Varmt på soveommet

Sissel78

Forelsket i forumet
Et nytt "problem" oppsto i hodet mitt i natt. [&:] Vi bor i et dårlig isolert hus som er kaldt om vinteren og varmt om sommeren. Spes på soverommet. Er det litt kjølig så kan jeg jo bare kle på babyen når den skal legge seg, men hva med til sommeren når det er grusomt varmt der? [:o] Hva gjør man da? Vi har måttet bruke vifte fordi det er så varmt, men det kan man vel ikke når det er en liten en på rommet? For de skal jo ikke ha trekk på seg...... Hmm..... Alle bekymringer en snartmamma skal ha. [:)]

Følger med her, for vi har samme problem.. I tillegg et huset malt SVART, og sola står hele dagen midt på soveromsveggen.. SMART ! Lurer på hva i all verden huseierene her har tenkt på da de malte huset [:-] Hele langsiden med stuevegger og alt står nemlig i sol hele dagen !

Ååååå greit å se at andre har det samme problemet.... Jeg tenker masse masse på dette.... vi har et ganske nytt og godt isolert hus så her er det ganske varmt... bare nå når det har vært 5 pluss ute begynner det å bli varmt på soverommet... så hvordan skal det gå når det er 20 pluss og klamt og fuktig ute [&:] og me en baby som muligens griner og er masse våken som skal ammes og problemer å sove pga varmen itilegg.... uff...Snakket t.o.m me jordmor om dette.. hun ville ikke anbefale air condition... sambo her blir dessuten fort syk av å sove med det på.... men tenker å invistere i en god en som kan stå på hele dagene iafall...

Mitt råd er å ha gjennomtrekk me vinduer og dører oppe i etasjen dere sover, og stenge sola ute med å ha gardiner trekt for hele dagen så sola ikke får varmt opp rommet.... her skal jeg kjøpe inn tynne tynne sommerdyner.... håper det blir en smule bedre iafall..

Vi har også akkurat det samme problemet!

Men når vi har jenter som Siv, så får man jo svar på hva man enn måtte lure på [:)] Orakelet Siv! [:D]

vi bor i en leilighet som er syyyykt varm året rundt!
i sommer når jeg våknet i 7-8 tiden var det ikke uvanlig at det var 27-28 grader i stuen [:'(] så vi måtte gå til innkjøp av en air condition...

vi valgte laaangt ifra den billige, så vi endte opp med en veldig god en [:D] så den må jeg bruke på soverommet når lille rosin kommer.

det som er veldig greit med denne er at du kan stille den inn på f.eks. 18 grader, så holder den seg der, slår seg av og på etter behov. ikke noe problem å ha den på soverommet så lenge den ikke blåser rett mot noen...

ORIGINAL: november86

i sommer når jeg våknet i 7-8 tiden var det ikke uvanlig at det var 27-28 grader i stuen [:'(] så vi måtte gå til innkjøp av en air condition...

vi valgte laaangt ifra den billige, så vi endte opp med en veldig god en [:D] så den må jeg bruke på soverommet når lille rosin kommer.

det som er veldig greit med denne er at du kan stille den inn på f.eks. 18 grader, så holder den seg der, slår seg av og på etter behov. ikke noe problem å ha den på soverommet så lenge den ikke blåser rett mot noen...

hmm... har du link t denne herligheten?

Finnes jo sånne små "airconditioner" ser mer ut som en elektrisk ovn av no slag, som kan stå å kjøle soverommet på dagtid og flyttes ut på gangen utenfor soveromsdøra med døra opp om natten... Ellers er jo blendingsgardiner er tips, de hindrer sol og varme i å trenge gjennom vinduene... [:)]

Vi har det sånn her vi også, men vi brukte vifte og det gikk kjempe fint. Marcus brukte alltid tynne luer inne. Han ble født i juni 09 å det var veldig varmt ute og inne da.

ORIGINAL: siven79

Vi har takvifte på soverrommet og bruker den.

Vi sørger for å ikke plassere den lille direkte under og så har vi på lue om natten.
Det er og ett tips om dere setter den til å trekke luft opp mot taket og ikke blåse ned mot gulvet. Da blir trekket mindre merkbart. Har ikke hatt noe problemer med snørrete liten nese heller.

Så bare dere har på lue så er det viktigste at den lille ikke blir for varm/kald. Om det er litt trekk i luften går fint.
Så får heller dere ligge i bare spretten [;)]

men lue om natten er jo ikke anbefalt mtp på krybbedød jmf. lub [;)]

ORIGINAL: *SusieQ*

Vi har takvifte på soverrommet og bruker den.

Vi sørger for å ikke plassere den lille direkte under og så har vi på lue om natten.
Det er og ett tips om dere setter den til å trekke luft opp mot taket og ikke blåse ned mot gulvet. Da blir trekket mindre merkbart. Har ikke hatt noe problemer med snørrete liten nese heller.

