Vask av ullinnlegg

Junibarn84

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne
VIP
Julimammaer 2016
Junibarna 2019
Hvordan vasker dere ull-ammeinnlegg før bruk?
Må de kokes eller holder det med å håndvaske de i ull vask før bruk?

Mine kan vaskes på 60 grader, så tenkte jeg skulle gjøre det:)

Nå har jeg både håndvasket de og kokt.

Kan man kjøpe noe av det i vanlig butikk eller?

Nøstebarn vaskemiddel kjøpes på Nøstebarn eller i nettbutikken til Nøstebarn.
Soak kjøper jeg på Tjorven i Majorstuakrysset (egentlig beregnet for å vaske opp strikkaplagg, men synes det fungere helt tipp topp på andre type ullplagg også).

Hvorfor vaske ullinleggene? Er ikke ull selvrensende? Greit nok etter lekkasjer ol, men før de er brukt?

Jeg slang bare mine inn i maskina sammen med ullvasken, men har ikke tenkt på om de må kokes..? Er det nødvendig? Har slike i ull og silke fra nøstebarn.

Hvorfor vaske ullinleggene? Er ikke ull selvrensende? Greit nok etter lekkasjer ol, men før de er brukt?

Tenker på bakterier jeg, vet jo ikke hvor mange som har tafsa på de..

Var på kurs med ammehjelpen, og hun anbefalte å koke(!) ullinnleggene i stor panne-legges flate i pannen, koker opp, og lar pannen stå til vannet og ullinnleggene er helt kalde igjen...

Har ikke prøvd dette, men det høres jo lurt ut, for det er vell ved bevegelsene ullet krymper og blir deformet?

Sent from my LT18i using BV Forum mobile app

Var på kurs med ammehjelpen, og hun anbefalte å koke(!) ullinnleggene i stor panne-legges flate i pannen, koker opp, og lar pannen stå til vannet og ullinnleggene er helt kalde igjen...

Har ikke prøvd dette, men det høres jo lurt ut, for det er vell ved bevegelsene ullet krymper og blir deformet?

Sent from my LT18i using BV Forum mobile app
Jepp, for at ull skal krympe trenger det bevegelse+varme. Er kombinasjonen av de to som gjør at det krymper.

Står info om hvordan koke de på ammehjelpen.no
Jeg googlet "koke ullinnlegg" og fant siden. Gjorde det sist og har gjort det nå før de skal brukes på nytt :)

Back
Topp