Var dette dumt eller smart?

*Labambie

Forumet er livet
Snuppeluring viser helt klart at hun begynner bli veldig klar for å slutte med bleia. Vi har prøvd uten hell i flere runder før, prøvd alle dobøker på markedet, artige truser og potte(r), oppmuntring, klistremerker osv osv. Jeg tror jeg har prøvd samtlige råd jeg har fått her inne. Nå er hun snart 3,5 år gammel og vi synes alle det begynner bli på tide.

Fikk en idè i stad om at vi skulle henge opp smågaver og at hver gang hun tisset eller bæsjet i do så skulle hun få en liten gave. Jeg pakket de inn og hang de opp, hun var så langt helt med. Så plutselig slo hun seg helt vrang og det virket nesten ikke som om hun ikke skjønte helt at hun ikke kunne få pakke uansett, selvom vi gikk igjennom dette mange ganger.

Så, nå kjenner jeg det skjærer godt i det såkalte mammahjertet. Lillejenta mi gråter så sårt for pakkene sine og det virker som sagt ikke helt som om hun tok poenget mitt...

Var jeg superidiot nå? Ang. denne belønningen altså?
Jeg har jo mest lyst å klippe ned alle pakkene og gi henne alle...

(jeg trenger absolutt ikke høre at jeg var totalt blåst, pedagogisk ukorrekt osv)

Ideen er god og det som "mangler" er jo at hun skjønner koblingen mellom å gå på do og gavene... Når hun er såpass stor som 3,5 vil jeg tro hun skjønner at hun må gå på do for å få gave - kanskje hun bare trasser litt og du trenger og gi det litt mer tid?

Ikke klipp de ned og gi henne alle.. :P

Jeg syns det hørtes ut som en god plan, og jeg er sikker på at etter første dobesøk = første pakke fått, så blir det stas :)
Så får det bare være at det ble litt trist nå i førsten :P

kanskje ho kan få en bitteliten gave hver gang ho sitter på do, også en stor når det kommer noe. det gjorde vi her, jeg kjøpte sånne bittesmå sjokolader på nille som jeg pakka inn. hver gang ho satte seg på do fikk ho en sånn liten sjokolade pakket inn. etter noen ganger tissa ho også og da fikk ho en stor gave. 

og det funka for nå  er ho bleiefri og vært det i en måned. 

Aner ikke om spørsmålet, men takk for ideen. Skal snakke med mannen og evt teste selv....

Hun trodde vel at det holdt å bare sitte på doen.. Det gjør frøkna her og.. Året yngre da, men likevel.. hehe.. Men smart Idê!

Prøv å hold ut .. Si at tissen eller bæsjen MÅ komme i do før hun får gave.. Ingen tiss ingen gave! =)

Hold ut, du vil seire til slutt..

Datteren min er utspekulert og trodde krokodilletårer ville gi henne det hun ønsket. Men når hun  da endelig gjorde det hun skulle på potten og fikk pakke, så gikk det sport i det og hun gikk på do hele tiden, fikk ut 2 dråper og hadde da tisset på potte og skulle ha klistremekre/pakke.. Måtte til slutt gjøre om belønningen til bare å gjelde bæsj, da gikk det sport i det og hun kunne bæsje 3 ganger til dagen mot vanlig 1 om dagen. Så da måtte systemet justeres igjen til å gjelde hver hele dag hun hadde vært tørr, men siden hun ikke hadde noen uhell fra dag 1 av så ble det også dyrt i lengden. Så nå er det hver dag hun våkner tørr fra natten..

gutten vår var like gammal da vi virklig gikk inn for det. hadde prøvd mye rart vi me. her fikk han se en ny film hver gang. vi har kjøpt sånn her å der filmer på tilbud (3 for 99 å sånt). så vi begynnte forsiktig at bare han tisset så fikk han film, selv om det var vi som satt han på do. så var det bare annahver gang han fikk. så gikk vi over på at han fikk hver gang han hadde basjet på do, selv om han ikke sa fra selv, men vi som måtte springe me han. å de gangene han var flink å si fra at han måtte tisse! så på slutten var det kun når han sa fra når han måtte bæsje!! å skjeldnere å skjeldnere. fikk en sjokoladebit å sånt i stede f.eks. evt bare en yoghurt. han var fornøyd han=) så syns det hørtes lurt ut ej da=) bare å holde ut..

