Vaske bort....?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hvordan vaske bort blodsøl fra utetrapp og uteområde med stein (skifer tror jeg det er...)?

Ser helt ille ut, og lite apetittelig at de små barna skal sette seg ned der og tegne med kritt osv... :/

Haha. Tør ikke spørre hvor blodsølet kommer fra :P

Prøvd kokende vann og skurekost?

MYE kaldt vann og piasava-kost (evt hoytrykk-spyler). Ikke såpe, det kan gi gråslør og binde flekkene.

Masse KALDT vann ja, blod setter seg mer hvis du bruker varmt vann. Bløt det opp mest mulig før du skrubber litt. Hvis det renner lett av der du skal vaske kan du legge våte kluter over, for du vil ha det skikkelig oppbløtt før du vasker. Hvis du må bruke såpe er zalo ganske greit på blod, men jeg er usikker på hva det gjør med skiferen. (Jeg har en jobb der jeg må vaske opp blod, men heldigvis uten skiferunderlag. :P )

Haha. Tør ikke spørre hvor blodsølet kommer fra :p

Prøvd kokende vann og skurekost?
Hadde besøk av en som tråkket på spiker... Blodet fosset da skoen ble tatt av..
Jeg skulle finne renseting osv. Blodet rant da veldig på trappen og ute hvor vi skal grille i sommer liksom.... :/

Masse KALDT vann ja, blod setter seg mer hvis du bruker varmt vann. Bløt det opp mest mulig før du skrubber litt. Hvis det renner lett av der du skal vaske kan du legge våte kluter over, for du vil ha det skikkelig oppbløtt før du vasker. Hvis du må bruke såpe er zalo ganske greit på blod, men jeg er usikker på hva det gjør med skiferen. (Jeg har en jobb der jeg må vaske opp blod, men heldigvis uten skiferunderlag. )
Tusen takk for svar! :)
Bruke hageslange, eller hive på med bøtter? Håpe på regn... Og skrubbe med vanlig skrubb, eller feiekost?

Er det forresten noe "farlig/smittefarlig"?
De små barna mine setter seg jo ned på trappen og overalt.. :/.
Aner jo ikke om vedkommende har noen skumle sykdommer liksom....

Tusen takk for svar! :)
Bruke hageslange, eller hive på med bøtter? Håpe på regn... Og skrubbe med vanlig skrubb, eller feiekost?

Er det forresten noe "farlig/smittefarlig"?
De små barna mine setter seg jo ned på trappen og overalt.. :/.
Aner jo ikke om vedkommende har noen skumle sykdommer liksom....
Har du en hageslange kan jo den bare stå og renne vann over en stund, så ser du om det løsner bare av det. :) Skrubb, kost, microfiberklut, sjekk hva som virker på underlaget.

Smittefare ville jeg bare sett bort fra etter de første minuttene. HIV dør raskt ute av kroppen hvis det er det du tenker på. Hepatitt-virus kan teoretisk sett overleve i blod utenfor kroppen ganske lenge, men da er det snakk om flytende blod, ikke inntørket og spylt blod på skifer. Og skal man først bli smittet av noe så må man jo få dyttet smitten inn i egen kropp også. En sprøytespiss med flytende blod på er det lett å stikke inn i kroppen, men en flat skifer er litt vanskeligere. Ingen blir smittet av noe som helst av å sitte på blodsøl. :)

Har du en hageslange kan jo den bare stå og renne vann over en stund, så ser du om det løsner bare av det. :) Skrubb, kost, microfiberklut, sjekk hva som virker på underlaget.

Smittefare ville jeg bare sett bort fra etter de første minuttene. HIV dør raskt ute av kroppen hvis det er det du tenker på. Hepatitt-virus kan teoretisk sett overleve i blod utenfor kroppen ganske lenge, men da er det snakk om flytende blod, ikke inntørket og spylt blod på skifer. Og skal man først bli smittet av noe så må man jo få dyttet smitten inn i egen kropp også. En sprøytespiss med flytende blod på er det lett å stikke inn i kroppen, men en flat skifer er litt vanskeligere. Ingen blir smittet av noe som helst av å sitte på blodsøl. :)
Takk for utfyllende svar! :)

Gjelder det samme for tepper og matter inne også? Eller må disse nå renses med (kaldt???) vann og såpe? Kom noen dråper der også, inne. Og minste ruller jo rundt på det. Sånne tykke tepper med lange "tråder" opp om du skjønner. Hi hi. ;-)

Dørhåndtak bare tørket vi av med vann og såpe. Tok jo av seg sko i gangen, og sokk inne på stueteppet, så ble søl her og der.. ;-) Overraskende så mye blod son kom ut egentlig..

Vil bare ikke at minste barn og baby skal få i seg i noe "skummelt" når de ruller rundt og "spiser" på teppet. Alt går jo inn i munnen! ;-)

Og, bare fordi jeg lurer: om man skulle få blodsøl i seg, med annen blodtype enn man har. Hva skjer da? Regner ikke med at det er vesentlig i forhold til min trapp eller stueteppet med ørsmå dråper da men.. Må vel store mengder til for at det krasjer.?. ;-)

Uansett, takk for svar om vask osv. Litt udelikat er det jo. Og har du tips til om tepperens er nødvendig i forhold til barna son "spiser" på det er jeg takknemlig for det også. Siden du tydeligvis kan dette! :)

Takk for utfyllende svar! :)

Gjelder det samme for tepper og matter inne også? Eller må disse nå renses med (kaldt???) vann og såpe? Kom noen dråper der også, inne. Og minste ruller jo rundt på det. Sånne tykke tepper med lange "tråder" opp om du skjønner. Hi hi. ;-)

Dørhåndtak bare tørket vi av med vann og såpe. Tok jo av seg sko i gangen, og sokk inne på stueteppet, så ble søl her og der.. ;-) Overraskende så mye blod son kom ut egentlig..

Vil bare ikke at minste barn og baby skal få i seg i noe "skummelt" når de ruller rundt og "spiser" på teppet. Alt går jo inn i munnen! ;-)

Og, bare fordi jeg lurer: om man skulle få blodsøl i seg, med annen blodtype enn man har. Hva skjer da? Regner ikke med at det er vesentlig i forhold til min trapp eller stueteppet med ørsmå dråper da men.. Må vel store mengder til for at det krasjer.?. ;-)

Uansett, takk for svar om vask osv. Litt udelikat er det jo. Og har du tips til om tepperens er nødvendig i forhold til barna son "spiser" på det er jeg takknemlig for det også. Siden du tydeligvis kan dette! :)
Å vaske teppet med kaldt vann ser jo bedre ut enn å ha blodflekker der da, men ungen kommer ikke til å bli syk av det nei. Hvis du har sår i halsen og drikker ferskt blod med smitte så kan du teoretisk sett bli smittet av noe. :P I den virkelige verden er vel aldri noen blitt syke på den måten. :P

Hvis du får feil blodtype ved blodoverføring på sykehus, så kan det bli veldig farlig. Da er det snakk om store mengder feil blod rett i blodårene dine, som reagerer med ditt eget blod. Å spise blod som havner i magesekken er ikke noe problem uansett blodtype. Tenk på alle som spiser mat laget av dyreblod av ukjent type, f.eks. blodpudding og slikt. :)

Uff så trasig! Men bruk for all del ikke varmt vann :) kaldt er best... Kanskje bakepulver fungerer? Det er jo rene vidundermiddelet.

Æsj, da. :/ Kunne ikke ha spylt med høytrykkspyler og så vasket med såpe etterpå? Hmm...

Back
Topp