Var hos fastlegen i uke 6

Lenateacup

Glad i forumet
Men legen gjorde absolutt INGENTING for å stadfeste graviditeten! Ikke blodprøve, ikke gu, ikke så mye som en urinprøve tok han!! Grunnen var at jeg var alt for tidlig i svangerskapet til at det skal ha noe for seg - men HVA med min følelse av trygghet? Jeg ble ikke spurt om symptomer og jeg fikk ikke anledning til å spørre om ting jeg lurer på i forhold til dette før han hastet meg ut av legekontoret. . . Nå er jeg bare litt irritert fordi hvordan kan han egentlig gi meg svangerskapsjournal når han faktisk ikke har stadfestet noe svangerskap? Er dette vanlig? Burde jeg bestille time igjen? Han har henvist meg til svangerskaps avdelingen på St. Olavs men jeg har ikke hørt en lyd og aner heller ikke hvor lang tid det kan ta før jeg kommer inn. Nå får jeg beskjed fra alle appene mine om at nå burde jeg få sjekket blodtypen min og jeg vet at jeg har O og mener å ha hørt etter tidligere blodprøver at jeg har rhesus minus men det husker jeg ikke eksakt og har heller ikke måttet ta stilling til det før nå! Jeg er bare kjempeskuffet og føler meg forbigått. Mamma syntes det høres kjemperart ut at legen ikke gjorde noe som helst, men påpekte at det er lenge siden hun gikk gravid sist.. Må bare få det ut, jeg er så bekymret. Hadde et kjempevondt stikk i magen her isted, jeg tror det er bare luftsmerter eller forstoppelses smerter men hadde jeg hatt svaret på en blodprøve som viste god stigning og ellers alt vel hadde jeg ikke tenkt på det engang... :(
 
Dette er sikkert ingen trøst, men her gjorde heller ikke legen noe da jeg var 6 uker på vei. Han gratulerte å sa jeg skulle bestille ny time til jeg var 12 uker på vei. ( jeg var der fordi jeg trodde jeg hadde uvi) Men jeg fikk ikke med noen svangerskaps journal da.. Jeg skjønner frykten din. Det er grusomt å ikke vite!

Du kan ringe inn igjen å be om ny time med en annen lege, eller du kan ringe å be om blodprøver.

Håper du får hjelp! Er ikke godt å ikke føle seg hørt :(
 
Vare innom legen i uke 6 pga magesmerte. Fikk en grudig undersøkelse og tok crp og hb. De tok graviditettest og gratulerte. De tok ikke hcg og fikk heller ikke noen journal eller henvisnig. Skulle ringe igjen vist jeg fikk blødninger. Då bestillte privat ul skal dit om 1 uke :)
 
Men legen gjorde absolutt INGENTING for å stadfeste graviditeten! Ikke blodprøve, ikke gu, ikke så mye som en urinprøve tok han!! Grunnen var at jeg var alt for tidlig i svangerskapet til at det skal ha noe for seg - men HVA med min følelse av trygghet? Jeg ble ikke spurt om symptomer og jeg fikk ikke anledning til å spørre om ting jeg lurer på i forhold til dette før han hastet meg ut av legekontoret. . . Nå er jeg bare litt irritert fordi hvordan kan han egentlig gi meg svangerskapsjournal når han faktisk ikke har stadfestet noe svangerskap? Er dette vanlig? Burde jeg bestille time igjen? Han har henvist meg til svangerskaps avdelingen på St. Olavs men jeg har ikke hørt en lyd og aner heller ikke hvor lang tid det kan ta før jeg kommer inn. Nå får jeg beskjed fra alle appene mine om at nå burde jeg få sjekket blodtypen min og jeg vet at jeg har O og mener å ha hørt etter tidligere blodprøver at jeg har rhesus minus men det husker jeg ikke eksakt og har heller ikke måttet ta stilling til det før nå! Jeg er bare kjempeskuffet og føler meg forbigått. Mamma syntes det høres kjemperart ut at legen ikke gjorde noe som helst, men påpekte at det er lenge siden hun gikk gravid sist.. Må bare få det ut, jeg er så bekymret. Hadde et kjempevondt stikk i magen her isted, jeg tror det er bare luftsmerter eller forstoppelses smerter men hadde jeg hatt svaret på en blodprøve som viste god stigning og ellers alt vel hadde jeg ikke tenkt på det engang... :(

blodtyping og 1.svangerskaps prøver tas ikke før uke 10-12 uansett...
men urinprøve for å bekrefte svangerskap kunne han da gjort for deg....
 
ring dit du er henvist og spør når du kan forvente time... bare gi de en dag eller to på seg til å motta henvisningen ;)
 
Er det en helsestasjon med jordmor der du bor? Du kan ta deler av kontrollene dine der. De har bedre tid og er mye hyggeligere enn legekontor som presser for mange pasienter inn per dag. Jeg tok alle kontroller utenom to der. De tok blodprøvene, søkte fødeplass. Hele pakka.
 