Vi gjorde dette med Patrick når han hadde tilbakefall og bæsja endel i trusa (etter han ble storebror). Kjøpte en stor eske med Toy Story Duplo han skulle få om han bæsja i do.

Det var mye hyling og gråting etter den duploeska, men vi holdt ut og dæven så kry han ble når han endelig fikk det til, og fikk pakken sin!!! :) :)

Lykke til!!=)

syntes ideen din var god jeg..

Ser ikke store forskjellene på smågaver enn klistremerker o.l når det kommer til belønning. Men om ikke jenta forstår sammenhengen så har det jo ingen hensikt. Men det kan jo hende hun skjønner det, at du bare må gi det litt tid....?

Når det er sagt så synes jeg ikke noe om belønningssystemer når det kommer til dotrening. Jeg tror man kommer langt med skryt og oppmuntring. Det er helt naturlig å lære seg å gå på do, tenk på alle de andre naturlige tingene de små lærer seg uten å få en (materiell) belønning? Når skal man slutte med gavene, klistremerkene e.l da? Forstår et barn på 2-3-4 år at "nå som jeg kan dette, så får jeg ikke mer". :-/  Dette er bare mine tanker da, ikke et angrep på deg eller andre ;-)

Hold ut og ikke gi henne pakkene før hun har gjort noe på do...

Tøft, men pust dypt inn og tenk at så fort hun skjønner tegninga, så vil det bli bedre!

Her er det slutte med nattbleie-prosjekt i helgen. Hun tok sin siste bleie på i dag og i morgen skal vi bytte til helt nytt sengetøy. Håper det blir like stas som hun så langt har gitt uttrykk for, hehe.

MaLu skrev:
Ser ikke store forskjellene på smågaver enn klistremerker o.l når det kommer til belønning. Men om ikke jenta forstår sammenhengen så har det jo ingen hensikt. Men det kan jo hende hun skjønner det, at du bare må gi det litt tid....?

Når det er sagt så synes jeg ikke noe om belønningssystemer når det kommer til dotrening. Jeg tror man kommer langt med skryt og oppmuntring. Det er helt naturlig å lære seg å gå på do, tenk på alle de andre naturlige tingene de små lærer seg uten å få en (materiell) belønning? Når skal man slutte med gavene, klistremerkene e.l da? Forstår et barn på 2-3-4 år at "nå som jeg kan dette, så får jeg ikke mer". :-/  Dette er bare mine tanker da, ikke et angrep på deg eller andre ;-)

Jeg er veldig enig her.... Jeg har to barn som er bleiefri nå, og vi har aldri brukt belønning... her har vi tatt av bleia og sagt at de er stor jente etc etc ja jeg vet egentlig ikke helt hva vi har gjort... kan hende mine barn er enkle på det område da.... de slutta når de var 2,5år og 2år,4mnd....

Når de er så stor som jenta di, så tror jeg kanskje det kan være noe hun kan bruke mot deg... Det å gå på do og det å spise mat er faktisk en av de få tingene de rår over selv. Man ikke tvinge de til å gå på do uten at de vil det...Hvis hun føler det er et unaturlig fokus på det å gå på do, så kan jeg nok tro hun vil bruke det for det det er verdt... Det å oppdage at man har egen vilje og kan bestemme over noe selv kan jo være en faktor hos dere?

Hva med å ta hun med til noen på rundt samme alder som er bleiefri? Fortell hvor flink og stor jente X er fordi hun går på do osv..?

Har hun på bleie før og etter du prøver å sette henne på do?
Hvis ikke, har du prøvd å ta av bleia og la henne tisse i buksa?

Det var iallefall det som funket her.

Synes det høres ut som en god ide`med belønning for dobesøk når hun er snart 3,5 år. Hun vil nok skjønne det med gavene, når hun får litt tid på seg. Ville gitt masse ros når hun får til noe på doen, og gjort minst mulig ut av det når det går galt, slik at hun ikke føler noe press.

Lykke til :-)

Back
Topp