Varme drikker[emoji262]

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Jeg elsker å drikke noe varmt på morningen, men siden man ikke skal ha i seg for mye kaffe eller te, hva drikker dere?
Jeg har skjønt at grønn te skal man holde seg unna i første trimester, pga folat opptaket.
Og sort te og hvit te pga koffeininnholdet.
Og noen koffeinfrie sorte teer pga lakris/ anis(som feks pukka). Jeg vil ikke være fanatisk på hva jeg får i meg meg vil gjerne drikke noe varmt og godt uten dårlig samvittighet eller bli bekymret for at jeg gjør noe galt[emoji1381][emoji23]. Hva drikker dere? Og vet dere om noen te merker som er bra?

Jeg drikker frukt-te fra London Herb Company, den med bringebær eller jordbær. Tror ikke det er lakris/anis i de. De er hvertfall koffeinfri.
Selges på de fleste helsekostforretninger.

Takk de er jo kjempe gode også[emoji1305][emoji173]️ skal se om jeg finner de i dag[emoji262]

Ja, jeg elsker de, men bare de to smakene. Derfor kjøper jeg de små pakkene, fremfor den store med flere smaker. Alltid noen som blir liggende igjen...i flere år [emoji85]

Jeg drikker en kopp kaffe på morgenen, men prøver å holde meg til denne ene:happy: Utover dagen tar jeg evt en rooibos-te, den er naturlig koffeinfri.. Tenker at jeg ikke orker å bekymre meg for om den inneholder lakris, for det skal være snakk om ganske store mengder lakris før det blir farlig (mener jeg leste noe om mer enn 125 gram i uken).

Det visste jeg ikke ar rooibos-te var naturlig koffeinfri. Hvor kjøper du den da? Liker å ha litt å velge mellom[emoji1316]
Ja jeg skulle gjerne tatt morgen koppen min med kaffe, men den kommer i retur ganske fort. Så må finne noe annet enn stund[emoji1381]

Det visste jeg ikke ar rooibos-te var naturlig koffeinfri. Hvor kjøper du den da? Liker å ha litt å velge mellom[emoji1316]
Ja jeg skulle gjerne tatt morgen koppen min med kaffe, men den kommer i retur ganske fort. Så må finne noe annet enn stund[emoji1381]
Huff stakkars:( jeg er vel en av de heldige som ikke er kvalm ennå - *bankibordet*.. Vi har rooibos-te på jobben, men får kjøpt på meny mener jeg:happy:

Oi, glad jeg leste denne tråden. Har ikke fått med meg at man ikke skal drikke te, bare holde mengden lav [emoji85] Liker selv noe varmt i koppen disse kalde morgenene.

Oisann, nå lærte jeg noe nytt! Har holdt meg til koffeinfri te, men visste ikke det om grønn te og lakris-te... Hvorfor skal man ikke drikke lakriste? Har kjøpt meg Motherkind Pregnancy-te fra Pukka, drikker omtrent en kopp om dagen. Regner med den er all good :happy:

Oisann, nå lærte jeg noe nytt! Har holdt meg til koffeinfri te, men visste ikke det om grønn te og lakris-te... Hvorfor skal man ikke drikke lakriste? Har kjøpt meg Motherkind Pregnancy-te fra Pukka, drikker omtrent en kopp om dagen. Regner med den er all good :happy:

Handler vel om at man skal begrense inntaket av lakris i svangerskapet ;)

Jeg tar en kopp kaffe av og til på morgenene, men prøver så klart å begrense inntaket. Faktisk har jeg ikke hatt noe særlig lyst på kaffe eller te den siste tiden, mye p.g.a. formen. Er egentlig ikke så glad i te da. Men kaffe synes jeg er veldig godt.

