Varmepumpe vs elektrisk ovn....

Tarlica

Gift med forumet
Jeg har et stort, gammelt hus, som ikke er altfor varmt. Det er to stuer med hver sin vedovn, men jeg sliter med å få det varmt nok på vinteren, og må derfor ha en ekstra varmekilde.. SÅ, hva er best?! Varmepumpe som jeg kan sette inn i den største stuen, og det er denne vi bruker mest. Eller elektriske ovner, som jeg kan sette en i hver stue, så den andre stuen også er lunken til vi spiser middag... Det er lagt opp til elektriske ovner, det må jeg jo få med..

Kom gjerne med erfaringer, meninger, og råd!!!! Jeg tar imot ALT!!

Har 75 år gammelt hus, og fikk varmepumpe i høst!
Angrer ikke ett sekund!
Holder huset lunt og varmt. Ikke trengt å fyre i ovnen i det hele i vinter
(kun for kosens skyld)
Og for all del regningene er mer overkommelige!"

Vi har varmepumpe, en utedel og to innedeler. Helt fantastisk! :D
Liker også å tro at det er billigere i lengden med varmepumpe selv om den koster en del ;)

Varmepumpe er uten tvil det beste. Da får du en jevn varme, lett å regulerer temperaturen, og ikke minst er det mye mer økonomisk. Vårt hus er over 100 år gammelt, og vi var ikke i tvil et sekund om å sette inn varmepumpe (selv om jeg syns det er ufattelig stygt!). Vi har i tillegg vedovn som vi bruker på de kaldeste vinterdagene. Vi har tredelt stue, og har innimellom hatt på en liten varmeovn i den innerste stua (særlig i forbindelse med at vi byttet vinduer, og vi hadde noen dager uten isolasjon rundt vinduene), men det er ytterst sjeldent! Gå for varmepumpe!

Varmepumpe uten tvil. Vi har prøvd begge deler her 

Cosacita skrev:
Liker også å tro at det er billigere i lengden med varmepumpe selv om den koster en del ;)

Er det virkelig mulig med to innedeler?! DET hadde jo vært perfekt for mine to stuer...

Tarlica skrev:

Cosacita skrev:

Er det virkelig mulig med to innedeler?! DET hadde jo vært perfekt for mine to stuer...

ja det er mulig :) genialt

fru Tronrud skrev:

Tarlica skrev:

Cosacita skrev:

ja det er mulig :) genialt

Nå spør jeg kanskje dumt, men kan man ha de to delene ganske langt fra hverandre? Og hvilket merke har du?

kristin1986 skrev:
vi har hus fra 1930, og har varmepumpe. Vi har også vedovn i stua, men den har vi kun brukt for kosens skyld... :P

Skjønner jeg har gått glipp av noe her... Er egentlig ikke noe spørsmål, varmepumpe er det beste, selv i gamle hus, virker det som..

Vi har to varmepumper, og det er alt som skal til for å halde heile huset vårt på 180 kvm varmt. Det er endå vi har luftlekkasje opp til kaldloftet vårt i gangen  ;)

Varmepumpe og ovner kan ikke sammenlignes. Varmepumpe har mye bedre virkningsgrad og gir en helt annen, jevnere varme. Bakdelen med å ha en utedel og to innedeler er dersom noe blir ødelagt står du plutselig uten varmekilde. Har man stort hus bør man heller gå for to separate pumper m/ 2 utedeler :)

Jeg kan være den første som ikke har vært fornøyd med varmepumpe jeg da. For det første så slutter den å virke når det er skikkelig kaldt ute. Den vi hadde begynte å varme dårligere allerede ved minus 10-12, og var helt ubrukelig da det ble kaldere enn minus 15. Ikke så morsomt en iskald vinter på østlandet i et gammelt hus fra 1930. Du er pent nødt til å ha andre varmekilder som reserveløsning.

For det andre er varmepumpe dyrt, og det er ikke sikkert at dere tjener den inn igjen så raskt som reklamen sier. Det er ikke bare snakk om innkjøpskostnader, skal du ha den en stund må du vurdere å ha jevnlig service på den også. (Sjekk hva som står med bitteliten skrift i bruksanvisningen.) Så har det vel vist seg at de ikke varer så lenge som det ble sagt den gangen det ble vanlig med varmepumpe, og det du tjener på strømmregningen er fort borte dersom din varmepumpe må byttes raskere enn vanlig.

