Variabel inntekt. Fødselspenger og dagpenger

maays91

Andre møte med forumet
Jeg blir så fortvilet og forvirret ang dette med fødselspenger og alt det.
Jeg var hos NAV idag. Hva regnes det ut ifra? Har lest at mange tror det er 6 beste / 10 måneder - har også lest at det er den jobben bare fra den siste måneden.
Jeg jobbet i 50% stilling i August 2011 - Mai 2012. Begynte også i en stilling i Februar på 11% fast. Rett etter jeg sluttet i den 50% jobben, fant jeg ut at jeg var gravid (såklart)
I 50% stillingen hadde jeg 10 000kr brutto. Arbeidsgiveren fra den arbeidsplassen har sendt meg opplysninger, som jeg skulle gi NAV ang fødselspenger.
I den 11% stillingen har jeg veldig variabel inntekt. I sommer jobbet jeg rundt 50% å lå på rundt 9000kr brutto. Har også hadd måneder der det kunne vært 2000, 5000 osv... 

Han på NAV idag sa at de regna det sikkert ut i fra den jobben jeg har nå, men jeg kunne sende med arket fra den andre jobben siden det var variabel inntekt. Han ga meg liksom ikke noe svar.
Noen som skjønner hva jeg mener, og noen som har vært bort i det samme? Leste på nettet at om noen har variabel inntekt kan de regne ut fra de siste 12 månedene. (Håper det) Når jeg sender inn søknaden tenkte jeg å legge ved arket fra den arbeidsplassen jeg slutta i, og alle lønnsslippene som jeg har i den jobben jeg er i nå - så får de se selv. (?)

Han på NAV idag spurte også om jeg har dagpenger, har jeg krav på det? Kan jeg søke?

Håper noen skjønner hva jeg mener og gir meg et klart svar. Blir helt depressiv av det her.. :-)

Foreldrepenger beregnes etter samme regler som sykepenger. Dvs at det i utgangspunktet er de siste 4 ukene som legges til grunn, men dersom man har hatt variabel inntekt kan man gjennomsnittsberegne over siste 3,6 eller 9 mnd. Det er ingen som på forhånd kan si helt 100% sikkert hva du vil få utbetalt, de må først få inn all dokumentasjon i saken og så ta en vurdering. Men den summen de kommer fram til skal på best mulig måte representere den inntekten du mister ved å gå ut i permisjon så om du f.eks hadde høy lønn for 8 mnd siden er det ikke sikkert den blir tatt med i gjennomsnittsberegningen..
Slik jeg skjønner det har du tidligere hatt 50% stilling men har nå bare 11%? Et av hovedkravene for å kunne få dagpenger er at du må ha fått redusert arbeidstiden din med minst 50%. Om du har gått fra 50 til 11% har du jo det (50% i ditt tilfelle tilsvarer jo 25% stilling) men det er også andre krav som skal oppfylles for å kunne få dagpenger som at du må ha tjent 1,5 G (ca 123 000 kr) siste kalenderår eller 3G (246 000) i løpet av siste 3 år. I tillegg må du være reell arbeidssøker og kunne ta i mot jobb eller kurs på kort varsel . Les mer om reglene på http://www.nav.no
Om du oppfyller disse kravene burde du absolutt søke dagpenger, du ville da kunne fått litt ekstra de mnd du ikke får noe særlig ekstra utover din 11% stilling, men vær obs på at det ikke er så mye du må jobbe før du kommer over grensa du kan jobbe og fortsatt få dagpenger (kan jobbe inntil 50% av beregnet arbeidstid - i ditt tilfelle vil jo det tilsvare 25% ) Det vil også være gunstig å motta dagpenger av en annen grunn, de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden får bruke de 6 BESTE mnd av de siste 10 som grunnlag i beregning av foreldrepengene (og i motsetning til hva "alle" sier er det KUN de som mottar dagpenger som får dette godet) og det kan jo  komme deg til gode..

Tusen takk for et godt svar :D Dette hjalp meg mye! Så på nav sidene at 1,5G er ca 79 000kr nå.
Å da vil det si at om jeg får dagpenger, kan jeg beregne foreldrepenger ut fra 6 av 10 beste måneder? Rart han jeg snakka med idag ikke nevnte noen sånn når jeg satt der så fortvilet som jeg var :p Men, jeg får ta turen i morgen igjen!

Tusentusen takk :-)

maays91 skrev:
Tusen takk for et godt svar :D Dette hjalp meg mye! Så på nav sidene at 1,5G er ca 79 000kr nå.
Å da vil det si at om jeg får dagpenger, kan jeg beregne foreldrepenger ut fra 6 av 10 beste måneder? Rart han jeg snakka med idag ikke nevnte noen sånn når jeg satt der så fortvilet som jeg var :p Men, jeg får ta turen i morgen igjen!

Tusentusen takk :-)

Det stemmer nok ikke..

1G = 82 122
1,5 G = 123 183
3 G = 246 366
Grunnbeløpet er pr dags dato 82122 kr. Dvs at 1,5 G = 123 183 kr og 3 G = 246 366

http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Grunnbel%C3%B8pet+%28G%29

Om du får dagpenger i opptjeningsperioden kan de br

Back
Topp