Vaske på 60 vs 90 grader

Prikketrusa

Elsker forumet
Jeg lurer på om dere vasker gulpekluter, kluter som har blitt brukt til rumpevask o.l på 60, eller om dere kjører på kokvask?
Blir det ordentlig rent på 60, eller må man opp på 90 for å få bukt med bakteriene?

Jeg vasker på 60, men når du sier det, kanskje det ikke er nok..? venter på flere svar[:)]

Vaskekluter går definitivt på 90 grader. Jeg har jobbet på vaskeri på gamlehjem, og der gikk alt sånt på kokvask. Gulpekluter er jeg ikke like nøye med, tar dem på enten 60 eller 90 grader, alt etter som hva slags vaske jeg skal vaske de dagen.

Hm, det er liksom litt logistikk med i bildet også...
Vil gjerne fylle maskinen mest mulig, så det blir håndklær, gulpekluter, kluter med melkesøl og div bodyer/nattklær sammen, og disse bodyene tåler ikke mer enn 60 grader... 

har hatt trøske med begge barna, og da må alt være rent. Da sier de at 60 grader er nok. da får man tatt knekken på bakterier. [:)]

Frotteklutene jeg bruker skal ikke vaskes på mer enn 60..

60 er nok, så lenge det er snakk om bruk inad i familien (altså, ikke det samme som på sykehjem) og det ikke er snakk om omgangssyke eller noe sånn på gang.

Vi bruker tøybleier, og vasker dem, vaskeklutene og ansiktsvaskeklutene er de samme som de klutene som brukes lenger nede, alt vaskes sammen (og der vaskes også mine bind) og 60 holder finfint. Det, sammen med vaskemiddelet, tar knekken på alt som trengs. Men altså, ved omgangssyke og sopp kjører jeg 90.

Back
Topp