Hvis du bare vil drikke noe varmt, så vet jeg at det er mange som drikker varmt vann med sitron oppi, og som synes det er godt. Men for min del frister det ikke noe særlig. Kan alltids drikke kakao, men det er jo ikke akkurat veldig sunt, og kanskje litt søtt på morgenen( i hvert fall for min del). Koffeinfri kaffe kan man alltids drikke:)

Ellers er jeg litt usikker på dette med espressobaserte drikker(kaffe latte o.l.). Jeg må si jeg er ganske glad i det da, derfor tenker jeg en del på det:p
Leste et sted at det var "anbefalt" fremfor vanlig kaffe p.g.a. høyt melkeinnhold som jo er bra i disse tider. På den annen side er det jo mer koffein i espresso enn vanlig kaffe, per volumenhet.
Men altså i en enkel espresso er det 100mg per shot(3 cl) som vel er standard mengde i disse drikkene, og i kaffe er det 50-70 mg per dl dvs. 100-140 mg koffein i en vanlig kopp på omtrent 2 dl(Hvis jeg har regnet dette riktig). I så fall er det nesten bedre å drikke en espressobasert drikk:) (Hvis man kun skal ha en kopp/drikk altså). Minus at det kanskje er noe mer sukker i dem da, men det er en annen sak:p

Drikker litt te, det vil si en kopp om dagen. Jeg tenker at så små mengder må være greit, uansett om det er lakris, koffein eller andre ting en bekymrer seg for. Ellers hadde det vært anbefalt av myndighetene å unngå helt. Varm sjokolade er også deilig, våkner litt av sukkeret[emoji3]

Jeg elsker å drikke noe varmt på morningen, men siden man ikke skal ha i seg for mye kaffe eller te, hva drikker dere?
Jeg har skjønt at grønn te skal man holde seg unna i første trimester, pga folat opptaket.
Og sort te og hvit te pga koffeininnholdet.
Og noen koffeinfrie sorte teer pga lakris/ anis(som feks pukka). Jeg vil ikke være fanatisk på hva jeg får i meg meg vil gjerne drikke noe varmt og godt uten dårlig samvittighet eller bli bekymret for at jeg gjør noe galt[emoji1381][emoji23]. Hva drikker dere? Og vet dere om noen te merker som er bra?

Jeg drakk ofte på kakao eller varm saft i forgje svangerskap, er ikke så glad i veske om dagen så har ikke begynt med det denne gangen! [emoji4]

Jeg drikker mye nypete, ingefærte, peppermyntete, og masse andre "teer", som ikke egentlig er te i det hele tatt. Bare pass på å lese innholdsfortegnelsen, og ikke bøtt nedpå med det om det inneholder lakrisrot. Lakris kan føre til høyt blodtrykk i store mengder (men da er det snakk om type 250 g i uken), og har blitt forbundet med økt fare for adhd (men igjen i større mengder). Det er helt ok å drikke litt, men man bør ikke bøtte nedpå.

Det er også helt ok å drikke noen kopper helt vanlig te med koffein. Det er mye mindre koffein i svart te enn i kaffe. Det er ca like mye koffein i en kopp kaffe som det er i tre kopper te, så når man trygt kan drikke en kopp kaffe, kan man iallefall unne seg en kopp vanlig te uten at man skal ha dårlig samvittighet.

Kakao har jo også koffein i seg, så om man skal ha nulltoleranse for koffein må man holde seg helt unna ting med kakao i - inkludert sjokolade...

Jeg har fått totalt avsmak fra kaffe dette svangerskapet, tåler ikke tanken... har drukket grønn te av og til fordi vi gikk tom for fruktte... men ser nå at jeg bør holde meg unna det og

Handler vel om at man skal begrense inntaket av lakris i svangerskapet ;)

Visste jeg heller ikke [emoji13] å jeg er andregangs[emoji85] Jaja, man lærer så lenge man lever. Må innrømme at er litt mer på frukt, men godt å Skeie ut litt å[emoji56] men som du sier, er mengden det står på så da kan man vell ta seg litt lakris! [emoji4]

Back
Topp