Var uheldig å spiste salami...

Jente24år

Glad i forumet
hadde dekket på bordet, søndagslunsj, så at kjæresten spiste salami og tenkte at det så veldig godt ut, og uten å tenke meg om hadde jeg det på, og vipps så var det spist...
det var ikke før etterpå det plutselig gikk opp for meg, og jeg sa «herregud, jeg spiste nettopp salami» :o har vært SÅ bevist på å ikke spise det, men plutselig....
var bare en skive, pakken ble åpnet for noen dager siden, men den er langt fra gått ut på dato.
Er litt bekymret...

Det blir nok å gå helt fint, da jeg gikk gravid klarte jeg ikke å dy meg å åt en skive med salami i ny å ne. Det gikk helt fint, nå er lille 6 mnd å frisk som en fisk :)

Å spise salami fra nyåpnet pakke er visst ikke så farlig som først antatt :) Bare litt delte meninger enda :) Annen spekemat er fortsatt fyfy, men akkurat salami skal gå bra å spise en gang i blant, fra nyåpnet pakke og fra norsk produsent :) Har en venninne som spiste det kanskje 10 ganger i svangerskapet på den måten og det gikk helt fint. Har ikke enda turt jeg da, har litt sperre enda:P

Å spise salami fra nyåpnet pakke er visst ikke så farlig som først antatt :) Bare litt delte meninger enda :) Annen spekemat er fortsatt fyfy, men akkurat salami skal gå bra å spise en gang i blant, fra nyåpnet pakke og fra norsk produsent :) Har en venninne som spiste det kanskje 10 ganger i svangerskapet på den måten og det gikk helt fint. Har ikke enda turt jeg da, har litt sperre enda:p
Pakken var ikke nyåpnet... derfor jeg er litt bekymret...det var grillstad jubelsalami jeg spiste..
Vet ikke om det er noen måte å teste seg på? Ang bakterien man kan få i seg via spekemat..?
Har normalt sett en stor sperre for å spise salami, men akkurat idag vet jeg ikke helt hva som skjedde...:( tankene må ha vært på en annen planet :p

Pakken var ikke nyåpnet... derfor jeg er litt bekymret...det var grillstad jubelsalami jeg spiste..
Vet ikke om det er noen måte å teste seg på? Ang bakterien man kan få i seg via spekemat..?
Har normalt sett en stor sperre for å spise salami, men akkurat idag vet jeg ikke helt hva som skjedde...:( tankene må ha vært på en annen planet :p
Med nyåpnet mente jeg også noen dager etter åpning, det skal være trygt altså, skulle skrevet det :) Du kan jo snakke med fastlegen, men tror ikke det er noe problem altså. Veldig liten sjanse :)

Med nyåpnet mente jeg også noen dager etter åpning, det skal være trygt altså, skulle skrevet det :) Du kan jo snakke med fastlegen, men tror ikke det er noe problem altså. Veldig liten sjanse :)
Ah okei :) neida det går sikkert fint :) sendte mld til jordmor, og hun sa det ikke var noe å bekymre seg over, da sjansen for smitte er svært liten :)
Ble litt roligere da :) men det er noe med det å være gravid å ha «ansvar» for et annet liv, man blir jo fort bekymret :p

Ah okei :) neida det går sikkert fint :) sendte mld til jordmor, og hun sa det ikke var noe å bekymre seg over, da sjansen for smitte er svært liten :)
Ble litt roligere da :) men det er noe med det å være gravid å ha «ansvar» for et annet liv, man blir jo fort bekymret :p
Så bra du fikk svar fra jordmor:) Ja og redd for å gjøre noe feil! Skjønner deg veldig godt :)

Gjorde den samme tabben i sommer.. Spiste salami på brødskiva to dager på rad før det slo meg at jeg ikke kunne spise det. Ble stressa og fikk dårlig samvittighet, men har skjønt at man skal være uheldig for at det skal smitte når det er snakk om så små mengder fra nyåpnet pakke. Fikk dem til å teste meg for toxoplasma på 12-ukers kontrollen da. Heldigvis negativ [emoji4] Det har med all sannsynlighet gått bra hos deg også! [emoji4]

Har spist både salami, røkelaks og spekemat i svangerskapene. Hadde dilla på røkelaks i eine svangerskapet og spekemat i det andre. Der gikk med store mengder kan du si. Så tror ikke du skal være så bekymret for ei skive med salami.

Første svangerskapet mitt spiste jeg salami hver dag. Jeg visste ikke at det ikke var trygt og ingen sa noe til meg.. Ungen er straks 9 og helt normal[emoji6][emoji1303] Har ei venninne også som spiste både salami og annen spekemat gjennom hele svangerskapet. Hun åt det hun ville og ungen er normal den også [emoji4]

Jeg lever til tider på gullsalami. Ikke tenkt på at det er noen risiko. Har ikke store planer om å kutte ut et av pålegga jeg faktisk orker å spise. Men kanskje jeg ikke spiser det til hvert måltid lenger. Har forøvrig sendt e-post til Grilstad for å forhøre meg. Holder dere oppdatert på evt svar.

