Vaske brukte babyklær

Angelic

Gift med forumet
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
Har akkurat kjøpt en stor pakke brukte babyklær, både i ull og bomull.
Holder det å vaske ulla på 30 grader og resten på 40?
Fornuften sier jeg burde kjøre alt på 60 grader for å bli kvitt bakterier osv, men da tar jeg vel kanskje livet av ulla i samme slengen?

Du kan vaske ulla på 40 grader og resten på 60 da? :)
Tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å vasket ull på 60 grader..

Jeg har pleid å legge alt i fryseren i noen dager, før jeg vasker det på høyeste temperatur som plagget tåler :)

Jeg har vasket det som vanlig. Fikk to sekker med klær til nr 1 og alt ble vasket sammen med våre vanlige klær. Men ville uansett ikke tatt å vasket ull på nor annet enn ull vask.

Du kan koke opp vann og legge ull nedi forsiktig og la dem trekke i 10 min og så løfte dem forsiktig opp og la dem tørke. Så vaske dem på 30 etterpå i maskin :)
Ull tåler å koke, men det tåler ikke bevegelser i varmt vann fordi fibrene da filtrer seg og blir ødelagt og trekker seg sammen.

Sjekk at ulla er superwash, da kan du vaske det på 40 eller 60 bare du bruner milo el. Jeg vasker det helt vanlig, går ikke ut fra at vis tøyet lukter greit, å ikke har vært i dyr eller røyk hjem at det trenger noen ekstra "hard" vask.

Vasket ull på 40 og alt annet på 60. Selv om jeg kjente hun jeg kjøpte av og visste at det allerede var vasket. Men synes det er greit at det er "vår" lukt på klærne, :)

Det gikk en samtale for en stund tilbake her inne, angående det å vaske nye klær. Da jeg skrev at jeg vasket nye klær også pågrunn av bakterier, fikk jeg klar beskjed om at bakterier ikke klarer å holde seg på klær :-P Men altså. Hodet mitt sier at jeg burde vaske alt.

Jeg kjøpte masse brukt av ei venninne, som jo har vasket klærne etter bruk. Så har jeg vasket de igjen med vaskepulver og skyllemiddel, og syns vel ærlig talt at så lenge klærne er flekkfrie at det holder. (De få klærne jeg fant flekker på kasta jeg uansett) Mer hysterisk enn det er jeg ikke for bakterier altså.

Fikk tips at det er greit å vaske de vanlig og stryke etterpå for å vare sikker.
Men så tenker jeg full søppel sekk med bodyer i små Strl, nesten over 100 stk. Blir en del stryking :yuck:

Helt ærlig var jeg mer nøye med nye klær i forhold til fargestoffer og kjemikalier enn brukte klær :p Altså, hva slags farlige bakterier skulle det vært liksom. Vasket alt, men passet det seg så fikk det brukte bare kort vask, mens nye klær var jeg nøye på å vaske skikkelig. Så lenge det brukte er rent og helt såklart :)

Back
Topp