Vask av klær

Ekornmamma

Ønsker oss en liten en
Julikulene 2020
Hvordan gjør dere med de nye babyklærne? Vasker dere de nå eller venter dere til nærmere termin? Og hvilket vaskemiddel bruker dere? Jeg vet jeg reagerte litt på vaskemiddelet da jeg var liten, men det har sikkert skjedd mye på vaskemiddelfronten siden da! :)

Jeg vasker nok nærmere termin, og bruker bare blenda sensitive vaskemiddel og skyllemiddel. Men nå er både jeg og snuppa mi kjempe allergisk for parfymerte vaskemidler (til mannens store fortvilelse) så i vår vaskemaskin er det ikke noe annet vaskemiddel eller skyllemiddel som har adgang ;)

Flytende blenda sensitiv. :)

Er i noe rydding nå, får tilbake klær vi har lånt ut tidligere og får arve nytt av andre, så blir en del sortering nå i alle fall. Det vi har lånt ut ser ikke rent ut, så tror det blir vasket snart i alle fall...

Skyllemiddel bruker vi aldri, ser ingen grunn til det?

Venter til litt nærmere fødsel tenkte jeg. Bruker neutral til vanlig, blir nok å bruke det til mini også. Mellomste og bonus har en antydning til tørr hud, og kan reagere på vaskemiddel. Neutral har fungert til nå

Greit med alt som er gjort :)
Blenda sensitiv.. Bruker ikke skyllemiddel da det ofte er mye parfyme og sterke lukter i det.
Ett tips for mykere klær er å blande eddik og vann 1/4. Bruke det som skyllemiddel!
Fungerer gull, er billigere, bedre for huden og for miljøet :)
Ønsker man duft kan man bruke noen dråper eterisk olje. Jeg bruker en tom eddikflaske som jeg blander eddik og vann i. tilsetter 20 dråper ren lavendelolje i en full flaske. Dette brukes til sengetøy og lignende. (Man må huske å riste flasken før hver bruk, siden oljen legger seg i toppen) Til treningstøy eller annet tøy med mye lukt er det fint med f eks situslukter.
Men bruker ikke lukt på babyklærene, de får nøytral eddikblanding :)

Greit med alt som er gjort :)
Blenda sensitiv.. Bruker ikke skyllemiddel da det ofte er mye parfyme og sterke lukter i det.
Ett tips for mykere klær er å blande eddik og vann 1/4. Bruke det som skyllemiddel!
Fungerer gull, er billigere, bedre for huden og for miljøet :)
Ønsker man duft kan man bruke noen dråper eterisk olje. Jeg bruker en tom eddikflaske som jeg blander eddik og vann i. tilsetter 20 dråper ren lavendelolje i en full flaske. Dette brukes til sengetøy og lignende. (Man må huske å riste flasken før hver bruk, siden oljen legger seg i toppen) Til treningstøy eller annet tøy med mye lukt er det fint med f eks situslukter.
Men bruker ikke lukt på babyklærene, de får nøytral eddikblanding :)

Takk for tips! Dette skal jeg begynne med! :)

Hadde kun bruke blenda sensitiv til barneklær... De har mye skjørere hud, spesielt når de er så små. Bruker omo til oss. Tenker å vente til etter oul ihvertfall. Går fort midd i klær også, så mulig jeg vasker de igjen rett før termin :p

Hvordan gjør dere med de nye babyklærne? Vasker dere de nå eller venter dere til nærmere termin? Og hvilket vaskemiddel bruker dere? Jeg vet jeg reagerte litt på vaskemiddelet da jeg var liten, men det har sikkert skjedd mye på vaskemiddelfronten siden da! :)
Bruk nøytral sitt vaskemiddel så er på den sikre siden:)

Tenker å bruke Blenda sensitive. Kommer ikke til å vaske før om noen mnder. Ser for meg at det støver ned selvom det ligger i skuffer eller skap.

Jeg liker ikke skap-lukt, så jeg kommer til å bare ha alt samlet i et sted i noen mnd til. Så kommer jeg til å vaske klærne med Neutral og tøymykner (vet ikke om jeg skal ha med lukt ennå, eller vente til barnet er noen mnd gammel) når jeg er rundt uke 34 kanskje. Og så brette alt fint på plass etterpå, men tror jeg kommer til å ha noe over klærne og skapene/skuffene åpne i mellomtiden så de slipper å lukte. Føler at skap/skuffer ofte lukter innestengt om de ikke åpnes på en stund. :p

Takk for mye gode tips! Føler jeg er full av spørsmål angående "fille"-praktiske ting :P

Tja rundt uke 35 eller så, vi får se. Vasket med noe parfymefritt

Bruker et økologisk vaskemiddel helt uten parfyme :) jeg gidder ikke vaske før nærmere termin. Har ikke så mye som skal vaskes enda heller :p må sortere klær etter storebror å se om det er noe nøytralt jeg vil bruke denne gangen også.

Jeg begynte noen mnd før. Men nå har vi masse klær vasket etter sist bruk. Har brukt vårt vaskemiddel men ingen tøymykner

Jeg vasket klærne tidlig med min første, men endte opp med å gjøre det på nytt i uke 37, da det ble innestengt skaplukt i klærne så jeg anbefaler å vente til rundt uke 34 - 36.

Bruker Blenda Sensitiv eller Neutral. Uten skyllemiddel eller med eddikblanding som foreslått lengre opp her :)

Kommer nok til å vaske når termin nærmer seg, i desember en gang :) bruker blenda til vanlig, så blir å bruke det nå og..

Min plan er seriøst å levere alt til mamma i desember og ønske meg ferdig vasket og brettet til jul ;) Hun er skikkelig husmor noe jeg aldri har vært. Blir vel Blenda eller noe. Hvertfall ikke Omo.

Min plan er seriøst å levere alt til mamma i desember og ønske meg ferdig vasket og brettet til jul ;) Hun er skikkelig husmor noe jeg aldri har vært. Blir vel Blenda eller noe. Hvertfall ikke Omo.
Det skal jeg og gjøre! Leverer alt nytt og alt etter storesøster, vognposer og vogn hos henne. Tror hun syns det er litt stas også :)

Hehe, jeg pleier å kalle mamma for Blendatornadoen fordi hun alltid er på jakt etter klær som hun kan vaske :)

Dem bor i Nord, så jeg kan ikke levere det til henne, men hun kommer på besøk til oss før jul, så da får hun nok oppgaven med å vaske og brette alt babytøy ja...

Back
Topp