Varm/kald mat

Lillebell

Betatt av forumet
Fastelavnsbollene 2026
Skal rester av varmmat varmes opp til minst 70 grader? Personlig er jeg glad i kalde middagsrester både til frokost og lunsj. Men nå er jeg så usikker på om det går an.
Dette gjelder feks hjemmelaget pizza med kjøtt, grønnsaker og ost, eller typ vanlig middag.
Igår hadde vi laks i rømmedaus med potet og gulrot. Kan jeg spise det rett fra kjøleskapet idag?

Skal rester av varmmat varmes opp til minst 70 grader? Personlig er jeg glad i kalde middagsrester både til frokost og lunsj. Men nå er jeg så usikker på om det går an.
Dette gjelder feks hjemmelaget pizza med kjøtt, grønnsaker og ost, eller typ vanlig middag.
Igår hadde vi laks i rømmedaus med potet og gulrot. Kan jeg spise det rett fra kjøleskapet idag?
Jeg er ingen kokk, men så lenge det VAR godt stekt når du hadde det til middag, og det ble relativt raskt nedkjølt etterpå, så kan jeg ikke tro det er noe problem? Jeg har ihvertfall spist mye rester som gravid før, og ikke tenkt at det skulle vært farlig ;)

Jeg er ingen kokk, men så lenge det VAR godt stekt når du hadde det til middag, og det ble relativt raskt nedkjølt etterpå, så kan jeg ikke tro det er noe problem? Jeg har ihvertfall spist mye rester som gravid før, og ikke tenkt at det skulle vært farlig ;)
Takk!! Synes det kan være så vanskelig å finne konkrete svar på nett. Alt vi lager nå er innmari godt stekt. Åh! Nå ser jeg frem til kalde måltider i varmen! :cool:

Har faktisk aldri hørt at det er noen regler på det. Og det her er mitt 4 svangerskap. Så lenge du vasker grønnsaker og ikke spiser rått kjøtt så skal vel det meste gå bra :)

Da jeg jobbet i ferskvaredisk, varmet vi opp til 75 grader. (Div Gryter og kaker vel og merke. ) men hjemme måler jeg ikke slik. Har heller ikke tenkt på dette nå når jeg er gravid. Men jeg er forsiktig med oppvarmet mat, ihvertfall ris. Og varmer opp max 1 gang.

Back
Topp