Vask

1+1

....
Vasker dere det som har ligge inni plast? Sånn som gasklutene, laken og sengetøy som kommer innpakket?

Ja, det lukter plast av tingene syns jeg :P

Ja, vasker alt før bruk, sånn som sengetøyet, det er jo så stivt og ekkelt..

ja jeg vasker absolutt alt.. Det kan jo være en del kjemikalier sammen med det som ligger i plast, og sånn som feks tisselakes etc skal vaskes 3 ganger før bruk, pga kjemikalier fra plasten :)

Sengetøyet vaska jeg to ganger :P Mulig jeg er litt for hønemor, men det får bare være :P

ja, men jeg må innrømme at jeg ikke har vasket gardinene, bare luftet de og hengt de opp. Jeg vasker ikke strømpebukser og sånn til meg selv og før jeg bruker det..

fru trondrud skrev:
ja, men jeg må innrømme at jeg ikke har vasket gardinene, bare luftet de og hengt de opp. Jeg vasker ikke strømpebukser og sånn til meg selv og før jeg bruker det..

Jeg vasker heller ikke til meg selv, men til babyen må jeg vaske :P De har jo ganske sensitiv hud så det kan være greit å vaske alt :)

Ok :-) Da hadde jeg en del igjen å vask da :P Godt vi har skaffet oss tørketrommel ;-) Vasker dere dyner, puter og overmadrass? I så fall, hvordan? Og så noen skrev at de vaska lammeulla, hvordan vaskes det?

Jeg jobbet hos KID før, og der sa de vi burde anbefale kundene å vaske ting før bruk.Når jeg har åpnet X-antall bokser med håndklær og sett farge støvet som stod opp fra de eskene så har jeg blitt supernøye med å vaske alt.

Og har lest flere steder de anbefaler å vaske alt som skal mot huden til baby 3ganger.
Så jeg vasker alt 3 ganger, untatt feks sengehimmelen og sengekanten - de har jeg vasket bare en gang (skal ikke ha hudkontakt helt på samme måte).

Og når jeg kjøper organisk bomull, andre klær merket "uten farlige fargestoffer" eller ull fra nøstebarn og bånsull (uten "farlige" innfargingstoffer) så vasker jeg "bare" en eller to ganger, kommer litt ann på.

Har ikke vasket ull fra Nøstebarn før (regnet med det var "trygt") men andre ting vasker jeg (en gang). Men bare når babyen er liten. Har sluttet å vaske klærne som toåringen min får.

jeg tenkte det var lurt å vaske alt jeg, siden det kan krympe, men det er kanskje ikke nødvendig når man er 2 år?

DK82 skrev:
Jeg jobbet hos KID før, og der sa de vi burde anbefale kundene å vaske ting før bruk.Når jeg har åpnet X-antall bokser med håndklær og sett farge støvet som stod opp fra de eskene så har jeg blitt supernøye med å vaske alt.

Og har lest flere steder de anbefaler å vaske alt som skal mot huden til baby 3ganger.
Så jeg vasker alt 3 ganger, untatt feks sengehimmelen og sengekanten - de har jeg vasket bare en gang (skal ikke ha hudkontakt helt på samme måte).

Og når jeg kjøper organisk bomull, andre klær merket "uten farlige fargestoffer" eller ull fra nøstebarn og bånsull (uten "farlige" innfargingstoffer) så vasker jeg "bare" en eller to ganger, kommer litt ann på.

Hjelpes! 3 (!) ganger?? Det hørtes jo villt mye ut. Tenker at det helt sikkert er bedre jo fler ganger man vasker det, men tror jeg nøyer meg med ei gang. All honnør til deg og din flittighet :-) Er det viktig å vaske sengekant au altså?

