Varm lunsj + middag

Me&mini

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Novemberlykke 2016
Desemberskatter 2016
*Aprilbaby 2018*
Frøkna får varm lunsj i bhg hver dag, og merker da at hun ikke orker noe særlig middag hjemme.

Er jo litt kjedelig å måtte droppe middagen hver dag, men virker som det blir litt tungt for magen hennes.

Noen som har erfart det samme, og har noen tips til hva jeg kan servere henne utenom brødskive eller grøt?
Evnt forslag til noen gode grøter hun kan få? :)

På jobb i barnehage synes jeg ungene er mer mett etter brødmat (som ligger tungt i magen) enn varmmat. Kommer jo litt an på hva slags mat det er, havregrøt og pannekaker metter mye, mens fisk og grønnsaker legger seg ikke så tungt i magen.

Derimot er det veldig mange barnehager som gir ettermiddagsmat veldig sent - og så er ikke ungene sulten til middag.

På jobb i barnehage synes jeg ungene er mer mett etter brødmat (som ligger tungt i magen) enn varmmat. Kommer jo litt an på hva slags mat det er, havregrøt og pannekaker metter mye, mens fisk og grønnsaker legger seg ikke så tungt i magen.

Derimot er det veldig mange barnehager som gir ettermiddagsmat veldig sent - og så er ikke ungene sulten til middag.

Hun spiser ettermiddagsmat til samme tid som hun gjorde før hun begynte i bhg, og da går det mye i frukt, men det kan jo være hun har spist mer der enn hjemme. Hun får vel også noe brød da, så kan jo rett og slett være det.

Bare vet med meg selv at jeg ikke orker 2 varme måltider pr dag:p

Hun er også sliten etter en dag i barnehagen, og har sovnet rundt 18 for kvelden. Jeg har hentet henne kl 14 ca og middag har vært mellom 16 og 17.

Skal sjekke om de har hengt opp ukesmeny når jeg henter henne. De hadde ikke det i går. Kan jo være greit å planlegge litt utifra det og:)

Last edited:
Vi opplevde at guttungen ikke spiste så mye middag hvis ettermiddagsmaten var sen. De skulle spise den kl 14.00, men hendte ofte at den ble 15.00 før de spiste. Og da serverte de brødskiver i tillegg etter frukten.
Tok det opp med de ansatte og ba de om å holde litt igjen på brødmaten til vår sønn da vi har middag kl 16.00. Det ble bedre og han spiste middagen sammen med oss.
Lunsjen var kl 11.00 så den ene dagen de serverte varmmat så prøvde jeg å unngå å lage det samme til middag. Vi fikk månedsplan hver mnd der det sto hva de skulle spise på mandagene som var deres avdeling sin varmmatdag. Men av og til fikk han servert det samme hjemme som til lunsj, da de byttet på måltidet som egentlig var planlagt.

Vi har i perioder slitt med å få i jentungen middag etter at hun begynte i bhg. Det virker som om hun rett og slett får dekket behovet for varmmat i bhg. Hvis hun absolutt ikke vil spise får hun jo slippe, men vi har som regel at hun i hvert fall må smake på maten. (Hun er i utgangspunktet altetende, så det at hun ikke liker ting er sjelden en problemstilling.) Prøver da heller å få i henne bittelitt kveldsmat senere, så hun i hvert fall ikke legger seg på tom mage - da våkner hun om natten og er sulten (naturlig nok, hehe).
De spiser i 14-tiden i vår bhg også, men det er hovedsakelig frukt (sender med annet, men det blir ofte liggende urørt). Middagen hjemme er uansett såpass sent at jeg tviler på at det er ettermiddagsmåltidet som er for sent, det er nok heller det at hun ikke har lyst på to middager (altså varme måltider). Salat går som regel alltid ned, så det bruker vi mye hvis vi ser at hun bare pirker i det andre.

De gir som regel brød til fruktmåltidet ja. Helt håpløst at de er ferdig å spise og er mett kl 15 og så skal man spise middag 1-2 timer etterpå. Er jo ikke sulten da.

