var til fastlegen i dag

Duskregn

Elsker forumet
Oktoberskatter 2014
som egentlig skulle være første svangerskapskontroll.. kom dit for å få beskjed om at det var for tidlig med svangerskapskontroll og at jeg skulle komme tilbake om 4 uker?? :/ eneste greie som skjedde på denne timen var at han henviste meg til tidlig ul på sykehuset :) håper jeg får svar fort :) men syns hele timen var bortkastet for dette var noe han kunne tatt over telefon så hadde jeg sluppet å dratt ned til byen for ingenting...

Legen her tar heller ikke svangerskapskontroll før i uke 10.. Men jeg har vært der tidlig bare fordi jeg mista sist da.

Veldig mange leger, de fleste har jeg inntrykk av, bryr seg ikke al verden om et svangerskap før det har nådd uke 11-12. Hadde jeg visst hvor langt jeg var på vei hadde jeg ikke tatt kontakt før nærmere den tiden selv :)

Jeg ringte forrige uke for å bestille time til kontroll hos fastlege, og ble litt overrasket over at jeg fikk time allerede nå på fredag. Da er jeg bare 7+5 etter egne beregninger og 8+3 etter siste mens. Spurte legesekretæren som satt meg opp om det ikke var litt tidlig, men hun sa at første kontroll settes opp i uke 8-9...

Jeg var når jeg var 6+6 ca, pga sykemelding.
Da var det legen som ville at vi bare skulle ta første kontroll samtidig.
Ble litt overraska men var greit å få det overstått ;)

De kunne nå gitt beskjed da, men om du kal til tidlig ul var det vel nødvendig med legebesøk uansett kanskje? Legen jeg har nå ville ikke ha meg før jeg var 12 uker, forrige hadde første kontroll når jeg var 8 uker. Tipper likevel jeg må til lege før, for her har kvalmen sannsynligvis behynt allerede :/

Jeg var nå,7 uker, for p få henvisning til sykehuset for tettere oppfølging. Hvis ikke det hadde vært nødvendig hadde jeg sikkert ikke tatt kontakt før uke 12.. Man skal jo henvises til ordinær ul..

Skjønner ikke helt hvorfor man i det minste ikke kan få en SSK i uke 8. Jeg skjønner greia med at det er mer sikkert i uke 12 osv. Men det kunne vil ikke skade med en liten kontroll i uke 8 for så å fylle ut alle nødvendige papirer i uke 12 :) i mitt første svangerskap fikk jeg en skikkelig kontroll allerede i uke 6:D da fikk jeg papirer, høre hjerte, målte ditten og datten:D det var kjempe betryggende og jeg ble så
Mye
Mindre stressa :D

Sent from my iPhone using BV Forum

Skjønner ikke helt hvorfor man i det minste ikke kan få en SSK i uke 8. Jeg skjønner greia med at det er mer sikkert i uke 12 osv. Men det kunne vil ikke skade med en liten kontroll i uke 8 for så å fylle ut alle nødvendige papirer i uke 12 :) i mitt første svangerskap fikk jeg en skikkelig kontroll allerede i uke 6:D da fikk jeg papirer, høre hjerte, målte ditten og datten:D det var kjempe betryggende og jeg ble så
Mye

slik var det de andre gangene jeg har gått gravid også.. men ikke denne gangen nei! meen gledings til ul da :D

Her jeg bor så har vi en kjempeflott jordmor som tar alle gravide seriøst. Hun stusset litt da jeg i mitt forrige svangerskap ikke tok kontakt med henne før etter 12 uker. Så derfor er det til henne jeg vil først:)

Mye

Jeg har som sagt fått i uke 8, men egentlig skjønner jeg ikke hvilken forskjell det skal gjøre om man går i uke 8 eller 12 hvis det uansett ikke er vanlig å gjøre UL eller lytte etter hjertet...? Jeg skjønner ikke helt. Gjøres det ingen verdens ting for å bekrefte at man fortsatt er gravid på første kontroll? Skal man bare anta at fordi man testet positivt i uke 4 og ikke har blødd, så er alt i orden? Så da skal man bare vente i uvisshet til man skal på UL i uke 17-19? :S Jeg er så livredd for MA at jeg faktisk ikke vet om jeg tør å fortelle noen om graviditeten før jeg med sikkerhet VET at det er et herte som slår! Huff, så hysterisk det går ann å bli :p
Hun damen på telefonen sa at det settes av 20 min til en slik kontroll. Det er jo ingenting!

Det er sånn opplegget er ja. Min fastlege hørte ikke etter hjertet første kontroll forrige gang. Leverte urinprøve, tok blodprøve og blodtrykk, spurte om jeg tok folat, og fyllte ut helsekort + sendte søknad om sykehusvalg. Om man vil se/høre før, må man gjøre det privat, med mindre legen har UL/dopplerapparat og tilbyr deg dette. Jeg syntes også det var rart at de bare stolte på at jeg var gravid....tok privat tidlig UL uke 11 forrige gang, og skal det nå og.

Ja, man får jo ikke veldig mye utav det selv, men man får jo ordnet litt praktiske ting + sjekka blod og urin (det er jo viktig). Vil i grunnen avbefale jordmorkontroller etter første legetime, da de fleste leger er litt sånn "praktiske". Det blir sjelden mye prat om selve graviditeten, etter min erfaring iallfall. Jordmor er liksom mer interessert i det vi er interessert i :-)

Back
Topp