Var det et overgrep?

Vivi

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Første gangen jeg var gravid er over 20 år siden.
Den lille skatten som jeg venter nå er en liten attpåklatt med min nåværende mann som ikke har noen barn fra før. Selv har jeg to fra før på 20 og 16 år.

Da jeg gikk til svangerskapskontroller når jeg ventet min førstefødte gikk jeg til en eldre mannlig lege som jeg ikke kjente til fra før svangerskapet. Plutselig...nå 20 år etterpå...har jeg begynt å stusse litt over disse kontrollene. Da jeg ventet nr 2 hadde jeg en ny lege og denne gangen også, og ingen av disse kontrollene har vært lik de med førstemann.

Det er spesielt to ting jeg stusser over. Det første er at denne mannlige legen undersøkte brystene mine veldig grundig ved å ta og klemme lenge på dem. Dette gjorde han ved i alle fall et par kontroller, uten at jeg helt husker antall ganger. Det andre er at han ville kjenne på musklene mine i underlivet på kontroller etter fødsel. Han brukte da fingrene (får håpe at han hadde hansker på :nailbiting:) til å kjenne og jeg husker han skrøt veldig og ba meg klemme musklene igjen og igjen. Dette skjedde vel også ved et par kontroller.
Disse to tingene har ikke vært gjort med barn nr to, eller nå i dette svangerskapet.
Men kan det ha vært noe som var mer vanlig å gjennomføre før? Evt at noen leger velger å sjekke disse tingene mens andre ikke gjør det? Har dere opplevd slike undersøkelser? Han virket ellers hyggelig og profesjonell så vidt jeg husker.
Jeg har aldri tenkt på det før....men nå som jeg er gravid igjen, og langt mer voksen, har det sneket seg inn en liten klump i magen. Tenk hvis han gjorde noe som egentlig var galt? Hva tror dere? Eller er jeg bare veldig paranoid nå? :D
 
Hvorfor skulle han undersøke brystene dine? Det har jeg ikke vært borti.
 
Hvorfor skulle han undersøke brystene dine? Det har jeg ikke vært borti.
Enig...jeg forstår ikke hvorfor. Den gangen trodde jeg nok at det handlet om muligheter for amming eller kreft (det var sikkert noe sånt han forklarte det med)....men jeg var jo 20 år og frisk, så jeg tenker nå i etterkant at det var veldig rart. :oops:
 
Jeg har aldri opplevd lignende i mine snart 2 svangerskap. Hva som var vanlig praksis før vet jeg ikke, men ville snakket med jordmor og/eller fastlegen du har nå om det hvis det er noe du ønsker å komme til bunns i. ❤️
 
Jeg tenker at det er viktig å ikke male fanden på veggen her. Jeg vet at leger "før i tiden" var mer opptatte av å undersøke bryster for kuler etc, mens det nå legges vekt på egenundersøkelse før man eventuelt kontakter lege. Sjekk av bekkenbunnsmuskulatur har blitt gjort hos meg på hver eneste etterkontroll etter fødsel, samtidig som celleprøve, innsetting av spiral eller bare en generell sjekk av tilstanden der nede.
 
Har hørt at man i gamledager var mer opptatt av om brystene hadde mulighet til å produsere nok melk til amming, mens man ikke ilegge det noe vekt idag. Men om det innebar undersøkelse av brystene er jeg usikker på. Men det er uansett ikke normalt idag å undersøke i svangerskapet hvis ikke du mistenker kuler (pga brystkreft) eller andre tilstander som kan trenge undersøkelse. Så syns det å sjekke brystene idag er veldig spesielt og jeg ville absolutt reagert! Men mer usikker på hvordan det er var for 20 år siden...

Når det gjelder å kjenne på musklene i underlivet kan det være at han kontrollerer om bekkenmuskulaturen er som den skal. Fet trenger man jo forsåvidt for å unngå urinlekkasje. Men ingen som gjorde det på meg, men vet ikke om andre leger sjekker det.
 
Jeg husker min mor sa at da hun var gravid så ble noe sjekket med å ha en finger i skjeden og en i anus. Husker også min venninne hadde underlivsundersøkelse ved sitt første svangerskap for 18 år siden men jeg har aldri hatt det ved mine 3 svangerskap. Tror nok jeg hadde spurt jordmor om det du opplevde var normalt før kanskje.
 
Det med brystene hørtes rart ut.

Mens sjekk av muskulaturen høres fornuftig ut. Barselgruppa mi har diskutert flere ganger hvor rart det er at det ikke blir sjekket bedre at ting er i orden etter fødsel; man blir stort sett overlatt til seg selv med beskjed om å gjøre øvelser, altså at ansvaret blir lagt over på mor.
 
De sjekket brystene før, for amming. Men så fant de ut at det ikke har noe å si, og slik kontroll sluttet.
 
Jeg har hatt kvinnelig lege som under kreftkontroll også har kontrollert brystene manuelt for kuler. Dette endog i utlandet, og ikke i Norge. Tenker det antakeligvis er noe som vanligvis ikke gjøres mye av i Norge, men som ikke betyr at det var noe rart.... :)
 
Jeg mener å huske og ha lest noe om at de sjekket brystene under svangerskapet før, men husker ikke hvor jeg leste det. Selv har jeg ikke opplevd det.

Har heller ikke opplevd at de sjekker bekkenbunnmusklatur, men tenker at akkurat det ikke trenger å være noe uvanlig.

Men dersom du stusser ville jeg ikke ha nølt med å høre med jordmor hva som var vanlig praksis før :)

Lykke til.
 
Skulle gjerne hatt en lege som faktisk brydde seg om hvordan det står til med oss etter fødsel og reelt sjekket vaginaen, som tross alt har gjennomført et forbasket mirakel med å føde et stort hode ut.

om man har sånn lege kanskje mange kvinner som i ettertid får plager hadde blitt oppdaget.

JM sjekket værtfall meg tre uker etter fødsel for å se at stingene løsnet som de skulle og jeg ikke hadde uoppdaget rift etc :) legen min er så ubrukelig at det at hun ikke gjør det har nada å si :yuck:
 
Back
Topp