Vaske dyner og puter ?

someeone

Gift med forumet
Vi har jo kjøpt dundyne og pute til kurven lillegutt skal sove i,
men skal man vaske dynene og sånn før bruk ? [:-]
De var jo laminert i posene sine i butikken, så ingen andre har
vært i kontakt med dem etter at de ble produsert.
Og skal man vaske sengekant og himmel og sånn ?
Føler meg svært teit nå, men altså jeg har jo ikke peiling på sånt [&:]

Jeg vasker alt som skal tett på babyen, som inkluderer dyne og pute [:)] Sengekant og himmel er strengt tatt ikke nødvendig, men vasket kantbeskyttelsen før førstemann på grunn av lukten (noe lukter veldig "kjemisk").

ORIGINAL: djune

Jeg vasker alt som skal tett på babyen, som inkluderer dyne og pute [:)] Sengekant og himmel er strengt tatt ikke nødvendig, men vasket kantbeskyttelsen før førstemann på grunn av lukten (noe lukter veldig "kjemisk").

Men blir ikke fjerene ødelagte i dun dyner og slikt når de blir vasket ?[:-]

har ikkje brukt pute til min første, har alltid hørt at babyer ikkje skal ha pute...
har ikkje vasket dynene heller, men sjølvsagt
sengkleda...

ORIGINAL: solvi1984

skal babyer ha pute da???

Det er opp til hver enkelt [:)]
Jeg har valgt og ha pute da

det anbefales ikke pute før de er 6-9 mndr tror jeg... var det noe mtp krybbedød montro? husker ikke..... vi brukte bare en klut eller putetrekket mtp evt gulping...

Skal du vaske Dun så burde du ha en tennisball inne i vaskemaskinen og vaske det på min 30 grader..

ORIGINAL: atene

Skal du vaske Dun så burde du ha en tennisball inne i vaskemaskinen og vaske det på min 30 grader..

Det er vel i tørketrommelen du skal ha tennisball da?! Så du får "banket" fjærene opp igjen.. I vaskemaskinen har det jo ingen hensikt.
Funker iallefall gull på dunjakker![:)]

Små babyer skal ikke ligge med pute pga fare for krybbedød!

Du trenger ikke vaske dynen[:)]

Jeg har vasket lillegutts dyner flere ganger, og da vasker jeg dem på 40 graders finvask - no problem[:)] Lar dem lufttørke, mest fordi jeg synes det er best.

Når det gjelder putebruk, så anbefales ikke dette med det første. Men jeg husker at min gutt begynte med pute tidligere enn hva andre babyer gjorde, for han sov så dårlig uten puta. Med én gang jeg introduserte den aller flateste babyputen for ham, sov han MYE bedre fra første natt. Så akkurat det burde du vurdere selv når den tid kommer[;)]

ORIGINAL: Linn1986

ORIGINAL: atene

Det er vel i tørketrommelen du skal ha tennisball da?! Så du får "banket" fjærene opp igjen.. I vaskemaskinen har det jo ingen hensikt.
Funker iallefall gull på dunjakker![:)]

Jeg fikk beskjed på sengetøy lageret at man skulle det [8|] men folk sier jo så mye forskjellig.

Små babyer skal ikke ha pute før de er 6 mnd ++. Du trenger ikke å vaske dyna[:)]

Altså jeg trenger ingen leksjoner på det med pute,
for det vil jeg si er opp til hver enkelt, jeg velger selv og skal ha pute.
Slakt meg den som vil. Grunnen til at de ikke annbefaler pute er pga kvelning
når babyen begynner og snu seg tror jeg, om jeg ikke husker helt feil  ?
Men så får også babyer som ikke bruker pute flatt bakhode, og det er ikke
akkurat store puta som er til babyer nå da.
Jeg blir og bruke pute så får andre gjøre hva de vil [:)]

Det er vel pga nakken at babyen ikke skal ha noe? Men, det er opp til deg hva du gjør altså[:)]

ORIGINAL: Rappo

Det er vel pga nakken at babyen ikke skal ha noe? Men, det er opp til deg hva du gjør altså[:)]

Jeg håper ikke du trodde at det innlegge over kun var ment til deg altså [8D] For det var bare
for og poengtere at jeg kommer til og bruke pute [;)] 
Jeg syns det er mye hysteri blandt annet om babyer som SKAL sove på rygg feks, hadde en
venninne som drev og snudde babyen fra mage til rygg fordi det var så mye oppstyr om at ongene
skal sove på rygg. Det ender jo med at du vekker babyen 4-5 gang om natten fordi at den bare
snur seg igenn. Bare for og ta et eks. Og før var skulle barna sove på mage, det bytter litt med tiden[:-]
Også har du det med pute isenga, det er det mange delte meninger om.
Det samme med mat før 6 mnd. Skulle jeg fulgt alle råd og regler, så hadde min baby nok endt
opp med 10 forskjellige allergi typer uansett[:-]
Altså om du skjønner hva jeg mener ?

Så lenge du følger det du selv synes er fornuftig, så er det det som teller[:)]

Back
Topp