Variabel lønn *Nav*

Mamma'n til 2 troll <3

Glad i forumet
Er det noen andre her inne som har variabel lønn? Tenker i forhold til søknaden om foreldrepengene.

Jeg har to jobber, den ene er en butikkstilling på 30 % der jeg i tillegg tar på meg ekstravakter,og så er jeg tilkallingsvikar i en barnehage.   Dette har resultert i at jeg i år har en mindre inntekt enn foregående år, fordi jeg under graviditeten rett og slett ikke har orket å ta på meg så masse ekstra, og det ikke er mulig å bruke egenmelding på ekstravaktene i butikken jeg jobber i.

Hvordan gjør jeg det da i forhold til søknaden til Nav.? Jeg har forstått det sånn at ved noen tilfeller ser Nav på inntenkten de siste tre år og tar utgangspunkt i dette. Kan det skje med min søknad?[8|]

Håper noen har vært borti noe liknende,for på Nav fikk jeg beskjed om å lese meg til det på nav.no[8|]

De regner jo bare 6 av de 10 siste mnd før permisjon.
Var det jeg fikk beskjed om.. så tar de gjennomsnitte av lønnen i den perioden.

Men hadde du variabel lønn da? Sånn at du 1mnd kanskje bare hadde to arbeidsdager men neste kunne hatt 20? 

ORIGINAL: *Queen*

De regner jo bare 6 av de 10 siste mnd før permisjon.
Var det jeg fikk beskjed om.. så tar de gjennomsnitte av lønnen i den perioden.

Nei, det stemmer ikke. 6 av de 10 siste månedene er "inngangsbilletten" for å få foreldrepenger. Når det gjelder lønn benyttes flere forskjellige modeller for å regne ut hvor mye du vil motta i f.p. En av de modellene er å se på inntekt fra de 3 siste årene ja [:)]

Har du prøvd å beregne ved hjelp av denne?

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

Jeg har litt forskjellig lønn hver måned - snakk om noen få tusenlapper, mindre ved ferie ol., og den nest siste mnd. før permisjon jobbet jeg veldig mye - jeg sendte inn lønnsslipper for noen mnd. tilbake og de regnet et gjennomsnitt av det :-)

Oki. Det var det jeg trodde. Og det jeg spurte de om,men de kunne ikke gi noe svar på det sa de,for de visste ikke sikkert sjøl[8D] 

Jeg ser skjemaet har et felt jeg skrive litt utfyllende, kanskje det er greit å pressisere dette der da?![8|]

Har du prøvd å beregne ved hjelp av denne?

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

Jeg ville forklart situasjonen skikkelig når jeg leverte søknaden ja. Skriv gjerne et brev og legg ved. Pleier å ordne seg [:)]

Ja,da får jeg opp denne meldingen:

"Gjelder mor: Veilederen har beregnet et avvik på over 25% mellom din nåværende inntekt og din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt siste tre år. Dette kan ha betydning for hva du faktisk kan komme til å få i foreldrepenger. Veilederens beregninger kan være feil fordi viktige skjønnsmessige vurderinger ikke ivaretas av veilederen "

Men jeg får neste 800,-mindre i måneden ved å skrive inn fast stilling i motsetning til korte arbeidsforhold, så kanskje det er tatt hensyns til der.

ORIGINAL: LilleTuppen85

Ja,da får jeg opp denne meldingen:

"Gjelder mor: Veilederen har beregnet et avvik på over 25% mellom din nåværende inntekt og din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt siste tre år. Dette kan ha betydning for hva du faktisk kan komme til å få i foreldrepenger. Veilederens beregninger kan være feil fordi viktige skjønnsmessige vurderinger ikke ivaretas av veilederen "

Men jeg får neste 800,-mindre i måneden ved å skrive inn fast stilling i motsetning til korte arbeidsforhold, så kanskje det er tatt hensyns til der.

Da bør din inntekt for de tre siste årene legges til grunn.

[Svar på melding]

Tusen takk for hjelp[:D]  Håper det, for hvis ikke blir det skralt her i heimen[:D]

Du kan lese lovteksten i folketrygdloven. Beregningen for foreldrepenger er den samme som for sykepenger og står beskrevet i folketrygdlovens §8-30 (tror jeg [:)])

Lykke til i permisjon [:D]

Back
Topp