Varmekabler vs.varmepumpe?

LillianneLie

Forumet er livet
VIP
Noen som har varmekabler i hele 1.etasje? Fornøyde med kablene? Har dere da varmepumpe i tillegg, eller trengs det ikke? Kan jeg spørre hvor mange kvm dere har med varmekabler, og hva dere betalte? o_O

Vi er i husbyggingsprosessen nå, så vidt, og må snart bestemme oss for om vi vil ha varmekabler i 1.etasje. Jeg er så usikker, og føler at en varmepumpe er mer praktisk (men den dekker selvsagt ikke nesten 120 kvm grunnflate, såklart).

Er det noe vi vil bruke 40 000 på, eller er det ikke vits?

Vi vil i tillegg ha en ovn/peis i kjøkken og kjøkkenstue, men jeg ser ikke for meg at denne skal være eneste varmekilde da den sikkert sjelden blir brukt.

Erfaringer?

VI hadde ikke så stor grunnflate da, men vi hadde varmekabler i alle gulv i 1 etg og vedovn, og det var alt vi trengte. Frøs ikke en eneste gang, selv ikke da det var 20- et par mnd. Men jeg ville nok hatt begge deler jeg, så kan de supplere litt. Varmepumpa sirkulerer lufta året rundt, kan bli litt trykket luft av bare gulvene var vår erfaring.

Vi har varmepumpe og det er gull verdt. Vi har et toetasjes hus og av en eller annen merkelig grunn så varmer den faktisk det meste av huset. Vi har en vedovn i tillegg men den brukes kanskje to ganger på vinteren så det er minimalt gitt.. Det som er så deilig med den er at vi står opp til like varmt og godt hus hver dag :D Men jeg har ikke varmekabler så vet ikke hvor bra det varmer da :P

Mannen her sier at huset har innebygget ventilasjonssystem (nye regler for nye hus), så det vil uansett bli sirkulasjon i lufta, men jeg forstår hva du mener Jelo.
Vi har varmepumpe her vi bor nå (riktignok en litt billig type, men funker fint) og jeg elsker den jo, men tingen var at vi kunne tenkt oss å kun hatt en av delene siden varmekabel-kostnaden jo da blir ganske stor i forhold til om vi kun skulle hatt på badene. Jeg har også omtrent null erfaring med kabler andre steder enn bader, så er så usikker...

Hva med strømforbruk da? Dere som har mye kabler? Merker dere det på strømregningen?

Vi har varmekabler på stua og kjøkkenet. Gull verdt når man har små barn som begynner å krype o.l.! :) Og det er også veldig deilig å gå på for oss voksne. Du vet hva de sier, er man varm på beina, blir man varm resten også :)

Vi har varmekabler i hele huset, der funker fint det og er godt og varmt på gulvet. Setter man de på høyt nok så trenger man ikke varme med noe annet, men vi har ikke på kjempehøyt så vi fyrer litt i tillegg. Nå i oktober hadde vi brukt ca 2000 kwt haog det er inkl hybelen, så vi bruker ikke mye strøm selvom de står på.

Det er jo slik at varmekabler drar mye mer strøm enn varmepumpe. Jeg hadde ikke vært i tvil og valgt det mest miljøvennlige og strømsparende. En varmepumpe rekker til godt over 100 kvm om man legger litt penger i den. Det finnes også gulvmodeller, som da varmer også helt nede på gulvet. Og ja det er krav til ventilasjonsystem i nye hus, vi har det, men nei lufta sirkulerer ikke mye av den grunn, synes jeg. Mitt valg hadde uten tvil hvert varmepumpe, hadde jeg hatt ende mere penger hadde jeg lagt vannbåren varme i alle gulv. I det gamle huset vårt, hadde vi varmekabler på flere gulv og det ble dyrt til tider. Husk nå at strømprisen er ekstremt lav.
I vårt hus har vi vannbåren varme, men de er dessverre i radiatorer, så vi har bestemt oss for å få inn en luft til luft varmepumpe. En annen fordel er jo i sommer halvåret, da man kan kjøle ned disse varme husene. Husene er fryktelig tette nå og med store vindusflater blir det fort veldig varmt i huset på sommeren :)

Hva med vannbåren varme? man får en mye jevnere og lunere varme i gulvene. Vi har varmekabler og varmepumpe, naboene har vannbåren varme. Og det er stor forskjell!
hadde jeg bygget hus engang til skulle jeg hatt det. Er dyrt, men sparer mye strøm på oppvarming senere.

Man legger jo ikke varmekabler som på badet under parkett men en type film som på langt nær drar så mye strøm som vanlige varmekabler.

Vi har vannbåren varme og anbefaler det. Helt topp! Vi bruker ikke så mye strøm vi for fyrer kun med vannbåren varme, også peis i tillegg.

Vi har vannbåren varme og balansert ventilasjon (eller hva det heter) . Varmekabler på bad. Bruker vedovn mye og har foreløpig vannbåren varme litt lavt frem til vi får pumpe til den. Litt dyrt å bruke uten pumpe.

Back
Topp