Vaske dyne

SHS

Elsker forumet
Hvis man vasker dyner, må man ha sånne baller i tørketrommelen, eller blir resultatet bra uten?

Jeg mener det må være slike baller inni hvis man tørker dundyne i tørketrommelen..

Men vanlig fiberdyne så trengs det ikke tror jeg ikke.

Jeg vet ærlig talt ikke, for har ikke prøvd uten, men jeg har også blitt fortalt at det er for at det ikke skal klumpe seg og vet min mor har hatt noen uheldige forsøk, så her har jeg nå stappet inni disse ballene.... Men tennisballer gjør vel same nytten??

mener at jeg har hørt at dundyner klumper seg om man ikke bruker baller i tørketrommelen, men fiber dyne går fint uten :)

Bruker alltid baller jeg:D
For å banke opp dun mens den tørker..

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Det er for å banke opp duna ja :) blir ikke d samme uten :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har ikke sånne baller og det funker som bare det :)

Hvilken type dyne er det?

Syntet, kan du vaske uten baller, men dun vil jeg anbefale med. Både i trommel og vaskemaskin.
Men det beste du kan gjøre med dynen din er å henge den ut om vinteren når det er kaldt og så banke den etterpå.

Hvilken type dyne er det?

Syntet, kan du vaske uten baller, men dun vil jeg anbefale med. Både i trommel og vaskemaskin.
Men det beste du kan gjøre med dynen din er å henge den ut om vinteren når det er kaldt og så banke den etterpå.

Har syntetisk, så da forsøker jeg uten baller :) Ja, henger den ut hver vinter, men i vinter var det ikke så kaldt...

Takk for svar alle sammen!

Vasker alltid fiberdynene våre i maskin uten baller, og tørker de i trommel etterpå uten baller. Blir som ny. Ren og pen. Vasker ofte. Dobbeltdyna tar e ca hver 3.mnd da, men enkeltdynene tar e ca 1 gang i mnd. Litt oftere på junior sin dyne da han har litt uhell om natta. (bleieavvenning)

Dun kan også fint tørketromles uten baller. Man må bare riste godt i dyna/puta en sjelden gang, så kan det hende man må tromle en ekstra runde. Men det funker fint, jeg har aldri brukt baller på hverken dyne, pute eller jakker. Alt lever enda :)

Man bruker baller i tørketrommelen for at dunet/fiberet ikke skal klumpe seg. Det kan fort løses med å banke og riste dyna godt etter tromling/tørking. Evnt kan du putte et par barnesko inni sammen med dyna. Men det skal ikke mer til enn et par tennisballer, og det er kanskje billigere å kjøpe det enn å slite på sko?

Back
Topp