Varierende spark / bevegelser.

• Trådstarter Trådstarter Eline2020
  • Opprettet Opprettet
E

Eline2020

Guest
Opplever dere variasjon i spark og bevegelser? Hos meg noen dager er babyen kjempe aktiv og sparker som bare det, og andre såvidt jeg kjenner noe.

Ringte jordmor i går hun ba meg drikke to glass med iskald solbergsaft og kjenne etter og da kom det to kraftige spark, og da sa hun at hun ikke var bekymra mer for meg.
Men etter de to sparka så kjenner jeg bare sånn såvidt litt bobler.
Spist frokost nå men kjenner fortsatt ikke noe voldsomt til aktivitet.

Er litt bekymra nå.
Hun som er jordmor vakt fikk meg til å føle at jeg var overnervøs, for hun sa prøv og slapp av hele tida. Men er ikke super nervøs, men føler jo det er en reel bekymring om man kjenner lite liv. Står jo i papirene på sykehuset at man skal ta det på alvor.

Opplever dere variasjon i spark og bevegelser? Hos meg noen dager er babyen kjempe aktiv og sparker som bare det, og andre såvidt jeg kjenner noe.

Ringte jordmor i går hun ba meg drikke to glass med iskald solbergsaft og kjenne etter og da kom det to kraftige spark, og da sa hun at hun ikke var bekymra mer for meg.
Men etter de to sparka så kjenner jeg bare sånn såvidt litt bobler.
Spist frokost nå men kjenner fortsatt ikke noe voldsomt til aktivitet.

Er litt bekymra nå.
Hun som er jordmor vakt fikk meg til å føle at jeg var overnervøs, for hun sa prøv og slapp av hele tida. Men er ikke super nervøs, men føler jo det er en reel bekymring om man kjenner lite liv. Står jo i papirene på sykehuset at man skal ta det på alvor.

Sniker
Det er du, og ikke jordmor, som kjenner babyen best. Hvis du er er bekymra så ringer du igjen og kommer sikkert til en annen jordmor i dag :)

Har du «Helseoversikt» appen? Der står det endel om hva som er for lite spark/bevegelse samt at man kan registrere spark/bevegelser.. synes den er veldig grei for å ha litt oversikt!
Utifra den skal man ikke ha mindre bevegelser mot slutten heller.. jeg var inn mange ganger med nr 1 fordi jeg var bekymret - fikk alltid komme inn for en sjekk. Når det er sagt så har aldri mine barn «reagert» på f.eks sagt, jus osv i magen.. men måtte knaske sukkerbiter for å få en tydelig reaksjon ;)

Jeg har flere ganger følt at det har vært mindre liv og at jeg ikke får til å provosere det frem med hverken sukker eller kald drikke. På torsdag var jeg på UL for trivselskontoroll(på grunn av høyt blodtrykk) og kunne se mange bevegelser som jeg ikke klarte å kjenne selv. Hun lå og sparket på navlestrenger sin og ristet på hodet, alt uten at jeg kjente noe til det(hun ødela flere av målingene som legen skulle gjøre :P). Så etter det har jeg roet meg ned litt, samtidig var legen veldig klar på at jeg bør legge meg nedpå og kjenne etter en god stund hvis jeg blir urolig og ringe med en gang hvis dette ikke gir nok bevegelser til å roe meg ned.

Kom inn til jordmor nå på sånn test med belter rundt magen.
Registrerte visst fin hjerteaktivitet, og det er bra.

jordmor sa at på den tida jeg er skal jeg ikke kjenne så mye spark mer men mer skli bevegelser rundt. Og jeg vet godt forskjell på hva hun mener men det er ingen av delene.

så undersøkelsen viste fint og jordmor sa hun ikke var bekymra for meg. Men i brev fra sykehus står det jo tydelig, plutselig mindre bevegelser kan bety at babyen ikke trives. Ta kontakt for å forebygge evnt dødfødsel står det faktisk i mitt skriv fra sykehuset.

Så selvom undersøkelsen var fin, hva med bevegelsene som plutselig stoppa opp? ekkelt og sitte m en følelse av at noe kan være galt.

Kom inn til jordmor nå på sånn test med belter rundt magen.
Registrerte visst fin hjerteaktivitet, og det er bra.

jordmor sa at på den tida jeg er skal jeg ikke kjenne så mye spark mer men mer skli bevegelser rundt. Og jeg vet godt forskjell på hva hun mener men det er ingen av delene.

så undersøkelsen viste fint og jordmor sa hun ikke var bekymra for meg. Men i brev fra sykehus står det jo tydelig, plutselig mindre bevegelser kan bety at babyen ikke trives. Ta kontakt for å forebygge evnt dødfødsel står det faktisk i mitt skriv fra sykehuset.

Så selvom undersøkelsen var fin, hva med bevegelsene som plutselig stoppa opp? ekkelt og sitte m en følelse av at noe kan være galt.

Hvis det ikke endres til i morgen ringer du på nytt og får en ny sjekk. Det er helt riktig å gjøre akkurat det
Bevegelsene blir annerledes mot slutten, men det er en gammel myte at man skal kjenne mindre.
Om du kommer inn igjen kan det hende de vurderer en ul også for å sjekke ekstra.
Uansett, bare ring på nytt når du synes bevegelsene endrer seg. Ctg gir ikke er komplett bilde v babyens trivsel heller.

Enig med Veivalsa, be om ny sjekk om du fortsatt har en dårlig følelse. Du kjenner din kropp og din baby best!

Spiste masse sjokolade og la meg på siden i går og da merket jeg litt romsteringer. de er svakere enn de pleier men nå kjente jeg hvertfall litt.
kanskje babyen har snudd seg å sparker en annen vei..

Spiste masse sjokolade og la meg på siden i går og da merket jeg litt romsteringer. de er svakere enn de pleier men nå kjente jeg hvertfall litt.
kanskje babyen har snudd seg å sparker en annen vei..

Bare ring igjen du, det kan jo være, men det er best ikke å finne unnskyldninger for hvorfor babyen ikke beveger seg som tidligere. Og du skal ikke føle deg til bry for å ringe til føden nok en gang :) ❤️

Jeg var på sykehuset til kontroll for noen uker siden, jeg hadde falt på isen og slått magen.
Og da jeg var der, sa jeg at det var bra jeg ikke hadde ringt tidligere den uken da jeg kjente lite liv et døgn, så jeg ikke dro dit flere ganger.
-da så legen omsorgsfullt på meg og sa strengt: du skal aldri være redd for å ringe flere ganger! Ha alltid lav terskel.

Det føltes godt :)

Back
Topp