Var forlovet.... det gikk over...

• Trådstarter Trådstarter Samboeren
  • Opprettet Opprettet
S

Samboeren

Guest
Hei.

Kan noen mene noe her uten å trolle?

Sambo og jeg har vært sammen i 9 år og har 2 barn sammen. Før fødselen av vårt første barn fridde han til meg og jeg sa ja.

Med jevne mellomrom har jeg snakket med han om selve giftermålet som jeg mener er naturlig i slutten av en forlovelse. Jeg har tenkt alt fra oppmøte på kontoret med to vitner og en "ta med grillmat og kom"-type etterfest til den mer tradisjonelle typen bryllup. Vår stil ville nok mer helle mot kontor og grillfest tror jeg fordi for oss (eller nå tydeligvis meg da) så handler det mer om å faktisk være gift enn selve bryllupet.

Snakket med han for 3-4 uker siden etter at jeg fant igjen forlovelsesringen min som har vært borte side svangerskapet (hovne fingre ja). Da kom det frem at han vil egentlig ikke gifte seg. Han ser ikke poenget. Prøvde å snakke litt med han om det, men det var lite konstruktivt og jeg vet egentlig ikke hvorfor han ikke vil. Noen dager etter forsøkte jeg igjen, men samme lukkede døra, så da sa jeg at vi kan vel like gjerne bryte forlovelsen og da. Ingen vits i en forlovelse når man uansett ikke skal gifte seg, sa jeg....

Det var han forsåvidt enig i da....

Problemet mitt nå er at jeg er så såret pga dette her. HVorfor fridde han da? Hva er det som har forandret seg? Kanskje han ikke ser for seg en fremtid for oss lenger?? Han vil ikke snakke noe om det heller, bare fortsetter som før og som om ingenting har skjedd mens jeg faktisk har det skikkelig vondt med dette her. Er nesten så jeg lurer på om jeg burde gå ut av forholdet siden jeg har blitt så usikker på hva han tenker og hvorfor han tenker det....

Noen med noe input?

Hadde det vært meg, så hadde jeg krevd en forklaring på hvorfor han i første omgang fridde hvis han ikke ville gifte seg. Var det fordi han følte at det var det riktige å gjøre på det tidspunktet kanskje? Jeg tror jeg hadde gått uansett forklaring. Etter så mange år sammen, så burde man kunne forvente et ordentlig svar av kjæresten sin.

Gå ut av forholdet fordi han ikke vil gifte seg?
Det er ikke alle som vil gifte seg, et hadde ikke vært noe stort problemfor meg.

Problemet for meg er at han tydeligvis har ombestemt seg og ikke kan/vil forklare det for meg. Da tar fantasien min overhånd i forsøket på å analysere frem en forklaring siden han ikke gir meg en. Jeg syns det er skikkelig sårt. Vet ikke hva jeg skal gjøre ut av det...

Problemet for meg er at han tydeligvis har ombestemt seg og ikke kan/vil forklare det for meg. Da tar fantasien min overhånd i forsøket på å analysere frem en forklaring siden han ikke gir meg en. Jeg syns det er skikkelig sårt. Vet ikke hva jeg skal gjøre ut av det...

Han har jo faktisk fridd til deg, det er ikke noe en skal ta lett på. Og om han elsker deg og vet at han vil være med deg, hvorfor er det da så vanskelig å forplikte seg helt?

Gå ut av forholdet fordi han ikke vil gifte seg?
Det er ikke alle som vil gifte seg, et hadde ikke vært noe stort problemfor meg.
Så hvis du hadde vært forlovet med en som plutselig ikke vil gifte seg likevel, så hadde det vært greit for deg å fortsette forholdet? Og du i tillegg ikke fikk noen grunn.... ?

Jeg ville også blitt veldig såret over dette. Jeg synes du fortjener en forklaring!! Nå er det jo ikke alle som vil gifte seg.. Noen synes tydeligvis det er mer alvorlig å bli noens ektefelle enn å sette barn til verden (går det an???)
Jeg ville vel kanskje ikke forlatt barnefaren, men jeg ville krevd et svar!!! (Som forhåpentligvis ikke har noe med hans følelser for deg!!! :)
Masse lykke til :)

Han har jo faktisk fridd til deg, det er ikke noe en skal ta lett på. Og om han elsker deg og vet at han vil være med deg, hvorfor er det da så vanskelig å forplikte seg helt?