Her vaskes alt med måte, fikk 1 barn for 14 år siden og den gang var det ikke så nøye som det nå tilsynelatende er. Og vi har da vokst opp vi og klart oss bra, så jeg tror det er viktig å ikke være paniske. Ha en smule sunn fornuft i forhold til vasking, så er det jo også bra for et barn å bli utsatt for noe slik at de ikke som større barn skal reagere på alt ( bli syke av alt ) pga at de ikke har fått oppleve litt baskelusker ;)

Alt vaskes to ganger ;-)

Har vasket alt av klær en gang med vaskepulver (uparfymert) og en gang uten noe såpe.. det gjelder jo også da sengetøy og annet stoff som babyen skal ha i nærheten av kroppen:) Ullplaggene er bare skylt opp i milo, der er ikke stoffene så påtrengende som i vanlige bomullsklær.. 

Ja, her vaskes det.
Vasker du ikke sengeklærne til dere selv før dere bruker det? :-O
Jeg har jobbet i klesbransjen og du aner ikke hvor mye drit det er i plagg. 
Vasker klær til meg selv og mannen og før det brukes. Ikke ytterklær. Vasker og klærne til ungene før det brukes.
MEN jeg vasker ikke klærne 17 ganger før det brukes.

Lykke'i'magen skrev:

DK82 skrev:

Hjelpes! 3 (!) ganger?? Det hørtes jo villt mye ut. Tenker at det helt sikkert er bedre jo fler ganger man vasker det, men tror jeg nøyer meg med ei gang. All honnør til deg og din flittighet :-) Er det viktig å vaske sengekant au altså?

Det er det jeg har hørt er anbefalt. Men det gjelder jo ikke for klær som er merket som økologisk, svanemerket eller andre lignende ting som garanterer for at det ikke er brukt farlige kjemikalier.

Dessuten, kjører jo bare maskinen tre ganger på rad med korte vasker, eller evt to ganger med forvask. Er jo maskina som gjør jobben, ikke jeg ;)
Men har blitt litt streng på det med sånne billige håndklær og babyklær etter jeg så fargestøvet på ting som pakkes ut i butikk.
Men er ikke like streng på ting til meg selv altså, da vaskes det bare en gang!
Og ullklær fra feks nøstebarn er bare i maskin på 30grader ullvask en gang før bruk.
Og uteklær som skal være utenpå mange andre lag med klær er heller ikke så nøye. Viktigst er det han har inntil kroppen.

Sengekanten gikk også på 30grader finvask eller ullvask. Hadde jeg giddet hadde jeg bare skylt den i en balje med litt såpe ellernoe. Den skal jo ikke ligge rett på huden til lillegutt.

Mulig jeg er litt streng på det, men heller en vask for mye enn for lite i mitt hode :)

Vasker alt som er nytt til babyen ja! =)

Jaaaaaaaaaaa!!!
Vasker alt - alltid! Og det er ikke fordi tøyet er stivt og ekkelt eller lukter rart! Det er fordi klær er innsatt med masse kjemikalier som er svært skadelig for barnets hud, både fargestoffer og andre verre ting (for eks. formaldehyd) som er allergi- og i verste fall kreftfremkallende.

Og jeg er ikke generelt hysterisk, vasker alt en gang, unntatt sengetøy og som vaskes to ganger!

Linker til de som syns man er hysterisk:
http://www.helsebiblioteket.no/Forgiftninger/Gasser+og+kjemikalier/4782.cms

Særlig denne kan være interessant for de fleste:
http://www.cottonchild.no/kjemikalier.htm

javel78 skrev:
Her vaskes alt med måte, fikk 1 barn for 14 år siden og den gang var det ikke så nøye som det nå tilsynelatende er. Og vi har da vokst opp vi og klart oss bra, så jeg tror det er viktig å ikke være paniske. Ha en smule sunn fornuft i forhold til vasking, så er det jo også bra for et barn å bli utsatt for noe slik at de ikke som større barn skal reagere på alt ( bli syke av alt ) pga at de ikke har fått oppleve litt baskelusker ;)

jeg er ikke kjempestreng på litt lort og skit... men veldig nøye når det kommer til kjemikalier som kan finnes fra innfarging på klær..

Back
Topp