Det tredje argumentet mitt er at jeg personlig synes panelovner er penere enn varmepumper. Hvis du leter litt kan du faktisk finn ganske tøffe elektriske ovner.

Eneste fordelen jeg fikk av å ha varmepumpe var at den kan brukes som aircondition om sommeren. Nå bygger vi nytt hus, helt uten varmepumpe.

Sukkertopp skrev:
Jeg kan være den første som ikke har vært fornøyd med varmepumpe jeg da. For det første så slutter den å virke når det er skikkelig kaldt ute. Den vi hadde begynte å varme dårligere allerede ved minus 10-12, og var helt ubrukelig da det ble kaldere enn minus 15. Ikke så morsomt en iskald vinter på østlandet i et gammelt hus fra 1930. Du er pent nødt til å ha andre varmekilder som reserveløsning.

For det andre er varmepumpe dyrt, og det er ikke sikkert at dere tjener den inn igjen så raskt som reklamen sier. Det er ikke bare snakk om innkjøpskostnader, skal du ha den en stund må du vurdere å ha jevnlig service på den også. (Sjekk hva som står med bitteliten skrift i bruksanvisningen.) Så har det vel vist seg at de ikke varer så lenge som det ble sagt den gangen det ble vanlig med varmepumpe, og det du tjener på strømmregningen er fort borte dersom din varmepumpe må byttes raskere enn vanlig.

Det tredje argumentet mitt er at jeg personlig synes panelovner er penere enn varmepumper. Hvis du leter litt kan du faktisk finn ganske tøffe elektriske ovner.

Eneste fordelen jeg fikk av å ha varmepumpe var at den kan brukes som aircondition om sommeren. Nå bygger vi nytt hus, helt uten varmepumpe.

Hva slags merke hadde du da? Så skal jeg i tilfelle sjekke nøye opp før jeg kjøper, OG lese den lille skriften... ;)

Sukkertopp skrev:

Jeg er helt enig med deg! Så kan jeg jo legge til et par ekstra negative punkter. 
Når varmepumpen står på er hele familien plaget med hodepine, og vi blir veldig snufsen på grenset til forkjølet etter en halvtime med den på. 
Ikke er den helt lydløs heller som mange reklamerer med, susingen er der konstant.

Jeg anbefaler ikke å investere i en varmepumpe, da ville jeg heller fyrt i ovnen og vurdert å etterisolere huset hvis isolasjonen er dårlig.  

Er kjempe fornøyd med varmepumpa vår endelig står vi opp til 22-25 varmegrader inne istedenfor 10-15 grader om vinteren!

Varmepumpa virker helt fint ned til -30, de som koster litt (15-20 tusen og opp) og er av kjente merker er supre og har driftsgaranti

Service må man ha på det meste som er motor drevet da så ser ikke helt ulempen med en service til noen kroner hvert 2-3 år..er man flink og renser ut filteret så holder pumpa i mange år.

Strømprisene har gått ned og vi trenger ikke fyre med ved noe som totalt sparer oss for mange tusen i året!!

Rebecca85 skrev:
Er kjempe fornøyd med varmepumpa vår endelig står vi opp til 22-25 varmegrader inne istedenfor 10-15 grader om vinteren!

Varmepumpa virker helt fint ned til -30, de som koster litt (15-20 tusen og opp) og er av kjente merker er supre og har driftsgaranti

Service må man ha på det meste som er motor drevet da så ser ikke helt ulempen med en service til noen kroner hvert 2-3 år..er man flink og renser ut filteret så holder pumpa i mange år.

Strømprisene har gått ned og vi trenger ikke fyre med ved noe som totalt sparer oss for mange tusen i året!!

Da er det da bedre å bruke litt på en GOD pumpe! :) Jeg har ved gratis, så akkurat der sparer jeg ingenting.. MEN, blir vel kanskje endel i strøm?

Back
Topp