Var på forsamtale på Ullevål i dag

L

Ltle90

Guest
Hei dere! vi er helt ny i ivf gamet. Jeg er 31 og mannen 35.
Vi har prøvd (periodevis) siden 2014, ingen graviditeter, og alt er bra med oss begge, så gynekologen min sendte henvisning til Ullevål.

01.11.21 fikk vi endelig komme til forsamtale. Hadde forberedt meg på at vi skulle ta nye blodprøver, gu, osv… men legen tok bare en kjapp gu av meg for å telle antall eggsekker på hver eggstokk og vi hadde en kort samtale. Jeg hadde 16 eggsekker på høyre og 20 på venstre.

Legen sa det var bra, men noe fare for overstimulering senere… men så sa hun at embryo som ikke blir satt ferskt, skulle legges til frys (det visste jeg jo). Og hvis ferskforsøket ikke resulterer i graviditet så setter de alltid inn 2 egg ved fryseforsøk? Jeg spurte jo på nytt, og hun bekreftet at jeg forstod riktig. Er det bare meg, eller er ikke det rart? Trodde de ville unngå tvillinggraviditet?
Hun snakka noe om at ved ferskforsøk så var det ca 40% sjanse for graviditet, mens det bare var 20% ved frys….

Fikk beskjed om å ringe når mensen kommer, og ifølge min beregning så kommer den nå på onsdag. Håper på å få starte så fort som mulig

Jeg har satt inn fire ganger, to ganger ett egg, og to ganger to egg.
Eneste fryseforsøket satte de inn to egg. Og to av tre frys ett egg. Men siste ferske satte de inn to.
Men de spør først, så du velger.

Jeg fikk ei jente av de to eggene, siste forsøket :)

Jeg var på St. Olavs.. og hadde fryseforsøk. Satte bare inn ett egg, men ble gravid på første forsøk likevel. Har ikke hatt fersk forsøk dog.
Såvidt jeg har lest, har jeg ikke funnet noe info på at det skal være såå mye dårligere sjanse ved frys..? O.o

Har aldri blitt orientert om dette. Hverken at de la egg på frys eller om de setter inn to egg ved innsett av tinte embryo. Så tenker bare «jaha, nok en ting jeg ikke ble orientert om....» og legger det til lista.
I mitt tilfelle fikk jeg ikke vite om noe før det skjedde, stort sett. På forsamtalen til ivf var jeg ikke blitt informert om at det var en forsamtale til ivf engang. Ble bare henvist uten info om hvorfor eller til hva da.

Håper bare du får en bedre opplevelse enn meg, og ta vare på deg selv oppi dette. Ikke stol på at legene informerer deg om alt eller at noen vil ta ekstra hensyn eller hjelpe. Ta vare på deg selv. Håper alt går vel.

Lykke til med oppstart!

Så vidt jeg har skjønt så setter riksen som oftest inn 2-dagers egg og ikke blasto (som de fleste private gjør). Det kan jo være grunnen til at de ofte setter inn to også ved frys, da det er mindre sannsynlighet for at begge utvikler seg.

Har heller ikke hørt at det i utgangspunktet skal være så mye dårligere prognose ved frys enn fersk. Mange klinikker har litt dårligere resultat på frys, da de som oftest setter inn det beste egget ferskt.

Høres kjemperart ut at hun sier at man får satt inn to ved fryseforsøk - det er ikke vanlig praksis på Riksen. De dyrker vanligvis til blastocyst om du får ni eller flere befruktede egg, jeg har fått færre befruktede egg der og likevel fått dyrket til blasto - så det kan variere. Hvis man får satt inn to- eller tredagers, så får man gjerne satt inn to, både på fersk og frys. Ved blasto er det alltid en, uansett fersk eller frys, hvis ikke kvaliteten er so-so. Jeg har fått satt inn to blastoer ved to innsett, men begge gangene var det blastoer med lav score (typ 2BB).

