Varmeovn på rom til barn?

Frk.Keller

Glad i forumet
Jeg driver å ommøblerer på rommet til snuppa, og det er et lite rom, så det er ikke mange alternativene.

Jeg ser at det hadde vært bedre om sengen hennes kunne stå på tvers for veggen med vindu, isteden for på langs, derfor rett foran en varmeovn. Jeg tenker at den må fjernes, og lurer på hva slags alternativ man kan ha som varmekilde på rommet?

Oljeovn er vel ikke optimalt har jeg hørt?

Forslag?

Flytte den til annen vegg?

Vi har ingenting på rommet til ungene, åpen dør til gangen med varmepumpe holder enda.

Miss Fat skrev:
Flytte den til annen vegg?

Vi har ingenting på rommet til ungene, åpen dør til gangen med varmepumpe holder enda.

Å, dere er heldige! Ønsker meg også varmepumpe. 

Ja.. Går så klart an å flytte den til en annen vegg, hehe.. Litt for korttenkt, men alikevel føler jeg den blir litt i veien for lekingen uansett, det blir isåfall rett ved sengen på andre siden... 

Men gjør folk det, altså? Har en samboer som har sagt hele veien at ovnen MÅ rett under vinduet uansett  Er det mulig han har sagt det for å slippe å hente skrumaskinen og flytte den?... Hihi.

Jeg mener også jeg har hørt at de må stå under et vindu.. Alle varmovnene i huset her står under et vindu... Og mener å huske det har vært sånn i andre hus jeg har bodd i også.. Men hvorfor det er sånn vet jeg ikke..

Jeg tør rett og slett ikke å ha noe sånt på rommet til ungene, så jeg har det på gangen og har døra til rommet åpen.
Det skal mye til før at det blir så kaldt at det er behov for varmekilde på rommet da.
Bør jo helst være litt kjølig på soverommet og.

Tøsa skrev:
Jeg tør rett og slett ikke å ha noe sånt på rommet til ungene, så jeg har det på gangen og har døra til rommet åpen.
Det skal mye til før at det blir så kaldt at det er behov for varmekilde på rommet da.

Vi bor i Nord, og ja, det er iskaldt her! Hehe. I tillegg til at huset er bygd i 1966, det vil si at det trekker nok litt her og der.. De nettene vi ikke har hatt varmeovnen på så er hun iskald når hun våkner, i tillegg til at resten av huset er ganske kaldt også.. Så vi må nesten ha det, det er sånne splitter nye panelovner med termostat og uten varme på yttersiden, det vil si at de ikke blir så varme når de står på.. :) 

Men nå leste jeg litt på google og det står at de bør stå under vindu for å "ta" kulderaset når det kom inn og varme opp luften slik at det blir varmluft i rommet istedenfor kaldluft...

Æsj. Det vil si at det er mest optimalt om den står under vinduet... 

ja, den bør stå under vinduet. er vel fordi kaldlufta slår ned der, så for å varme den opp emd en gang så bør den stå der, og har vel også med sirkulasjonen av kald/varmluft å gjøre, har jeg skjønt!

Det at den skal stå under vinduet er hvis du har litt eldre vinduer. Med dagens nye vinduer skal det ikke komme inn noe kald luft, iallfall ikke mye. Du kan jo prøve å flytte den og se om den sliter med å holde varmen i rommet når den er plassert et annet sted?

En annen fordel med å ha panelovner under vinduet er jo at ofte får man ikke brukt plassen under vinduet til noe annet uansett... Så om man har vindu på EN vegg og panelovn på en annen, okkuperer man på en måte to vegger i stedet for en. Nettopp av den grunnen skal ovnen stå under vinduet her :)

Sin skrev:
Det at den skal stå under vinduet er hvis du har litt eldre vinduer. Med dagens nye vinduer skal det ikke komme inn noe kald luft, iallfall ikke mye. Du kan jo prøve å flytte den og se om den sliter med å holde varmen i rommet når den er plassert et annet sted?

En annen fordel med å ha panelovner under vinduet er jo at ofte får man ikke brukt plassen under vinduet til noe annet uansett... Så om man har vindu på EN vegg og panelovn på en annen, okkuperer man på en måte to vegger i stedet for en. Nettopp av den grunnen skal ovnen stå under vinduet her :)

trodde det skulle komme inn uansett jeg? fordi helt tette vinduer ikke er helt optimalt, av en el annen grunn? haha. har ikek så peil altså. men vi har bygget nytt hus, og har doble vinduer.. det er sånne man kan ta opp på hver side da, altså todelt, med sprosser liksom...så kanskje derfor det kommer mer luft inn? det kommer i alle fall litt kald luft inn uansett! men selvsagt mindre enn feks hos mine foreldre som har hus fra 70tallet...

LilleLavendel skrev:

Sin skrev:

trodde det skulle komme inn uansett jeg? fordi helt tette vinduer ikke er helt optimalt, av en el annen grunn? haha. har ikek så peil altså. men vi har bygget nytt hus, og har doble vinduer.. det er sånne man kan ta opp på hver side da, altså todelt, med sprosser liksom...så kanskje derfor det kommer mer luft inn? det kommer i alle fall litt kald luft inn uansett! men selvsagt mindre enn feks hos mine foreldre som har hus fra 70tallet...

I nye hus blir det montert inn luftesystemer som gjør at vinuene kan være helt tette, det er sunt for huset å puste litt selv, men nye vinduer er veldig tette.

*LillMi* skrev:

LilleLavendel skrev:

Sin skrev:

I nye hus blir det montert inn luftesystemer som gjør at vinuene kan være helt tette, det er sunt for huset å puste litt selv, men nye vinduer er veldig tette.

ah, ja, vi har sånt luftesystem....

Tøsa skrev:

Da lurer jeg på hvor du bor! Her på indre østland må vi iallefall ha på varme på soverommet når det er vinter! Sånn som det har vært de siste årene iallefall. Huset vi leide når lillegutt var baby var så kaldt og dårlig isolert at selv om varmeovnen på rommet hans sto på for fullt døgnet rundt var det bare 12 varmegrader på rommet hans... Er ikke på langt nær så kaldt huset vi bor i nå, men siden vi ikke har varmepumpe så kan det på det kaldeste bli ned til 14-15 pluss inne om natta. Og da sover iallefall ikke jeg godt...

flytte ovenen til en annen vegg elelr kjøp slik som en fester i taket

Back
Topp