Var på NAV idag, dette kan ikke stemme vel? Bostøtte.

AdelinaBambina*

Elsker forumet
Var på nav/sosialkontoret å spurte om bostøtten idag. Fikk til svar at det kom IKKE til å bli innvilga.
Fordi jeg bor hjemme hos foreldrene mine, og det var ingen grunn til at jeg ikke kunne bo der lenger.
Han sa han syntes det var RIMELIG teit, at jeg kom der å spurte om penger 'bare fordi jeg vil det'(ut i egen leilighet)...[&:]
Og han kunne dessuten opplyse meg om at han kunne melde meg til barnevernet dersom jeg 'mangla penger' å søkte om bostøtte.[8|] Hva faen??
 
Dette er det jeg får inn på konto hver mnd:
Full OS (minus 22% skatt)
Dobbel barnetrygd (2600)
Bidragsforskudd (1300)
 
Har forresten friplass i bhg(betaler ikke en krone).
 
Hva har jeg rett på?
 
Dere andre med ca. samme 'inntekt' som meg og som mottar bostøtte;
Hvor mye dekker bostøtten av leien? Skriv gjerne full leiepris på leiligheten/huset og hvor mye du, og bostøtten betaler hver for seg.
Leste en gang at bostøtten dekker ca. 80% men kan det være rett?
 
 
Dessuten søker du bostøtte gjennom husbanken ikke sosialkontoret/NAV
 
du må ha en leilighet først før du får det og den søker du gjennom husbanken, ikke nav. husleia mi var på 4350kr og jeg fikk 2100kr i bostøtte. da jeg flyttet tilbake til mine foreldre fikk jeg 0 støtte selv om jeg leide kjellerleiligheten av dem.
 
ORIGINAL: ~Kine~

du må vel i grunn HA EN LEILIGHET før du kan søke bostøtte...så lenge deter eneste inntekt vil jeg tro du får litt bostøtte...men du må først ha leilighet for du må dokumenterer husleia..og utgifter..så regner de vel også litt på hva du har i inntekt i forhold til hva husleia ligger på...

 
JA det vet jeg du. Skrev at jeg var nede for å spørre om bostøtte, dvs. hvem som fikk den og ca hvor mye det utgjorde.
 
Asså, her er samtalen min med de 2 nav-folka     (jeg har/hadde ikke noen som helst peiling på bostøtte, bare at det er noe som de fleste alenemødre eller med lav inntekt har krav på)
Først i skranken/resepsjonen;
Jeg: Skulle gjerne ha snakket med noen om bostøtte
Dama: Ja hvilken bostøtte?
Jeg: Hva mener du, er det ikke bare en bostøtte?
Dama: Nei, det er 3 ulike
Jeg: Ok, hvilke da/va går de ut på?
Dama: Jaja sender deg bare inn til sosialkontoret
 
Gidder ikke skrive hele samtalen med sosial-fyren, men han gadd hvertfall heller ikke fortelle meg om de 3 ulike bostøttene. Men har funnet det ut nå. Kommunal, sosial, og husbankens.
 
 
 
han som jobber på sosialkontoret unne du ha klagd på. han virker som om han ikke gidder å informere om noe støtte.
 
forstår din frustrasjon.
For å kunen få husbankens bostøtte er det enkelte krav som skal oppfylles blandt annet til bolig, etter 01.07.09 har det kommet nye regler som har lempet litt på de tideligere strenge og innvilede kravene.
I realiteten kan man ha et leie forhold som gjør atr man ikke har rett til bostøtte.
Du har kanskje fått dårlig informasjon og kanskje det ble gitt litt krass, men sånn er livet. de er mennesker som jobber på disse kontorene også og kan ha en dårlig dag eler misforstå dine intensjoner.

Du bor i dag hos foreldre, er du over 18 år har ikke de forsørgelsesplikt og dersom dere inngår en kontrakt vil du kunen søke om noe støtte til å "leie" et rom hjemme. Men da må du sjekke hvor mye de godtar. Sier seg selv at kr. 3000 for et rom i et hus er way to much....
De kan ikke nekte deg videre hjelp dersom du ønsker å bo i egen bolig, men du må selv finne et leieforhold og kunne vise til kontrakt.
Da vil du kunne søke om sosialhjelp til dekning av husleie og livsopphold. Stusser litt over at du ikke har andre inntekter eks overgangsstønad. Dersom du har utgått dine rettigheter til dette vil det stilles krav om at du er yrkesaktiv eventuellt aktiv arbeidssøker.

og.. det er kun 1 bostøtte.. fra husbanken
Fra nav sosial kan man søke støtte til dekning av husleie og livsopphold....
 
