Vaske ny madrass osv.?

~lykkelig med barn~

Elsker forumet
Juli13-jentene
Jeg har investert i en ny madrass, da jeg kjøpte sengen brukt.
Men bør jeg vaske trekket før jeg legger den i sengen til babyen?

Er det forresten noen som har kjøpt brukt vogn, som har tips til hvordan vaske kalesjen?
Den kan jo ikke vaskes i vaskemaskin.
Og kan man vaske bagdelene på 60 grader kort program, eller vi de krympe da?
Usikker på om det holder å vaske på 40 grader?

Jeg har vasket at en runde i maskin selv om det er nytt, jeg. For å få ut litt fargerester eller hva de kaller det :)

Vogn er jeg usikker på da jeg ikke har vasket den selv...

----------------------------
Termin 17. juli ❤

Jeg har også ny madrass og kommer ikke til å vaske den.
I 09 da jeg sist hadde en baby var det aldri sååå mye snakk om å vaske alt mulig som det er i dag. :P
Greit nok at man har hørt om dette med gulp og avføringsbakterien i forhold til krybbedød men er madrassen ny og du har et nyvasket laken holder det lenge i mine øyne.
Hadde spurt jordmor om til råds om jeg følte meg utrygg eller veldig usikker men i mine øyne er det litt hysterisk å skulle begynne å skrubbe ned og vaske ALT man har.
Babyen ligger jo sjeldent eller aldri rett på stoffet enten det er i vogn så jeg forstår på en måte ikke greia med det...
En brukt vogn hadde jeg sikkert skrubbet med en dæsj klorin og en annen god såpe. Klorin bruker jeg nesten overalt ;) Bare ikke for mye. Men da må du nok huske å lufte vognen veldig godt etterpå så klart.

Vasker ikke en ny madrass nei. Har jo rent laken over ;)
På vognen ville jeg brukt en mild såpe og skrubbet den med en liten skrubbekost.

Storesøster Mars 2009
Lillesøster er ventet 11.07.13

Vi har vasket trekket på den nye madrassen og vasket trekket til madrassen til vogna på håndvask i vaskemaskina. Kalesjen på vogna har vi vasket over med svakt zalo-vann tror jeg. Er mannen min som vasket den.

Vasker ikke en ny madrass nei. Har jo rent laken over ;)
På vognen ville jeg brukt en mild såpe og skrubbet den med en liten skrubbekost.

Storesøster Mars 2009
Lillesøster er ventet 11.07.13
Ja, lakenet er jo nyvasket! :)
Madrassen er jo helt ny, og jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å vaske den, men ble bare litt usikker.

Vi har vasket trekket på den nye madrassen og vasket trekket til madrassen til vogna på håndvask i vaskemaskina. Kalesjen på vogna har vi vasket over med svakt zalo-vann tror jeg. Er mannen min som vasket den.
Har du også brukt vogn?
Får finne fram klut og såpevann. ;)

Jeg har også ny madrass og kommer ikke til å vaske den.
I 09 da jeg sist hadde en baby var det aldri sååå mye snakk om å vaske alt mulig som det er i dag. :P
Greit nok at man har hørt om dette med gulp og avføringsbakterien i forhold til krybbedød men er madrassen ny og du har et nyvasket laken holder det lenge i mine øyne.
Hadde spurt jordmor om til råds om jeg følte meg utrygg eller veldig usikker men i mine øyne er det litt hysterisk å skulle begynne å skrubbe ned og vaske ALT man har.
Babyen ligger jo sjeldent eller aldri rett på stoffet enten det er i vogn så jeg forstår på en måte ikke greia med det...
En brukt vogn hadde jeg sikkert skrubbet med en dæsj klorin og en annen god såpe. Klorin bruker jeg nesten overalt ;) Bare ikke for mye. Men da må du nok huske å lufte vognen veldig godt etterpå så klart.
Er forsåvidt enig med deg om at det fort blir hysteri.
Og må si jeg er usikker på om det er nødvendig, så greit å høre hva andre har gjort! :)
Babyen skal uansett ligge på nyvasket laken! :)

Har du også brukt vogn?
Får finne fram klut og såpevann. ;)

Vi har bare brukt vogn etter storesøstrene, men den har vel aldri vært vasket før sånn og er over 6 år, så syntes det var greit å vaske den. Og så har vi ei ny vogn som vi bare vasket kjapt over for å få bort verste produksjonsstøv. Madrassene har vi vasket til begge vognene, syntes det var greit, var jo ikke så mye jobb akkurat, bare stappe de i maskina på håndvask og henge de til tørk etterpå. Vasket nok ikke alt sånn før vi fikk første, da ble det plutselig veldig travelt her, men nå har vi vasket en del.

Back
Topp