Vask av lammeskinn

Love Life

Andre møte med forumet
Jeg skulle ha vaska lammeskinnet vi har liggende. Ser det er en del anbefalinger på å vaske det med ullshampo og lanolin. Vet noen hvor man får kjøpt det?

Legg det i fryseren over natta og luft det godt før bruk så slipper dere å vaske det tidligere enn nødvendig :) Ull er jo selvrensende. Men kjøp ullsjampo så dere har til det blir gulpet/bæsjet på!

Tenkte eg skulle vaske mitt også. for det har loge åpent i ei vogn i garasja lenge... og støva ned. Tenkte eg måtte sende det på rens eg. det er ingen flekker på det. bare generelt støvete og son at eg ikkje vil ha min reine nye baby på det...

men frysen?? hjelper det altså??

en får kjøpt god ullsåpe på http://www.nostebarn.no også :)

Her ble det vasket med Milo på ullprog, det gikk (heldigvis fint) eller selger de fleste barne butikker ullshampo ;)

Jeg har alltid vasket lammeskinn på ullprogram med milo og det har gått veldig bra :)

Tidligere har jeg vasket det med ullshampoo  på ullprogram, men en venninne sa hun alltid har brukt Milo så har gått over til det nå :)

Kan man også vaske langhårete saueskinn på denne måten ? Har 2 - 3 stk liggende rundt om i huset, men de har begyndt og bli flokete og skitne.. ? :) 

Du trenger ingen spesiell ullshampo for å vaske lammeskinn. Det blir rent med Milo på ullprogram også. Det viktigste er det du gjør etterpå når skinnet skal tørke. For å unngå at det blir hardt og stivt på baksiden er det kjempeviktig å strekke det godt, med all din kraft. Så gnir du det inn med flytende lano håndsåpe. Gjenta behandlingen et par ganger mens det tørker. La det tørke flatt, men ikke direkte på varmekabler.
Dette gjelder selvsagt for ekte skinn. Har du slike uekte skinn som f.eks. ikea selger, spiller det kanskje ingen rolle hva du gjør. Det varer ikke evig uansett.

Men generelt trenger ikke ull å vaskes uten at det er spesielt skittent. Det holder å lufte det godt, og eventuelt fryse det i blant. Det trenger ikke å vaskes for hver gulping, for det lukter ikke så mye. Men uansett kan det være lurt å ha en gulpeklut under hodet når babyen ligger på skinnet - hvis babyen gulper mye da... ;)

Veldig langhårede skinn bør du når håndvaske heller. Og så børster du hårene etterpå med en myk børste.

Loulou skrev:
Veldig langhårede skinn bør du når håndvaske heller. Og så børster du hårene etterpå med en myk børste.

Ok, men bør jeg bruke milo eller ullvask/shampo da også ? Takk for svar ! :) 

marley88 skrev:

Loulou skrev:

Ok, men bør jeg bruke milo eller ullvask/shampo da også ? Takk for svar ! :) 

Ja, du kan godt bruke milo til håndvask også. Bare skum det godt opp i vannet før du har i skinnet.

Back
Topp