ORIGINAL: nicolaysen

forstår din frustrasjon.
For å kunen få husbankens bostøtte er det enkelte krav som skal oppfylles blandt annet til bolig, etter 01.07.09 har det kommet nye regler som har lempet litt på de tideligere strenge og innvilede kravene.
I realiteten kan man ha et leie forhold som gjør atr man ikke har rett til bostøtte.
Du har kanskje fått dårlig informasjon og kanskje det ble gitt litt krass, men sånn er livet. de er mennesker som jobber på disse kontorene også og kan ha en dårlig dag eler misforstå dine intensjoner.

Du bor i dag hos foreldre, er du over 18 år har ikke de forsørgelsesplikt og dersom dere inngår en kontrakt vil du kunen søke om noe støtte til å "leie" et rom hjemme. Men da må du sjekke hvor mye de godtar. Sier seg selv at kr. 3000 for et rom i et hus er way to much....
De kan ikke nekte deg videre hjelp dersom du ønsker å bo i egen bolig, men du må selv finne et leieforhold og kunne vise til kontrakt.
Da vil du kunne søke om sosialhjelp til dekning av husleie og livsopphold. Stusser litt over at du ikke har andre inntekter eks overgangsstønad. Dersom du har utgått dine rettigheter til dette vil det stilles krav om at du er yrkesaktiv eventuellt aktiv arbeidssøker.

og.. det er kun 1 bostøtte.. fra husbanken
Fra nav sosial kan man søke støtte til dekning av husleie og livsopphold....

 
Godt forklart.[:)] Jeg er over 18 år ja.
Men forstod ikke helt det utheva her.
 
Nesing: Jeg bor hjemme hos mine foreldre nå, men vil leie for meg selv i en annen kommune(asså ikke hjemme hos mine foreldre)[:)]
 
Ang størrelsen på støtte varierer det fra kommune til kommune.

Jeg bor feks i Tromsø og her kan jeg feks ha en husleie på 7000 mnd og ca 4000 av de må jeg dekke og de dekker resten.
Mitt råd er å ringe husbanken å høre hva og hvor mye de KAN dekke.
Men som de andre sier, må du ha leilighet og kontrakt å vise til.

Lykke til [:)]
 
ORIGINAL: mammaslillejente

Ang størrelsen på støtte varierer det fra kommune til kommune.

Jeg bor feks i Tromsø og her kan jeg feks ha en husleie på 7000 mnd og ca 4000 av de må jeg dekke og de dekker resten.
Mitt råd er å ringe husbanken å høre hva og hvor mye de KAN dekke.
Men som de andre sier, må du ha leilighet og kontrakt å vise til.

Lykke til [:)]

 
Tusen takk! Tar en tlf imorgen for å høre da![:)]
 
Tobias sin mamma: Jeg skal ikke leie hos foreldrene mine, som jeg har skrevet lenger oppe. Men takk uansett![:)]
 
ORIGINAL: Tobias sin mamma

men koffor ska du søke om bostøtte da?
Har du ei leilighet/hus som du vil ha og må vite om det med bostøtte først?


 
Skal ikke søke om bostøtte før jeg har selve leiekontrakten iorden, men ville bare høre hvordan det er og ca. hvor mye man kan få dekka.[:)]
 
Stusser litt over at du ikke har andre inntekter eks overgangsstønad. Dersom du har utgått dine rettigheter til dette vil det stilles krav om at du er yrkesaktiv eventuellt aktiv arbeidssøker.

Jeg klarte vist ikke å se at du hadde overgangsstønad som inntekt ser du.. derfor lurte jeg på hvorfor du ikke hadde mere i inntekt. Men ser jo dette nå..
Kan faktisk hende at du i den bosituasjon pr i dag har for mye inntekt til å få støtte fra Nav sosial.
men flytter du for seg selv så ja muligens.. Sjekk alltid hva de godtra av husleie med tanke på om du må garanti fra dem til depositum...
Men uansett vil du da ha rettigheter på bostøtte fra husbanken og mest trolig bli selvhjulpen ved egen inntekter:-) så dette ordner seg tydlig helt sikkert
 
OIIIIIIII.... STOR SKRIFT... OVER HER.. beklager.. men jeg er ikke så teknisk og vet ikke helt hvorfor ble slik
 
Back
Topp