Det er det jeg lurer på. Har nå sagt til han at han får tenke ut et svar til meg, for såpass fortjener jeg.

Skjønner at du er såret og mener også du bør få en forklaring! Kan dere f.eks gå til no terapi eller rådgivning sammen? Noen som kan stille de rette spørsmålene og få ham til å sette ord på hva han føler?

Synes ikke det alene er noen grunn til å gå ut av forholdet.. Men synes at han også bør få vite hva du føler og hvorfor du ønsker å gifte deg. Kanskje han endrer mening..

Hadde også krevd en forklaring på hvorfor han i utgangspunktet fridde

Skjønner at du er såret og mener også du bør få en forklaring! Kan dere f.eks gå til no terapi eller rådgivning sammen? Noen som kan stille de rette spørsmålene og få ham til å sette ord på hva han føler?

Synes ikke det alene er noen grunn til å gå ut av forholdet.. Men synes at han også bør få vite hva du føler og hvorfor du ønsker å gifte deg. Kanskje han endrer mening..

Jeg håper jo dette skal løse seg (som i at jeg får svar på hvorfor). For meg hadde det vært null problem at han ikke vil gifte seg om han aldri hadde fridd, men det pluss at han ikke vil snakke om det gjør det vanskelig syns jeg. Klarer ikke å bare gå videre uten å få en begrunnelse for det hele. Jeg ska gi han et par dager nå på å tenke ut et svar til meg og så får jeg se hva det svaret er. Kan hende all grublingen min gir seg av seg selv så fort jeg får vite hva han tenker om saken. Kan jo og hende han ikke ser for seg en fremtid med meg, og da er jo saken ute av verden på alle tenkelige måter uansett, for det er ingen vits i å bli her som en "reserveløsning" for han til han evnt. finner ut hva annet han vil med livet sitt enn å dele det med meg.

Jeg skjønner godt at det er sårt for deg. Jeg hadde nok tenkt det samme som deg. Håper han tar til fornuft snart :)

Jeg hadde absolutt forventet et svar på hvorfor i alle dager han i det hele tatt fridde. Ikke bare forventet, men krevd det!

Så er jo spørsmålet videre; utenom hele giftemålet, har dere det bra sammen? Elsker du han og føler han elsker deg tilbake? Føler du at dette er et forhold du vil ha livet ut? I såfall hadde jeg ikke gått fra han om han ikke ville giftet seg, men det er klart jeg hadde blitt såret.

Som noen over her påpekte; kan parterapi prøves ut? Kanskje kan man lettere komme fram til hva som gjør at han ikke vil gifte seg i en slik setting.

Ellers forstår jeg godt du er lei og fortvilet. Håper det ordner seg! :)

Jeg hadde krevd et svar på det! Jeg forstår godt at du er såret over dette. Spesielt med tanke på at han faktisk har fridd til deg og at han nå plutselig har ombestemt seg uten å gi et ordentlig svar på hvorfor....

Jeg skjønner godt at du er såret og blir usikker.
Her er problemet at han snakker om forlovelse, men ingenting skjer. Det gjør meg litt usikker... Vi har snart to barn og 8 år bak oss.

Skjønner godt at en slik situasjon gjør deg usikker! Men dere må da kunne ha en såpass god kommunikasjon etter så mange år at dere kan snakke om det?

Hvis ikke høres parterapi bra ut.
Det alene at han har ombestemt seg er ikke en god grunn til å forlate et forhold spørsmålet blir jo hva ligger bak det, om det er hans egen usikkerhet eller annet

Jeg ville spurt om han fortsatt ville være samboere og familie, og bare ikke være gift. Eller om han faktisk er usikker på deres forhold. Og han MÅ svare.

Hm, kanskje parterapi hadde vært lurt. Hos oss har kranglene tatt overhånd! Filleting blir store diskusjoner og tar laaang tid før vi blir venner igjen. Virkelig ikke god retning vi er på vei om dagen, får håpe vi får snudd det. Det samme for deg, får håpe du får et svar og en løsning på hele forvirringen snart !

Back
Topp