Varmen og pollenallergi. Hva gjør dere?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
I natt har det vært en forferdelig natt jeg og lillemann har vært mye våkene, Vi har vært varme. De anbefaler oss å ha dører og vinduer igjen, men da blir det jo fryktelig varmt. Og i natt satt jeg til slutt opp vinduet, men nå er jeg skikkelig dårlig:( Og det vill jeg jo ikke at lillemann skal bli. Før så brukte vi varmepumpe til å kjøle ned huset vårt, men i dette nye huset har vi ikke råd til det. Så hva gjør dere?

Har en vifte på nattbordet mitt. Ikke funnet den enda da mannen reagerer så på trekken fra den :P

Men her har vi vinduene oppe hele tiden. Har ikke reagert noe særlig på pollen enda, så da får vinduet bli oppe rett og slett her. Om dagene når jeg er hjemme er dører og alt oppe for lufting og gjennomtrekk :)

>Spyro<> skrev:
Har en vifte på nattbordet mitt. Ikke funnet den enda da mannen reagerer så på trekken fra den :P

Men her har vi vinduene oppe hele tiden. Har ikke reagert noe særlig på pollen enda, så da får vinduet bli oppe rett og slett her. Om dagene når jeg er hjemme er dører og alt oppe for lufting og gjennomtrekk :)

Sånn vifte er deilig:) Men jeg tør ikke å sove med den om natten:) Vi har dørene oppe om dagen og om kvelden, om ikke blir det jeg 40 grader her. Prøver å holde soverommene fri,siden vi tilbringer mest tid der. Men jeg reagerer ganske kraftig på pollen, jeg får til slutt astmaanfall og lillemann reagerer vel moderat. Det er på nære nippen at jeg ringer å får installert varmepumpe NÅ!

Sover med vindu oppe om natten. Her er det bare sambo som reagerer veldig på pollen, men han insisterer også på å sove med vindu oppe.

Jeg sliter om nettene. For mannebeinet orker ikke varmen, så han setter opp vinduet pluss har på takviften. ( Ja, vi har ikke enda tatt ned den grusomme takviften...)

Så.. Jeg vurderer sterkt å hive han ned i kjelleren frem til høsten kommer, for jeg klarer ikke dette mye lengre.

Vi vurderer faktisk å kjøpe markise for å unngå solsteiken rett på vinduet. Soverommet er lite og det skal ingen ting til før det omtrent er overopphetet.

Her har jeg liftgardinene nede hele dagen, men det hjelper ikke stort egentlig. Synets det hørtes nydelig ut å sove i kjelleren jeg;) Der er det iallefall kjøligere:) Jeg kan ikke sove med vinduet oppe jeg altså, prøvde som sagt i natt og i dag er jeg fullstendig ødelagt, det gjør vondt å puste og jeg har økt mediseringen til maks. Og lillemann blir jo bare dårlig han også :)

Nå har ikke vi allergi, men lillemor er ekstremt varm av seg. Så rommet hennes kjøles ned med sånn bærbar AC. Den renser også luften, med slange ut av vinduet. 

Blir litt sånn pest eller kolera føler jeg, men jeg synes det er bedre å evt. bli litt snufsen enn å ligge i et rom med 26+ varmegrader. Skrur det av igjen sent på kvelden da. 

Labambie skrev:
Nå har ikke vi allergi, men lillemor er ekstremt varm av seg. Så rommet hennes kjøles ned med sånn bærbar AC. Den renser også luften, med slange ut av vinduet. 

Blir litt sånn pest eller kolera føler jeg, men jeg synes det er bedre å evt. bli litt snufsen enn å ligge i et rom med 26+ varmegrader. Skrur det av igjen sent på kvelden da. 

Ja vi satt å tenkte på en slik. Men da syntes min samboer at vi heller skulle installere en varmepumpe, slik at vi fikk effekt både på sommeren og vinteren. Men de er jo dyre. Hvor mye koster en slik da? Lillemann lå i trusa i natt alikevel var han gjennom våt!!:(

søteste skrev:

Labambie skrev:

Ja vi satt å tenkte på en slik. Men da syntes min samboer at vi heller skulle installere en varmepumpe, slik at vi fikk effekt både på sommeren og vinteren. Men de er jo dyre. Hvor mye koster en slik da? Lillemann lå i trusa i natt alikevel var han gjennom våt!!:(

Ulempen med varmepumpe er at det skal mye til før luften går såpass som inn på soverommene, og effekten der er vel liten. Man har jo som regel den på stua, og soverommene litt lenger unna. Vi har pumpe vi, men har ikke brukt den så mye som AC enda fordi det er også ganske kostbart til det bruket.

Den lille bærbare kosta vel 3500 kr eller noe i den stilen der, og den kan bæres/ trilles fra rom til rom etter behov. Hadde ikke klart oss uten de årene vi har hatt den. 

Blendingsgardiner/lidtgardiner hjelper for lys, men hindrer dessverre ikke varmen. Utvendige persienner derimot, er effektive for å holde varmen ute, vi skal sette opp det på det ene soverommet vi har som ligger vestvendt. Jeg syns det er stygt, men det eneste som hjelper. Vifte/air condition blir vi bare veldig lett forkjølet og tørr i halsen av (men skjønner at man velger det fremfor badstu asså!) Vi hadde vestvendt soverom der vi bodde før, og selv med markise og blendingsgardin var det helt badstu der inne. Hente ofte at jeg la meg ned i kjellerstua da ja, der var det så små vinduer, så var alltid svalt og deilig! *savne*

Vi har forøvrig varmepumpe også, men ikke brukt den til kjøling (enda). vet ikke helt hvor mye effekt den vil ha på soverommene, men nå har vi varmepumpa i første etasje (og et stykke vekk fra trappa opp), og alle soverommene i andre etasje. Har nok litt å si hvor den er plassert i forhold.

I gamle huset hadde vi varmepumpe, og denne hjalp godt på soverommene, vi kjøpte godt ned om kvelden og satt den på automatisk start da solen igjen stod opp. Den brukte ikke enormt med strøm så det er ikke noe problem. Her har vi inntil videre alt på en flate så litt effekt får vi. Utvendig persiener ønsker jeg meg også, da vi bor på ett veldig solrik tomt, med sol hele dagen. Og vi har enormt mange vinduer:( Men vi må finne på en løsninger før både jeg og lillemann kreperer:) Takk for masse gode tips:)

Back
Topp