Vi har i perioder slitt med å få i jentungen middag etter at hun begynte i bhg. Det virker som om hun rett og slett får dekket behovet for varmmat i bhg. Hvis hun absolutt ikke vil spise får hun jo slippe, men vi har som regel at hun i hvert fall må smake på maten. (Hun er i utgangspunktet altetende, så det at hun ikke liker ting er sjelden en problemstilling.) Prøver da heller å få i henne bittelitt kveldsmat senere, så hun i hvert fall ikke legger seg på tom mage - da våkner hun om natten og er sulten (naturlig nok, hehe).
De spiser i 14-tiden i vår bhg også, men det er hovedsakelig frukt (sender med annet, men det blir ofte liggende urørt). Middagen hjemme er uansett såpass sent at jeg tviler på at det er ettermiddagsmåltidet som er for sent, det er nok heller det at hun ikke har lyst på to middager (altså varme måltider). Salat går som regel alltid ned, så det bruker vi mye hvis vi ser at hun bare pirker i det andre.

Høres litt ut som frøkna her. De spiser kl 13 i bhg da, og hun er ferdig når jeg henter henne litt over 14, så tidsmessig så syns jeg det er helt greit.

Hun spiste mer i dag. Serverte nå salat og eggerøre. Og da hadde de spist kjøttkaker og poteter til lunsj. Her blir vel egentlig middagen siste måltid, da hun ofte er ferdig med maten kl 17/1730. Også sovner hun for kvelden gjerne mellom 18 og 1830

De gir som regel brød til fruktmåltidet ja. Helt håpløst at de er ferdig å spise og er mett kl 15 og så skal man spise middag 1-2 timer etterpå. Er jo ikke sulten da.

Det høres veldig sent ut. Er vel ikke så uvanlig å spise middag ved 16-17 tiden. Frøkna her legger seg kl 18 og, så kan ikke ha det noe senere heller :p

Her har de måltidene i barnehagen kl 8, 1030 og 13/14. Kommer litt an på når barna våkner fra dupp. Noen sover visst ganske lenge.
Foreløpig så har det fungert fint med disse tidene, da vi har gjort det en stund før hun startet i bhg også :)

Forskjellen nå er da at hun får varm mat til lunsj. Kanskje litt mer brød, men mindre grøt.
Hun spiste opp middagen sin i dag da, som var eggerøre og salat. Så gjorde det litt lettere i dag :)

Det høres veldig sent ut. Er vel ikke så uvanlig å spise middag ved 16-17 tiden. Frøkna her legger seg kl 18 og, så kan ikke ha det noe senere heller :p

Her har de måltidene i barnehagen kl 8, 1030 og 13/14. Kommer litt an på når barna våkner fra dupp. Noen sover visst ganske lenge.
Foreløpig så har det fungert fint med disse tidene, da vi har gjort det en stund før hun startet i bhg også :)

Forskjellen nå er da at hun får varm mat til lunsj. Kanskje litt mer brød, men mindre grøt.
Hun spiste opp middagen sin i dag da, som var eggerøre og salat. Så gjorde det litt lettere i dag :)
Ja det er alt for sent. Men alle 3 bhg jeg har hatt ungene i har spist frukt +
brød kl 14:30-15:00

Datteren vår på to får varmmat til lunsj (ca 11.30 tror jeg) hver dag, samt brødmat og frukt i 14.30-15-tiden. Hun hentes 16-16.30 hver dag og får da en brødskive, yoghurt eller frukt med en gang vi kommer hjem. Hun pleier da å være sulten igjen til vi spiser middag sammen ca kl 19.00, og så legger vi henne rett etterpå. Dette høres kanskje veldig sent ut, men hun har bestandig vært b-menneske og sover typisk kl 20.00-8.00 (gjerne lengre i helgene), så dette funker fint for oss :)

Datteren vår på to får varmmat til lunsj (ca 11.30 tror jeg) hver dag, samt brødmat og frukt i 14.30-15-tiden. Hun hentes 16-16.30 hver dag og får da en brødskive, yoghurt eller frukt med en gang vi kommer hjem. Hun pleier da å være sulten igjen til vi spiser middag sammen ca kl 19.00, og så legger vi henne rett etterpå. Dette høres kanskje veldig sent ut, men hun har bestandig vært b-menneske og sover typisk kl 20.00-8.00 (gjerne lengre i helgene), så dette funker fint for oss :)

Syns mi sovner svært tidlig da:p hehe
Hun sovner stort sett mellom 18 og 1830 og kan sove til 7-8. Legger jeg henne senere så våkner hun heller tidligere:p hun er bare 13 mnd da:)
Og alle har vel et forskjellig søvnbehov.

Vi har lagt opp middagen etter når hun trenger den og for at hun ikke skal sovne sulten, og det har fungert veldig fint. Men det er nok litt uvant for henne å få to middagsmåltider hver dag, og generelt det å begynne i bhg :)

Back
Topp