Vaske hår

klemm

Forelsket i forumet
Når begynte dere å bruke sjampo i håret på de små?

Har en liten snuppe som alltid har vært - la oss si "hårsvak" :P Så har ikke følt behov for det enda, men nå som hun begynner å nærme seg året har hun begynt å få litt mer hår. Litt usikker på om det er best å drøye det for å slite minst mulig på håret eller om babysjampo er såpass snill at det ikke skader. Noen tips?

Ser ikke noe poeng med mindre man faktisk føler at håret er skittent.

Merk også at svette er vannløselig. Det er mest olje/fett man trenger shampo til. Er det mat kan det holde lenge og være mer skånsomt å vaske med kun vann, eller evt balsam.

Last edited:
Jeg vasket med sjampo ved behov. Når de har svettet mye i hodet, pga gråt eller lue eller feber...eller bare en stund siden sist vask.

Når de var var 8 mnd + hadde de gjerne sand fra sandkasse og matrester i håret. Da vasket jeg ofte.

Eldste er 2,5 år gammelt og jeg kan knappest telle på to hender hvor ofte jeg har brukt sjampo i håret hennes, nei forresten, bare ei hånd når jeg tenker meg om :P VI har alltid brukt kokos- eller olivenolje i badevannet og vasket grundig med vann.
Eneste gangene jeg har brukt sjampo er når det faktisk har blitt veldig skittent, type matsøl, oppkast etter spysjuka, sand og skitt fra ute. Men det har som regel alltid holdt med vann.

Vasker først med vann og så ser jeg om det trengs noe mer.

Vi brukte sjampo første gang da hun var tre dager, hun hadde masse hår som var fullt av gørr etter fødsel, det gikk ikke bort med vann. Senere har det vært gulp, melk, mat, snørr, sand, oppkast og ymse annet. Sjampo hele veien. Bruker bare når det faktisk trengs da, ofte holder det i lange baner med vann og en runde med hårbørsta. Har brukt Neutral babysjampo hele tiden, nå er hun snart to. Har ikke merket noe til at sjampo sliter på håret (men så har hun rikelig med hår da).

Vi har brukt shampo omtrent fra dag en med minste, hun er nå 1 år og har masse tykt hår til litt nedom skuldrene, så det samles masse matrester og skitt i håret som må vaskes med shampo.

Bruker mild sjampo på 1-åringen. Mye fordi "det er det jeg har i hus". Vasker egentlig like gjerne med babysåpe på hele kroppen, inkludert i håret :) !

Hu her er 3 år og 4 mnd og fikk sine første ordentlige shampo for ikke så lenge siden. Før der har det vi bare brukt baby produkter. Lillebror har mer hår men han bruker kun baby produkter.

Her vasker vi ikke lillegutt sitt hår, har veldig mye hår på hodet men ser ikke vitsen når han er så liten. (5 måneder)

Bruker det kanskje en gang i måneden, men bruker bare vanlig mild, parfymeri babysåpe. Han griser fælt med mat i håret så behovet finnes der fra tid til annen :P straks 16 mnd!

Storebror på snart 2 bruker vi kun ved behov. Han har ganske tykt hår men ser at vann somregel tar det som måtte komme i håret av matrester og skitt utenfra. Lillebror er bare 4 mnd ennå og ikke hatt behov for sjampo;)

Eldste er 2,5 år gammelt og jeg kan knappest telle på to hender hvor ofte jeg har brukt sjampo i håret hennes, nei forresten, bare ei hånd når jeg tenker meg om :P VI har alltid brukt kokos- eller olivenolje i badevannet og vasket grundig med vann.
Eneste gangene jeg har brukt sjampo er når det faktisk har blitt veldig skittent, type matsøl, oppkast etter spysjuka, sand og skitt fra ute. Men det har som regel alltid holdt med vann.

Vasker først med vann og så ser jeg om det trengs noe mer.

Samme her. Er kun jeg som bruker shampoo her i huset, og kun jeg som er plaget med fett og skittent hår :p

Eldste her er 6 år og jeg vasker kanskje håret hennes med shampo en gang i mnd. Hun har helt nydelig langt, blankt og tykt hår helt ned til rumpa. Har egentlig aldri vasket håret hennes meg shampo fast, kun dersom det er mat eller maling feks :P

Har blitt frarådet å bruke shampo og badesåpe. Vi har derfor kun olje i vann hver gang vi vasker henne. Nå er hun "bare" tre måneder - kanskje litt tidlig med alle sånne produkter uansett.

Har ikkje brukt sjampo på minsten enno, 7 mnd. Lite hår, vaskar over hår og ansikt med ein klut om morgonen. Må sikkert til med såpe når det blir meir matsøl.

Jeg tror de to eldste fikk det første gang da de hadde spysyke første gang... Rett og slett for å få ut lukta.

Lillemor på 11 mnd har ikke så veldig masse hår og det vaskes med vann (egentlig gjerne bare med klut) hun har ikke hatt spysyke enda da ;-)

Jeg brukte faktisk litt shampoo på litja her idag, hun er 6 uker.... men det var bare for å teste om håret blir "bedre" enn når vi bare vasker med olje og vann.
Hun har ekstremt mye hår og det er skikkelig fett og statisk om dagene, så rett før hun skulle opp fra balja i kveld tok jeg en liiiten dråpe babyshampoo og vasket håret hennes.
Når vi begynte å vaske storebrors hår med shampoo husker jeg ikke.... O.o

Vi bruker det innimellom på vår gutt på 20 mnd. Han begynner å få litt hår og det er ofte skittent etter måltider eller bhg

Han på 16 mnd har jeg brukt shampoo 2 ganger trur jeg, det blir som regel helt fint med bare vann.

Når begynte dere å bruke sjampo i håret på de små?

Har en liten snuppe som alltid har vært - la oss si "hårsvak" :P Så har ikke følt behov for det enda, men nå som hun begynner å nærme seg året har hun begynt å få litt mer hår. Litt usikker på om det er best å drøye det for å slite minst mulig på håret eller om babysjampo er såpass snill at det ikke skader. Noen tips?

Guttungen er 4 år og bruker aldri shampo eller lignende :P

Back
Topp