var til jordmor i dag..

Duskregn

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
var til min tidligere jordmor i dag å hun sa jeg hadde en bmi på 32 å siden den var over 27 så mente hun at jeg skulle ta en sånn sukker test i uke 27 eller noe for å se om jeg kan utvikle diabetes ila svangerskapet.. hva er denne testen å hva gjøres? noen som vet?

Dette kalles glukosebelastning. :)
Da møter du fastende på legekontoret. Så måler de blodsukkeret ditt. Deretter får du en kopp med vann og en sukkerblanding som du skal drikke. Deretter må du sitte i ro i 2 timer(for å ikke bruke opp noe av sukkeret du har drukket).Etter to timer måles blodsukkeret på nytt, for å se om det er høyt eller normalt. Dette for å se om insulinet ditt "fungerer som det skal". Anbefaler å ta med litt underholdning ;)

Den testen e nåke drit!
Da e for å utelukka svangerskapsdiabetes, nåke ein har større sjangse for å få når ein e øvevektig :(

Du tar fyst blodprøve, så drikke du sukkerlake. Så blir vel blodsukkeret målt igjen ette 1 time og 2 tima. Må sitta i ro heila tio mens du vente, å får ikkje drikka nåkenting...
Dei fleste blir kvalme...

Eg tok den testen i forrige svangerskap. Hadde bmi på 43, men blodsukkeret va heilt fint.
Denne gongene så e ein sånn test heilt umulig for meg å gjennomføra, for eg har tatt GBP og tåle sukker svært dårlig ;) Hadde eg måtte gjennomføra hadde eg blitt liggande strak ut resten av dagen, spydd, tissa og sove om ein anna.
Har lagt på meg 11kg si eg vapå bunnotering, så eg har dessverre komt opp igjen i bmi 31 :( men detta ska ordnast opp i ette fødsel og evt amming e ferdig :P

Jeg må også ta den, men i uke 23. Kjipt, men greit å sjekke det opp da:-)

Sent from my iPad using BV Forum

Eg måtte ta den i uke 6 allerede! Litt overivrig lege.. Eg har forøvrig ikkje meir enn 25 i BMI heller, så er egentlig ikkje i målgruppa.. Men men.. Tok testen, sov på venterommet i to timar, og var lykkelig då eg kunne gå ut derfrå og ete frokost. :)

huff ikke noe å glede seg til da skjønner jeg :/

Masse lykke til! :)

Sent from my IPhone 5C :)

Ska egentlig ta neste fredag! Er 12 veker da!! Eg hadde glukoseintoleranse sist! So fare for at eg har det denne gangen og :( håper berre eg klarer å ta testen so tidleg! Må ha frukost.... Blir kvalm av den drikken og! Redd eg spyr da oppigjen :(

Ipaden min <3

Må også ta denne testen senere i svangerskapet. BMI på 30...
Så det blir nok skjerpings på vekten når babyen er ute :)

Føler vel at alle andre blir tatt bedre vare på enn meg. Er stuttjukk, men ingen har sagt noe om en sånn test, men nå er jeg "bare" 23 uker på vei da:-o Er også av typen "skalikkeplagelegenmedmineproblemer". Får høre da jeg skal inn til kontroll i uke 26.

Mamma til 2 firbeinte allerede;-)

Jeg har aldri hørt om den testen. Trodde diabetes ville slå ut på urintesten?
Da er det vel bare å grine seg til en slik test og. Er så heldig at bmien min sklir rett inn i testklassen:)

Back
Topp