Vask av babyklær....

Frkn

Forelsket i forumet
Jeg har arvet/kjøpt brukt i de minste babyklærne, og ønsker å vaske disse før bebisen kommer. Meste er i bomull, men også noe ull. Vasker jeg med vanlig vaskemiddel, eller bruker jeg noe mer skånsomt, som milo? Ser det står "vaskes på 60" på mange av bodyene, men vil ikke de da krympe litt?

Når dere kjøper nye klær til babyen, vasker dere det før bruk?

Her vaskes alt arvet på 40grader :) holder lenge :)

Ull på 30grader med milo (både vaskemiddel og skyllemiddel)

Nye klær vasker jeg som vanlig før bruk :)

Jeg har arvet/kjøpt brukt i de minste babyklærne, og ønsker å vaske disse før bebisen kommer. Meste er i bomull, men også noe ull. Vasker jeg med vanlig vaskemiddel, eller bruker jeg noe mer skånsomt, som milo? Ser det står "vaskes på 60" på mange av bodyene, men vil ikke de da krympe litt?

Når dere kjøper nye klær til babyen, vasker dere det før bruk?
Jeg bruker allergivennlig/parfymefritt vaskemiddel til hele familien, så f.eks Omo Sensitive til bomullsklær. Til ull bruker jeg Milo.

Dersom klærne er brukt, er de mest sannsynlig "ferdig krympet", så om du følger vaskeanvisningen, skal de ikke krympe mer. Ull må selvsagt ikke vaskes på 60 grader, da kan det bli tovet/krympe mye selv om det er vasket før.

Jeg vasket alltid barnas nye klær før bruk da de var små, men gjør det ikke for de største nå lenger (8 og 11 år). Grunnen til at jeg vasket dem, er at det kan være bl.a kjemikalierester i klærne og det kan irritere huden. Babyer har jo veldig sensitiv hud...

For å slippe å vaske noe på 60 og noe 40, så har jeg alltid vasket vanlige babyklær på 40 grader og ull på 30/40 grader ull. Vasket alltid nytt tøy og arvet tøy før det ble tatt i bruk.

Vasker nytt og arvet/brukt før bruk, kan være kjemikalier i nye klær :) Vasker vanlige klær med blenda sensitive eller neutral og ull med nøstebarn sitt vaskemiddel :) Skal du bruke milo bør du kjøpe uten parfyme :)

Ull og bambus på 30, bomull på 40. :)
Alle klær vaskes før bruk her, også nye. Dette pga fargestoffer og kjemikalier som henger igjen fra produksjon bl.a.

Vasker nytt og arvet/brukt før bruk, kan være kjemikalier i nye klær :) Vasker vanlige klær med blenda sensitive eller neutral og ull med nøstebarn sitt vaskemiddel :) Skal du bruke milo bør du kjøpe uten parfyme :)
Oi det var bra du sa ang Milo. Tenkte ikke engang på at den inneholder parfyme.

Takk for hjelpen alle sammen. Da skal jeg ta meg en vaskesjau når jeg går ut i permisjon, med milo uten parfyme og neutral :)På 40 grader ;)

Her har jeg vasket alt av nytt og alt det som er kjøpt brukt. Vi bruker blenda sensitive og det har fungert veldig bra. Av brukte klær har jeg kjørt alt som tåler det på 60 grader. Det meste av baby tøy har blitt vasket på 60 grader her i huset, samt bruk av tørketrommel og de fleste plaggene har overlevd det fint :) pen tøy og ull har selvfølgelig blitt behandlet mer skånsomt.

Vasker det meste av baby,barn og voksen klær på 40 grader. Ull på ullvask 30 grader med milo uten parfyme. Vakemiddelene i dag er så gode at man ikke trenger å bruke så høye temp. Men undertøy går på 60, håndkle koker jeg, samme med sengeklær.

Vasker med vanlig omo og omo sensitive tøymykner. Man merker fort om baby reagerer :) her har han ikke reagert på det, men hadde bytta og vasket opp igjen klær om han hadde gjort det :)

Ser at tråden er litt gammel, men prøver meg likevel... Har arvet masse fint babytøy til lille som kommer i februar, og har nå brukt romjula til å få vasket dette. MEN har ett lite problem, det arvede tøyet lukter veldig parfymert eller av tøymykner, vet ikke helt hva det kan være. Jeg har vasket med Blenda Sensitive både 2 og 3 ganger på 40-60 grader, men lukten vil ikke bort! Er dette noe jeg må bekymre meg for eller tror dere det vil gå bra så lenge jeg har vasket tøyet parfymefritt nå?

Ser at tråden er litt gammel, men prøver meg likevel... Har arvet masse fint babytøy til lille som kommer i februar, og har nå brukt romjula til å få vasket dette. MEN har ett lite problem, det arvede tøyet lukter veldig parfymert eller av tøymykner, vet ikke helt hva det kan være. Jeg har vasket med Blenda Sensitive både 2 og 3 ganger på 40-60 grader, men lukten vil ikke bort! Er dette noe jeg må bekymre meg for eller tror dere det vil gå bra så lenge jeg har vasket tøyet parfymefritt nå?
Vil tro det går fint. Du kan evt henge dem ute til lufting eller vaske med litt eddik i skyllemiddelkammeret for å få vekk litt lukt.
Parfymerte vaskemidler henger igjen så utrolig lenge! :O

Vil tro det går fint. Du kan evt henge dem ute til lufting eller vaske med litt eddik i skyllemiddelkammeret for å få vekk litt lukt.
Parfymerte vaskemidler henger igjen så utrolig lenge! :O

Tusen takk for svar! Tror jeg regner tøyet som "rent nok" nå, og prøver meg med litt edikk ved neste vask!

Back
Topp