut, lett vask nedentil.
  • morgenurin (evt. minst 2 timer siden blæra ble tømt sist gang)
  • midtstråle (først litt urin i wc, så knip og la litt urin komme i prøve-glasset, resten i wc)
  • Hvis det er mange timer til du skal til Lege /jordmor bør en la urinprøven stå kjøligt.

La meg si det sånn;
Første kontroll; rakk å vaske over med klut og tisse noen dråper før jeg tisset i glasset - fin prøve.
Andre kontroll; litt travelt, så her gikk prøven rett i glasset - prøven måtte sendes til dyrking (og alt var greit selvsagt, men man blir jo litt bekymret allikevel)

Heretter skal jeg ta meg tid til å vaske meg først uansett hvor tissetrengt jeg er!

ORIGINAL: carina82

Nei dette her er noe jeg sier, fordi det er det jeg instruerer mine pasienter til å gjøre.(lærte det også på skolen) Jeg tar akkurat de samme u.s av urinen som hos lege/jordmor. Først stix, hvis utslag, så må en ha en urindyrkning. En urinprøve blir lett forurenset, og gir da feilaktige resultater.
  • Varmt vann og klut, lett vask nedentil.
  • morgenurin (evt. minst 2 timer siden blæra ble tømt sist gang)
  • midtstråle (først litt urin i wc, så knip og la litt urin komme i prøve-glasset, resten i wc)
  • Hvis det er mange timer til du skal til Lege /jordmor bør en la urinprøven stå kjøligt.

Gjør alt feil jeg da. Sist gang tissa jeg rett i glasset uten å ha vasket meg. Den sto varmt i veska mi i bila i ca 7 timer før jordmor fikk den [8D] Uten noe utslag... skal skjerpe meg neste gang. [:)]

Jeg dusjer alltid før jeg tisser på glasset, har fått beskjed om det flere ganger fra ulike leger.

ORIGINAL: Molsy

Har jeg aldri gjort. Kanskje jeg bør begynne å gjøre det også da, ingen som hadde fortalt meg at det var nødvendig så.

ikke jeg heller...[8|]

Legg en rein klut på vasken kvelden før, slik at det blir lettere..
Det gjorde jeg da jeg tok urinprøve..

ORIGINAL: Dråpe

Er det mange som pleier å vaske seg der nede før de tisser på glasset?
Leste at det var lurt, men jeg klarer aldri å gjøre det. Må så sinnsykt tisse når jeg våkner på mårran at det å høre rennende vann ikke blir særlig aktuelt, og ikke klarer jeg å stå stille heller. Noen ganger syns jeg det er et under at jeg i det hele tatt klarer å få litt i koppen...

Signerer her.. [8|]

jeg la frem rein klut i går, plasserte glasset ved siden av, sånn at alt skulle stå klart til i dag... Jeg gjorde alt riktig! Men det var fortsatt spor av protein... (Men bare spor altså - men det var jo derfor jordmor intruerte meg om dette sist gang)

Halloen....
Di fant litt "Groms" I urinen min sist gang vi var på kontroll, Men hun sah at det bare var fordi Jeg Ikkje hadde dusjet før Jeg hadde tisset på glasset.
Jeg har joh fått beskjed om at det må være morgen urin, Og har Ikkje sjangs til og vaske meg først, Er nok alt for blære sprengt for det..... [:D]

Back
Topp