Var til UL i dag

Ryttermamma83

Flørter med forumet
I dag hadde jeg legetime og fortalte da at jeg var gravid. Hun tok både utvendig og innvendig UL.
Så livmoren som så gravid ut, og fant en liten spire. Ikke noe skikkelig hjerteslag enda (nå er dette riktignok vanlig lege og jeg syns hun virret mye og holdt den greia lite i ro så vet ikke hvor flink hun er på slikt.
Hun mente jeg er 6-7 uker på vei nå, som er litt lenger enn jeg trodde men jeg fikk positiv test veeeldig tudlig i syklusen og har veldig ustabil syklus pga nettopp uttatt hormonspiral så det kan godt stemme det.
MEN; burde det vært mer synlig hjerteslag nå om jeg er 6-7 uker på vei?
Skal til ny UL midt i januar.

I dag hadde jeg legetime og fortalte da at jeg var gravid. Hun tok både utvendig og innvendig UL.
Så livmoren som så gravid ut, og fant en liten spire. Ikke noe skikkelig hjerteslag enda (nå er dette riktignok vanlig lege og jeg syns hun virret mye og holdt den greia lite i ro så vet ikke hvor flink hun er på slikt.
Hun mente jeg er 6-7 uker på vei nå, som er litt lenger enn jeg trodde men jeg fikk positiv test veeeldig tudlig i syklusen og har veldig ustabil syklus pga nettopp uttatt hormonspiral så det kan godt stemme det.

Det kan være synlig hjerteslag når man er 6-7 uker, nen spiren er fremdeles så liten at det kan være vanskelig å noen ganger.
Så lenge spiren hadde "riktig" størrelse syns jeg ikke du skal bekymre deg

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg har hørt at det er såpass tidlig for å finne hjerteslagene 6-7 uker på vei at mange fastleger ikke vil undersøke da i tilfelle kvinnen blir skremt om man ikke finner hjerteslagene. Jeg har forstått det sånn at det er lettere for noen med litt mer trening å finne hjerteslagene så tidlig, så da ville jeg nok slått meg til ro med at fastlegen surret litt/ikke er så trent i undersøkelsen på så liten spire (sånn som du beskriver det) og at alt er i orden! :) Så gøy å se lille spiren! :D

Vi fant hjerteslag veldig lett og synlig når jeg var 6+3. Fant også når jeg var 5+3, men da måtte vi lete endel lenger. Dette var en lege som ikke holdt på med svangerskap, men som er dreven med ultralyd. Og riktignok var ingen av undersøkelsene innvendig, begge var utvendig.

Hvis det er en vanlig lege så ville jeg ikke tatt til meg uttalelsene om at du er lenger på vei enn du trodde, for å fastslå noe sånn så må man ta mål av fosteret og livmoren og taste det i et program...man kan ikke ta det på øyemål. Synes ikke du skal bekymre deg altså! Hvis du er litt over 5 uker på vei så er det veldig vanskelig å finne hjerteslag.

Ja hun holdt like ikke den greia stille lenge nok til at man kunne se så mye indre hele tatt syns jeg. På sykehuset med siste barn var det helt annerledes. Da tok de det verste justeringen med den greia, og så finjusterte de med ett lite hjul av noe slag på maskina. Var ikke noe slikt nå. Hun sa ikke noe om str, og fryste ikke bilder i det hele tatt eller målte noe som helst så aner ikke hvordan str var. Hun bare rotet litt rundt og pekte på skjermen og da der er spira. Så hun fant den i hvert fall. Har ikke hatt noe blødning eller noe slikt, så har egentlig ingen grunn til å tro at det skal være noe galt da. Er etter min beregning 5+4, hun mente jeg antagelig var minst en uke lengre. Men altså, det virket veldig hastet og bare veiving hele greia. Mest imponert av at hun faktisk fant spira med utvendig UL også, selv hun ikke så noe hjerteslag. Får håpe det er bare at det er for tidlig. Var ikke bekymret for nå i det hele tatt... :-\

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Back
Topp