Vask av lammeull?

Gregersen

Forumet er livet
Fikk det forklart av venninnen min, men nå har jeg glemt det [8|]

Kan det sentrifugeres?

Er det lammeskinn du mener?

På mitt står dette:

1. Bløtlegg i max 40 grader. Anvend et mildt rengjøringsmiddel for ull.
2. Anvend ullprogram på maskinen.
3. Skyll flere ganger til vannet er helt klart. Sentrifuger en kort stund.
4. Kam ut eventuelle knuter og floker mens skinnet fremdeles er fuktig.
5. Drypptørkes i romtemperatur, unngå direkte sollys.
6. Strekkes innen skinnet er helt tørt.

Jeg vaska lammeskinnet på 40 grader, med Milo, og 1600 omdreininger på sentrifuga etterpå, altså, den høyeste på min maskin. Prøvde først på 600, men da var det jo søkkvått ! Slang også ulla i trommelen etterpå, her har det iallelfall gått helt fint [8D]

ORIGINAL: Kattekvinnen

Er det lammeskinn du mener?

Hehe, det er lammeskinn jeg mener [:D]

Tusen takk for svar alle sammen [:)]

Da slenger jeg det inn i maskinen igjen og sentrifugerer litt [:)]

Sleng med et håndkle og en tennisball :) Da blir det ikke så vått.

Tar det i vaskemaskinen på ullprogrammet jeg, 40 grader.
Går så fint så![:)]

Jeg vaska mitt for noen dager siden, med milo og på ullprogram..
Men det har blitt helt stivt og rart.. Vet ikke om det var jeg som gjorde noe feil jeg[&:]

man skal iallefall ikke legge det på gulv med varmekabler, for da kan det skinnet under bli sprøtt....

ORIGINAL: Skravlemor

man skal iallefall ikke legge det på gulv med varmekabler, for da kan det skinnet under bli sprøtt....

Da er nok det feilen jeg gjorde ja[8|] [8D]

bruk lanolinsåpe!! Jeg brukte milo på et, og det ble stivt etterpå.. For to dager siden prøvde jeg å vaske et med lanolinsåpe etter tips herfra, og det ble kjempemykt og fint [:D][:D]

ORIGINAL: wimza

bruk lanolinsåpe!! Jeg brukte milo på et, og det ble stivt etterpå.. For to dager siden prøvde jeg å vaske et med lanolinsåpe etter tips herfra, og det ble kjempemykt og fint [:D][:D]

Selges det på vanlige matvarebutikker eller?? [8|][8D]

ORIGINAL: wimza

hadde du lanolinsåpe i vaskemaskinen eller vasket du det for hånd?

ORIGINAL: ToSmå2010

ORIGINAL: Skravlemor

Da er nok det feilen jeg gjorde ja[8|] [8D]

obs![:D] men da vet du iallefall hva som gikk galt, så går det bra neste gang[:)]

Signerer de andre. Men jeg har et annet tips i tillegg, ha på Lano på "kjøttsiden" av lammeskinnet (det etter at det har vært vasket og tørket litt). Gni det inn med fingrene. Det trekker seg inn og gjør "kjøttsiden" myk og ikke hard som den blir etter vask. Tips av min gode mormor [:D]. Har gjort det siden og funker som bare det. [:)] 

Back
Topp