Vaske nye leker/kosedyr?

Snile

Forumet er livet
Septemberbarna 2019
Gjør dere det? Jeg tenker spesielt på til nyfødt. Jeg har ikke vært så flink til det tidligere, men det er kanskje viktig? Er det noen som vet?

Gjestene kjøpte bamser og tok med til sykehuset, og det hadde vært unaturlig å vaske dem før bruk selv om det ideelle er jo det.

Gjør dere det? Jeg tenker spesielt på til nyfødt. Jeg har ikke vært så flink til det tidligere, men det er kanskje viktig? Er det noen som vet?
Vi gjør det men det er noen kosedyr som vi har fått som har slike små pappkuler/isoporkuler og de kan ikke vaskes slik jeg har forstått.

Du vet ikke hva det du kjøper har vært gjennom. De har reist verden rundt og vært gjennom mange forskjellige prosesser. Så det er ingen grunn til å tro at de er spesielt rene.

Men ikke nok med at det trolig har en del skitt og bassilusker på seg - å ikke vaske det kan også i noen tilfeller føre til at uønskelige kjemikalier finner veien inn i kroppen. Det vil man jo ikke :p

Nei, jeg har ikke gjort det. Ikke ser jeg helt poenget til nyfødt, de bruker vel ikke akkurat kosedyrene da. Står vel mest til pynt. Vasker bamser og leker jevnlig når de er i bruk.

Har aldri gjort det. Selv ikke da de lå på nyfødt intensiv. De bruker jo ikke bamsene når de er så små.

Jeg har vasket tyggeleker og slikt før bruk. Bamser og koseklutbamser har vi ikke gitt henne før senere, kanskje nærmere 5-6 måneders alder og har da ikke vasket før bruk, men om de blit skittne underveis. De er nok ikke rene fra før, men på den tiden stapper de jo i seg hva som helst av annet også, så tenker det går fint?

Jeg har vasket tyggeleker og slikt før bruk. Bamser og koseklutbamser har vi ikke gitt henne før senere, kanskje nærmere 5-6 måneders alder og har da ikke vasket før bruk, men om de blit skittne underveis. De er nok ikke rene fra før, men på den tiden stapper de jo i seg hva som helst av annet også, så tenker det går fint?
Jeg er heller ikke bakteriefrik - tenker generelt at litt skitt ikke skader, men det er vel helst kjemikaliene fra fabrikk og slikt jeg tenker på. Med storesøsknene her vasker vi kun kosedyr når det er spysjuka, eller når de er så velbrukt at de lukter...

Kommer til å vaske alt av leker som ikke kommer fra lokal produsent fordi jeg vet at dagens produksjon er alt annet enn kjemikaliefri. Handler ikke om bakterieangst, men redsel for fargestoffer og særlig konserveringsstoffer (anti mugg, anti diverse) som i dag brukes i stor stil fordi ting sendes i "saktegående" containerfrakt. Da proppes de full av anti-mugg og anti diverse kjemikalier for å holde seg (være holdbar) de månedene det tar å komme seg fra A => B på billigst mulig måte...

Ja har vasket alt da jeg har ærfaring selv at det på enkelte ting sikkert har vært igjen kjenikalier fra produksjon som jeg har fått utslett av, så alt jeg kjøper nytt til meg selv blir vasket før bruk og da gjør deg det selvsagt også til lille tuppa mi:-)

Vasker alt. Ikke pga bakterier, men pga produksjonsrester og kjemikalier. Vasker alt til alle til i huset før det tas i bruk:-)

Back
Topp