Varmebehandlet mat!

xoxojallagirl

Glad i forumet
Himmelbarn
Sensommerbarna 2019
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei! Jeg har spørsmål til alle sammen!

Hvordan vet man definisjonen av gjennomvarmet mat?
Er en varm, men ikke veldig varm ostepølse fra narvesen gjennomvarmet nok til å kunne spise den?

Er karbonade middels varm fra mikro ok?

Syns sånt er så vanskelig! Spiste nettopp en ostepølse selv som var varm, men ikke sånn at jeg brente meg. Mer lunka, kan man si! Jeg er gravid og er derfor redd for å spise noe galt. Men den var litt skrukkete som jeg vil si er et tegn på at den har lugget på varmen en stund. Er den da gjennomvarmet selv om den ikke er glovarm??

Rett over 70 grader (kjernetemperatur) i noen minutter er nok til å drepe toxoplasma og listeria som er det man skal passe på som gravid :)

Hei! Jeg har spørsmål til alle sammen!

Hvordan vet man definisjonen av gjennomvarmet mat?
Er en varm, men ikke veldig varm ostepølse fra narvesen gjennomvarmet nok til å kunne spise den?

Er karbonade middels varm fra mikro ok?

Syns sånt er så vanskelig! Spiste nettopp en ostepølse selv som var varm, men ikke sånn at jeg brente meg. Mer lunka, kan man si! Jeg er gravid og er derfor redd for å spise noe galt. Men den var litt skrukkete som jeg vil si er et tegn på at den har lugget på varmen en stund. Er den da gjennomvarmet selv om den ikke er glovarm??

For det første, mat som selges fra kiosker, matbutikker osv skal følge mattilsynets regler for oppvarming og behandling, og skal være trygt å spise. Selvfølgelig kan ansatte være slarkete i behandlingen av mat, men i utgangspunktet ville jeg følt meg trygg på varmmat fra serveringssteder. Du kan omså be om at pølsa di får en ekstra runde i mikroen deres for å bli skikkelig varm.

En lunken karbonade i mikroen hjemme ville jeg derimot ikke gamblet på, med mindre dette var ferdigstekte karbonader. Det blir litt som å spise halvstekt kjøttdeig om du skjønner. Steker du kjøttdeig selv, og steker den helt gjennomstekt og godt, så kan du fint kjøle den ned og spise den kald. Mat som er gjennomstekt og har vært varmebehandlet kan du fint spise kald. Det blir jo det samme som når du spiser kokt skinke på brødskiva, den har vært kokt og så kjølt ned og du trenger ikke varme den igjen før du spiser den.

Men er det rå kjøttprodukter, som salami, en del pølser osv, så må du få de gjennomvarmet før du kan spise de.

Back
Topp