Jeg har også fått beskjed fra legen der om at det er stor forskjell på sannsynlighet for graviditet ved fersk og frys, men akkurat det tar jeg med en klype salt - som Dipsy skriver over her, forskjellen i prognose er ikke stor. Jeg velger å tro at legene på Riksen kanskje ikke alltid er oppdatert på seneste forskning ;)

Lykke til! :Heartred

Høres kjemperart ut at hun sier at man får satt inn to ved fryseforsøk - det er ikke vanlig praksis på Riksen. De dyrker vanligvis til blastocyst om du får ni eller flere befruktede egg, jeg har fått færre befruktede egg der og likevel fått dyrket til blasto - så det kan variere. Hvis man får satt inn to- eller tredagers, så får man gjerne satt inn to, både på fersk og frys. Ved blasto er det alltid en, uansett fersk eller frys, hvis ikke kvaliteten er so-so. Jeg har fått satt inn to blastoer ved to innsett, men begge gangene var det blastoer med lav score (typ 2BB).

Jeg har også fått beskjed fra legen der om at det er stor forskjell på sannsynlighet for graviditet ved fersk og frys, men akkurat det tar jeg med en klype salt - som Dipsy skriver over her, forskjellen i prognose er ikke stor. Jeg velger å tro at legene på Riksen kanskje ikke alltid er oppdatert på seneste forskning ;)

Lykke til! :Heartred

Enig med Maseguri over. På Riksen er det antall egg ut som bestemmer om de dyrker til blastocyst eller ikke. Og basert på informasjon jeg har lest på nettsiden deres/appen deres/informasjonsskriv så virker det som om de unngår innsett av to embryo, hvis ikke det er en veldig god grunn til det.

Det er dessuten veldig spesielt at du skal ringe inn mensen allerede nå. Vanligvis må man vente noen måneder før man kan starte forsøket, på grunn av lange ventelister. Jeg hadde forsamtale i januar og startet opp i mai/juni. Flere i forumet her hadde hatt omtrent samme ventetid. Bare så du er forberedt på det. Jeg trodde også vi skulle få rask oppstart, fordi en bekjent sa det, men jeg endte opp med å vente et halvt år.

Anbefaler deg å laste ned appen deres som heter «Reproduksjonsmedisinsk avdeling – IVF». Står mye nyttig informasjon i denne.

Lykke til!

Takk for svar alle sammen :)

Vet ikke om det har noe å si at jeg har kronisk hepatitt B (smittet fra min mor da jeg ble født), men svært lite antall virus i kroppen. Det vil si at jeg bærer på virus, men kan ikke smitte videre til andre (kroppen min holder viruset i sjakk av seg selv), ifølge overlegen som jeg var hos på sykehuset. Det var derfor ivf henvisningen ble sendt til Ullevål, siden gynekologen min mente at jeg måtte på en spesiell avdeling og det bare er Ullevål som utfører ivf for pasienter med blodsmitte-sykdommer. Jeg har derfor ikke mulighet for å få utført ivf privat.

Kjenner at mensen er på vei nå, så den kommer nok i morgen. Får ringe Ullevål og høre hva som skjer videre. Krysser fingrene for rask oppstart da

Jeg tror det kan være ulike tanker om dette internt også på Riksen. Jeg hadde ferskforsøk i 2018, fikk da satt inn et 3-dagers. Det var da aldri snakk om mer enn ett. Fikk 2 3-dagers på frys jeg skulle ha innsett med nå nettopp. På samtalen i forkant sa legen at de ville sette inn begge hvis begge overlevde opptining. Selv om hun sa embryoene var av god kvalitet. Argumentet var at sjansen for å bli gravid med tvillinger fortsatt var lav og at dette ville øke oddsene for ett barn.

Av diverse årsaker kom vi til at vi kun ønsket å sette inn ett embryo. Da jeg fortalte det på kontroll, til en annen lege, sa hun: Det er nok lurt. Hun viste da til at jeg ble gravid på første ferskforsøk.

Jeg har som deg stusset på det hele - i informasjonen fra Riksen står det et sted at de vanligvis setter inn ett for å unngå flerlinger med de risikoene der innebærer, med mindre det er spesielle grunner. Og jeg føler meg som en ganske gjennomsnittlig pasient.

Da har jeg pratet med sykepleier på Ullevål, siden mensen kom onsdag kveld.

Jeg skal på sykehuset for opplæring av sprøyter i desember, og deretter starte med medisiner i januar-syklusen. Planlagt uttak i midten av januar. Kort protokoll.

Hadde forberedt meg på å måtte vente til vår/sommer 2022, så glad jeg får begynne allerede til januar

Spennende med oppstart i januar :Heartred Kjempemasse lykke til.

Back
Topp