Så bare dere har på lue så er det viktigste at den lille ikke blir for varm/kald. Om det er litt trekk i luften går fint.
Så får heller dere ligge i bare spretten [;)]

men lue om natten er jo ikke anbefalt mtp på krybbedød jmf. lub [;)]

hvorfor ikke? vi brukte bestandig lue til Marcus. Det eneste man skal passe på er jo om babyen blir overopphetet. Står ikke noe spesifisert om å ikke bruke lue vell som jeg har sett. på helsestasjonen anbefaler de tynne luer på hele det første året. Bare man følger med barnet kjenner i nakken på barnet så skal nok dette gå helt fint.

Det handler vel om et definisjonspørsmål her, som i likhet med teppe foran vogna diskusjonen, noen mener de er greit med et helseteppe foran åpningen, andre ikke... Men hovedpoenget ang unngå bruk av lue innendørs er som du sier overoppheting, babyer kvitter seg med overskuddsvarme via hodet faktisk. Står mere om det her på lub sin hjemmeside: http://www.lub.no/id/3320731D9C7F4A08C1257689005046CF

andre farer med lue er at babyen kan vri hodet slik at lua kommer foran luftveiene... Jeg sier ikke at dere som bruker lue på babyene deres gjør noe galt, men vi har ikke hatt behov for å bruke det... [:)]

ORIGINAL: s_lady85

ORIGINAL: november86

hmm... har du link t denne herligheten?

kan prøve å finne den senere, fant den ikke nå. den er av merke matsui vartfall. så er den kjøpt på lefdal, men det lå ikke noe på sidene deres nå. de selger de jo bare på vår og sommer...

Det handler vel om et definisjonspørsmål her, som i likhet med teppe foran vogna diskusjonen, noen mener de er greit med et helseteppe foran åpningen, andre ikke... Men hovedpoenget ang unngå bruk av lue innendørs er som du sier overoppheting, babyer kvitter seg med overskuddsvarme via hodet faktisk. Står mere om det her på lub sin hjemmeside: http://www.lub.no/id/3320731D9C7F4A08C1257689005046CF

andre farer med lue er at babyen kan vri hodet slik at lua kommer foran luftveiene... Jeg sier ikke at dere som bruker lue på babyene deres gjør noe galt, men vi har ikke hatt behov for å bruke det... [:)]

ja det blir det. vi brukte lue pga trekk osv, men kjente regelmessig i nakken hans hvordan det sto til der. det med teppe foran vognen den er jeg helt imot igjen å har aldri brukt noe som helst foran åpningen bortsett fra mygg netting, siden vi bor på en plass med masse innsekter. Det med teppe foran vognen er jo testet og funnet ut at luften inne i vognen blir atskillig dårligere med teppe foran.

Men da mener du at man ikke skal ha lue på barna om de sover ute i vogn heller da? Akkurat samme problemet da.
Jeg har aldri opplevd at en lue som er forsvarlig tatt på sperrer for luftveiene.

Og man trenger bare bruke en tynn, tynn lue om natten. Om man lar bebisen ligge i bleie, body og lue så tror jeg finfint den klarer å kvitte seg med overskuddsvarme. Hvertfall ikke noe problem her selv om snuppa mi ble født i heteperioden juni09.

Føtter, hender og hodet er der voksne og kvitter seg med varme.

Igjen et definisjonspørsmål, og nei jeg mener ikke at små babyer skal ligge uten lue utendørs i vogna ihvertfall ikke vinterhalvåret, på varme sommerdager greit, men en 1-2 timers dupp kontra en lang natt søvn er litt forskjell, man har som regel et bedre overblikk når barna sover på dagtid, enn om natten når man selv ligger å sover. Men å anbefale lue innendørs på et varmt soverom...? neh!
Jeg har ikke villet hatt takvifte heller jeg da, synes lufta blir så tørr av det og er det slike vifter som jeg tror det er så blander de bare gammel luft rundt og rundt (så fremt at ikke vinduet står opp) istedet for luftventilering som sørger for at ny frisk luft kommer inn... Min mening selvfølgelig... [;)]

Spørs jo hva man definerer som god og vettig luebruk, sier ikke at det er tullete og bruke en tynn lue innendørs hvis kald trekk, men generelt sett er ikke lue anbefalt innendørs [;)] Er jo ikke totalt uenig med deg sånn sett... Som for å ta et eksempel: Andre kan jo fort finne på å la baby sove i vogna si med lue på innendørs på et soverom med vinu igjen... Og det mener jeg er totalt unødvendig, selv med vinduet oppe også, kallesjen på vogna gir god ly den også og ja jeg vet om tilfeller... [8|]

Vi har sånn vifte som står på gulvet, og sånn flyttbar airkondisjon, men den airkonsisjonen bråker noe inni..... ja. Ellers så er jo det rommet som er tenkt som barnerom litt kjøligere, men litt tidlig og legge hu på eget rom i juni vel?

Eg ville heller ikkje ha brukt lue på den lille om natta....

Back
Topp