Poenget er vel ikke om man spiser mye eller lite av noe. Det hjelper veldig lite om man bare spiser en skive hvis det er farlige bakterier i akkurat den ene skiva.
Noen mener det holder å fryse maten først. Men kun en av bakteriene før ved frysing. Begge dør ved varmebehandling. (Toxoplasma og listeria).
Grunnen til at spekemat er på nei-lista er jo at den ikke er varmebehandlet. Og det er ikke uten grunn at ting havner på den lista.
I 2007 var det ei som spiste en eller annen ost mens hun var innlagt på sykehuset. Mista begge tvillingene ganske sent i svangerskapet. Det var bakterier i den osten. Etter det havnet den og på nei-lista.
Så den 'alt med måte' som folk henger seg opp i, hjelper ikke en dritt om den ene pakken er full av bakterier. Noen ganger kan pakken ha fått et ørlite hull en stund før man åpner den og.

Men gjort er gjort og spist er spist. Det går nok helt sikkert veldig fint.
Jeg ville bare ikke spist det med vilje.
Og jeg kan love dere jeg har lyst på både salami, fårepølse fordommer og spekemat. Fårepølse er favorittpålegget mitt, så sliter max med hva jeg skal ha på skivene for tida.

Risikoen er liten, men konsekvensen er stor.
Om du har spist det og ikke blitt dårlig etterpå så har det sannsynligvis gått bra.
Jeg holder meg unna da jeg har vært på feil side av en statistikk som er så minimal at det knapt skjer. Med toxoplasmose og listetia er det ikke mengde som er problemet, mens der det er sporstoffer og tungmetaller som er grunnen til at de er på neilista, så er mengde en annen greie.

Har fått svar fra Grilstad. De har en type salami som er varmebehandlet på samme måte som kokt egg som derfor ikke kommer innunder nei lista. Lev litt lettere salami heter den visst. Kan være verdt et forsøk hvis man er veldig glad i salami. Jeg skal iallfall prøve den ut. Så får resten av husholdningen kose seg med gullsalamien. [emoji23]

Har fått svar fra Grilstad. De har en type salami som er varmebehandlet på samme måte som kokt egg som derfor ikke kommer innunder nei lista. Lev litt lettere salami heter den visst. Kan være verdt et forsøk hvis man er veldig glad i salami. Jeg skal iallfall prøve den ut. Så får resten av husholdningen kose seg med gullsalamien. [emoji23]
Jaa den har jeg kjøpt et par ganger :) og funker helt fint for min del :) samboer liker den ikke så godt, så derfor kjøpte vi vanlig :)
Er bare av og til jeg får lyst på, og da kjøper jeg den lev litt lettere varianten :)

Kjipt at jeg skulle være helt tankeløs å spise vanlig salami... men men. Det går nok helt sikkert fint :) jordmor sa jeg ikke skulle bekymre meg :)

Fint at du deler informasjonen du fikk fra grillstad med oss andre :)

Jeg har klart å drikke Spania vann fra vasken ved en misforståelse, ringte legen som mente at det ikke var nødvendig å sette inn tiltak så lenge jeg ikke får kraftig diare. Ubehagelig likevel, hvis d skulle være noe med babyen så er d lett å sitte å tenke på mulige årsaker i ettertid [emoji58] ville derfor ikke gjort slikt med vilje, men når d først har skjedd får vi og håpe d går bra [emoji846]

Poenget er vel ikke om man spiser mye eller lite av noe. Det hjelper veldig lite om man bare spiser en skive hvis det er farlige bakterier i akkurat den ene skiva.
Noen mener det holder å fryse maten først. Men kun en av bakteriene før ved frysing. Begge dør ved varmebehandling. (Toxoplasma og listeria).
Grunnen til at spekemat er på nei-lista er jo at den ikke er varmebehandlet. Og det er ikke uten grunn at ting havner på den lista.
I 2007 var det ei som spiste en eller annen ost mens hun var innlagt på sykehuset. Mista begge tvillingene ganske sent i svangerskapet. Det var bakterier i den osten. Etter det havnet den og på nei-lista.
Så den 'alt med måte' som folk henger seg opp i, hjelper ikke en dritt om den ene pakken er full av bakterier. Noen ganger kan pakken ha fått et ørlite hull en stund før man åpner den og.

Men gjort er gjort og spist er spist. Det går nok helt sikkert veldig fint.
Jeg ville bare ikke spist det med vilje.
Og jeg kan love dere jeg har lyst på både salami, fårepølse fordommer og spekemat. Fårepølse er favorittpålegget mitt, så sliter max med hva jeg skal ha på skivene for tida.

Er så enig med deg! Blir skikkelig provosert når folk MED VILJE spiser pålegg som det er påvist kan gi barnet skader for livet, eller i verste fall ende i abort. "Litt skader ikke" leser jeg ofte. Det skal gjelde koffein og lakris, men,som du også påpeker, veit man jo ikke om den ene spekepølsa er "frisk" eller ikke. Da hjelper det ikke å bare spise en gang i blant. Men for all del: det vil helst gå bra! Jeg forstår godt din bekymring og dårlige samvittighet, trådstarter, men mest sannsynlig går dette veldig bra [emoji4] Det er ikke du som provoserer meg, det er de andre egoistiske menneskene som eter rått kjøtt og brie fordi de har lyst. "Gidder ikke holde meg unna favorittpålegget mitt i ni måneder, altså!" Veit du hva? Da burde du ikke blitt gravid! Samme med de som ikke klarer å slutte å røyke. Min mening er at man skal slutte med sånt FØR man blir gravid. Er ikke barnet ditt motivasjon nok til å holde deg unna, nei, da bør du rett og slett ikke få barn. Dæven, dette irriterer meg.

Back
Topp