Vaske alt?

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Vasker dere alt før det blir brukt første gang?
Tenker da på ting som bilstolpose, lammeskinn, dyne osv :)

Alt av klær vasker jeg før bruk, pluss sengetøy, dyne og pledd...
Men bilstol? Nja, vi gjorde ikke det når den var ny. Den ligger jo ikke mot babyens hud uansett tenker jeg, men det må no være opp til hvert enkelt om man vil vaske den eller ikke :) Jeg skal vaske den nå da, ettersom den stått i kjelleren i over 2 år.
Akkurat bilposer/vognposer har jeg ingen erfaring med som nye... vi fikk tak i brukte, og da vasket jeg de. Jeg tror jeg hadde sett det an på hvordan den føles/lukter og ev spurt i butikken når jeg kjøpt den om de anbefaler vask før bruk (kanskje det står noe på den/fulgte med en lappe om hvordan man skal vaske den?) :)

Så var det lammeskinn ja! :o vi har ett nytt nå, og jeg kjøpte nytt til førsten og... Men husker ikke om jeg vasket det den gangen...
Hmm... Det hadde jo sikkert vært greit å vaske ettersom det lå frem i butikken, mange som tatt i det, og det er stor sannsynlighet at babyen kommer til å ligge på den uten klær. Må vel være greit å kjøre på ullvask i maskin?

Jeg har vasket lammeskinn som er kjøpt på butikker som Barnas Hus o.l. Har ikke vasket lammeskinn fra Nøstebarn før bruk

Kjøpte lammeskinn på barnas hus nå nylig, og hun sa uoppfordret at det var unødvendig å vaske før bruk, men var lurt å riste/støvsuge det kjapt før bruk. Kanten på selve skinnet kunne flasse litt så var greit å få støvsugd vekk det. Og hvis det skulle vaskes så måtte man ikke bruke milo for ullvask for da ble skinnet stivt. Det finnes eget middel som brukes til å vaske lammeskinn.

Må vaske bilstoltrekket nå for det har stått lagret i en støvete garasje men vasket ikke før bruk når det var helt nytt.

Klær, sengetøy etc vasker jeg også når det nærmer seg.
Vognposen vår tror jeg ikke jeg vasker nå. Lite brukt til førstemann og er lagret inne. Den kjøpte vi ny sist.

Men jeg vasker over vognbagen siden den er kjøpt brukt, og samme med bilstolposen :)

Kjøpte lammeskinn på barnas hus nå nylig, og hun sa uoppfordret at det var unødvendig å vaske før bruk, men var lurt å riste/støvsuge det kjapt før bruk. Kanten på selve skinnet kunne flasse litt så var greit å få støvsugd vekk det. Og hvis det skulle vaskes så måtte man ikke bruke milo for ullvask for da ble skinnet stivt. Det finnes eget middel som brukes til å vaske lammeskinn.

Må vaske bilstoltrekket nå for det har stått lagret i en støvete garasje men vasket ikke før bruk når det var helt nytt.

Klær, sengetøy etc vasker jeg også når det nærmer seg.
Vognposen vår tror jeg ikke jeg vasker nå. Lite brukt til førstemann og er lagret inne. Den kjøpte vi ny sist.

Men jeg vasker over vognbagen siden den er kjøpt brukt, og samme med bilstolposen :)
Tusen takk for tipset om lammeskinnet! :)

Har ikke noen god erfaring med å vaske lammeskinn. Aner ikke hvor det var fra da, men funket ikke så bra!

Kommer bare til å vaske ting som er rett på huden som klær/håndklær/sengetøy osv. Men tror kanskje jeg er over snittet avslappet (les: lat) når det kommer til det der, særlig etter å ha lest litt på diverse forum. Hadde aldri følt det nødvendig å vaske vogn, lammeskinn, vognpose og sånn (med mindre det var skittent/brukt/støvete selvsagt). Tenker at det er jo bare å vaske i vei om man kjenner at man vil det, folk har jo forskjellig oppfatning av hva som er nødvendig når det gjelder vasking ellers i livet. Jeg følger i alle fall bare magefølelsen på det der :)

Back
Topp