Hm. Så urolig kjipt! Jeg ville bestilt en ny time og delt bekymringene mine rundt det. Jeg var hos legen i forrige uke, var da 5+2 og min lege ville jeg skulle ta med urinprøve. Men alt av blodprøver og papirer skjer nærmere uke 12. :) sikkert ikke gøy å høre nå, men har selv lært av egne erfaringer at vi er våre værste fiender noen ganger (vi stresser oss så unødvendig noen ganger) bestill ny time og sett deg ned og slapp av. Dårlig av legen men ikke la det ødelegge dagen!♡ :)
 
Det høres ikke hyggelig ut.

Jeg ville tatt resten av kontrollene hos jordmor, eller byttet lege. Jeg har selv byttet lege flere ganger, og er kjempefornøyd med hun jeg har nå.

Var faktisk på første kontroll hos legen i dag, og hadde en veldig positiv opplevelse. Hun satte av nesten tre kvarter. Jeg leverte urinprøve (uoppfordret), hun stilte spørsmål fra helsekortet og fylte ut for meg, og bestilte time til ultralyd. Jeg fikk masse informasjon og kunne spørre om ting. Hun forklarte at jeg kunne velge mellom å komme til henne eller gå til jordmor, og anbefalte å ta i alle fall minst én time hos jordmor fordi de har mer tid og er vant til å gå nøyere inn på sånt som amming. Men jeg synes hun satte av mye tid. Hun sa at hun selv har tre barn og at hun synes graviditet er faglig interessant. Alt dette gjorde til at jeg bestemte meg for å ta i alle fall noen av kontrollene hos legen min. Bestilte time hos jordmor rett etter timen.

Jeg leste en gang en kronikk skrevet av en lege som akkurat hadde vært innlagt på sykehus og der innsett hvor utrolig viktig omsorg fra helsepersonell er. Hyllet sykepleiere og sa at leger kanskje ofte er litt "kalde". Kan godt tenke meg at det stemmer i mange tilfeller.

Men legen jeg har nå er tydeligvis ikke sånn. Hun er en ung kvinne, bare litt eldre enn meg selv og kjempehyggelig og lett å prate med.
 
Det hørtes ikke greit ut. Kanskje han hadde en dårlig dag? Legen min i forrige svangerskap hadde heller ikke planer om å bekrefte svangerskapet, men hun gjorde det da jeg hadde med urin og var usikker. De fleste stoler nok på hjemmetestene.
Men det er fort gjort å føle seg avvist i en sånn situasjon:/

Det skal ikke være noen fare med blodtypen i hvert fall<3 og antistoffscreening skal helst tas etter 12 uker:) så det må du ikke tenke på. Men bestill deg ny time, evt hos jm (de tar vel mot når som helst, eller må du være kommet så og så langt?)

Håper du føler deg bedre når det kommer litt på avstand<3 har hatt noen legetimer nå med nye leger, utenom svangerskap altså, der jeg har følt meg dyttet ut av kontoret. Ikke god følelse. Men de er jo bare mennesker:)
 
Takk for svar alle sammen! Nå føler jeg meg mye roligere. <3 Jeg skal prøve å ringe dit jeg er henvist imorgen. Og så skal jeg prøve å puste rolig og vente :p Godt å vite at det er normalt å ta blodtype test og alt sånn i uke 12. Da slår jeg meg til ro med det. :)
 
Slik er det mitt legekontor og det jeg hadde forgje svangerskap. Ingenting i forhold til graviditet ble gjort ført jeg var 12uker på vei.... Har blitt gravid med ivf, så har blitt fulgt opp av de med tidlig ul. Denne gangen skal jeg ha det i uke 7+4. Sitter graviditeten på rett plass og det er liv, ringer jeg fastlegen å få time til førstesvangersskapskontroll i uke 12. Da tar de div blodprøver, regner ut termin (jeg har en fast termin, pga ivf), skriver ut papirer du skal, henviser deg til ordinær ul og gir litt info.. (Slik er det her.....)
 
Slik er det mitt legekontor og det jeg hadde forgje svangerskap. Ingenting i forhold til graviditet ble gjort ført jeg var 12uker på vei.... Har blitt gravid med ivf, så har blitt fulgt opp av de med tidlig ul. Denne gangen skal jeg ha det i uke 7+4. Sitter graviditeten på rett plass og det er liv, ringer jeg fastlegen å få time til førstesvangersskapskontroll i uke 12. Da tar de div blodprøver, regner ut termin (jeg har en fast termin, pga ivf), skriver ut papirer du skal, henviser deg til ordinær ul og gir litt info.. (Slik er det her.....)
Da er det nok samme her, tenker jeg. Da kan jeg slappe mer av, når jeg vet at det er vanlig flere steder. Blir bare så forvirret av alle appene og hva man skal og ikke skal og hva som bør gjøres når og ikke. Setter stor pris på svarene deres her. :)
 
Back
Topp