Vaske klær

Kindermamma

Elsker forumet
Februarhjertene2017
It's gonna be May 2019
Var innom jobben i dag, og fikk spørsmål om jeg hadde begynt å vaske klærne til den lille, noe jeg da altså ikke har. Det lille jeg enn så lenge har av klær er nykjøpt med kvittering på. Kommoden til den lille har ikke kommet i hus ennå, så jeg har egentlig ingen plass å gjøre av de, enn så lenge ligger de samlet i en pose.

Men det jeg da kom til å tenke på, mulig et kjempe dumt spørsmål, men jeg spør likevel, hvorfor må nyinnkjøpte klær vaskes før bruk? Jeg skal ærlig innrømme at klærne jeg kjøper blir ikke vasket før jeg bruker de, så hva er årsaken til at klærne til mini må det. Skal selvsagt vaske dem, siden alle sier at dette MÅ gjøres, men hva er egentlig årsaken til at det MÅ gjøres. Klærne til mini har jo ikke blitt "prøvd" av andre, slik som feks den buksa jeg kjøpte på HM i går, så det skal jo i teorien være helt ren.

Noen som kan forklare på en måte som gjør at jeg ikke føler meg helt idiot? :D

Baby sin hud er mye mer sensitiv enn din hud og nye klær inneholder kjemikalier. Derfor skal de vaskes.

Noen klær blir sprayet mot mugg og for å holde seg fine mens de er nedpakket under transport. Jeg vasker alle mine klær før bruk ettersom jeg reagerer på d de sprayer de med.

Før jeg fant ut hva d var så fikk jeg elveblest opptil flere ganger når jeg tok på meg f eks nyinnkjøpt ullklær.

Har bare vasket det som er kjøpt brukt og luftet resten.
Sengetøyet har jeg sydd selv så det er vasket pga krymping.
Er bare bestemoren som har kjøpt nytt :p

Som nevnt over så er det pga rester av kjemikalier som kan være igjen både etter produksjon og transport (sikkert annet også) når det er nytt.
Ville selvfølgelig vasket det som er brukt også, bare for å være sikker. :p

Jeg har kjøpt og fått en del, for det meste nytt eller strikket, så her blir det nok en del klesvask, men har ikke begynt enda. :D

Vi har ikke kjøpt noe brukt ennå, men selvsagt hadde dette blitt vasket uansett. Det samme med det jeg vet vi kommer til å få av snille svigersøstre i arv. Men da vet jeg at det kommer av kjemikalier, som gjør at klærne bør vaskes. Sengetøy bruker jeg alltid å vaske da det er litt stivt før det vaskes og ikke like behagelig å ligge på..

Men bør hjemmestrikkede klær/tepper også vaskes før bruk? Driver på med et heklet teppe til mini, men ble usikker på om jeg må vaske dette eller om det holder å dampe det :)

Her blir alt nytt vasket pga kjemikalier i klærne, pga storebror med atopisk eksem blir det ikkje brukt tøymykner fordi det blir liggende igjen som rester i tøyet etter vask.. Ingen klær vaskes med skyllemiddel her i huset.. Og brukte klær som kommer fra andre og loftet blir vasket gjennom..
Alt som er av 100% bomull blir kjørt på 60/90graders vask..
Strikkede og heklede klær blir og vasket nettopp fordi selv ullgarn og bomullsgarn har rester av kjemikalier etter produksjonen...

Her vaskes alt ... . Jobbet i kles butikk før og kan bare si, vask alt du kjøper ;)

Jeg vasker alt nytt til babyen, og kommer også til å vaske de klærne hun arver etter storesøstrene sine selv om de ble vasket før jeg pakket de ned. Det blir 2,5 år siden de var i bruk sist, så jeg synes det er greit å "freshe" de opp litt i vaskemaskina. Med parfymefritt vaskemiddel, naturligvis. Det samme gjelder sengetøy og generelt tekstiler som er i mer eller mindre direkte kontakt med babyens hud.

Når det gjelder hjemmestrikk så har ihvertfall jentene våre fått ting som har vært skylt opp før de fikk det, både klær og tepper. Og jeg synes også det er greit å gjøre det før jeg leverer fra meg noe til andre babyer. Det kan være overskuddsfarge i garnet, og mens man sitter og strikker så kan det jo komme både hår, støv og andre småting som blir liggende.

Jeg skal også vaske alt, av grunnene kommentert over. Men litt usikker på når jeg skal begynne..sikkert over jul en gang?

Tenkte jeg skulle begynne å vaske klær på nyåret når vi får hentet kommoden vi skal ha til den lille, slik at alt blir lagt rent i en ren kommode. :)
Takker for alle fornuftige svar av dere. Ikke alt man tenker over med disse små..

Har vasket alt jeg har kjøpt hittil :-) er så herlig å henge de søte plaggene på snora :-)
Eg har ikkje fått vasket noe, eller hengt opp, eller lagt sammen... Forrige gang gjorde mamma alt, og no gjør sambo alt... Eg ligger på sofaen med smerter :/

Giftige stoffer som bør vaskes vekk :-) jeg har satt på 2 maskiner med klær i dag. Så har da kun 1 med ull igjen ;-) 8 uker til termin og sist fikk jeg nesten 4 uker for tidlig..

Jeg vasker tøyet (mitt eget også) fordi jeg syns det stinker før vask i tillegg til at man aldri vet hva det har vært borti. Vil holde babyen min renest mulig så lenge som mulig :p

Vi har ikke kjøpt noe brukt ennå, men selvsagt hadde dette blitt vasket uansett. Det samme med det jeg vet vi kommer til å få av snille svigersøstre i arv. Men da vet jeg at det kommer av kjemikalier, som gjør at klærne bør vaskes. Sengetøy bruker jeg alltid å vaske da det er litt stivt før det vaskes og ikke like behagelig å ligge på..

Men bør hjemmestrikkede klær/tepper også vaskes før bruk? Driver på med et heklet teppe til mini, men ble usikker på om jeg må vaske dette eller om det holder å dampe det :)

Litt utenfor tema i tråden, men har du oppskriften på teppet du hekler? :D jeg leiter meg i hel etter oppskrift på heklet teppe :)

Jepp, kraftig bekkenløsning med gangvansker, ingenting hjelper... Har inni ellom noen gode dager, men så er eg dårlig flere dager etterpå...

Sånn var jeg da jeg gikk med datteren min. Er helt grusomt! Nå er det såvidt jeg kjenner noe,men er forsiktig :-)

Back
Topp