Var ammingen likt til hvert barn?

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Det er jo ofte spørsmål om hvor like svangerskapene er, og da har jeg jo skjønt at man kan oppleve utrolig forskjellige svangerskap og fødsler fra gang til gang. 
Nå i forbindelse med disse ammetrådene, kom jeg til å tenke på om det gjaldt ammingen også?

Klart, babyene er jo forskjellige, i forhold til appetitt og sugeevne og diverse. Men fra deres side som mor kanskje, med mengden melk og slikt?

For meg har det i alle fall vært likt. Ammer nummer tre nå.

Både ja og nei.

Begge barna mine har vært sultne og ivrige på å suge fra første stund. De har hatt et voldsomt sug, begge to, så jeg har egentlig vært heldig der.

Og med begge to fikk jeg en dårlig start på den måten at jeg ble sår, blødde, og til slutt måtte ty til ammeskjold fordi jeg ikke orket mer. Heldigvis sugde de så godt at ammeskjold ikke var noe problem. De fikk likevel all melken de skulle ha og vel så det.

Forskellen er at eldstejenta brukte ammeskjold i fire måneder før jeg klarte å få henne over på "vanlig" brystvorte. Mens med lillegutt klarte jeg å kutte ut ammeskjoldet etter at jeg bare hadde brukt det ei uke.

Men til tross for dette var jeg heldig. Fordi jeg hadde barn som sugde så mye, fikk jeg også i gang produksjonen raskt med begge, og jeg har hatt nok melk til å fullamme begge to til de ble 5-6 måneder. Ingen av dem har brukt MME.

Ja, eneste forskjellen var at nr1 ikke ville ha mer fra 8 mnd alder men nr2 holdt på til han var rundt året :)

jeg har ammet mine 4 barn 13, 17, 14 og18mnd. Og det har stort sett vært likt. Eneste forskjellen var at på den siste fikk jeg aldri spreng. Følte/trudde jeg ikke hadde mat nok til han for følte aldri den ilingen når han spiste og presset i den puppen han ikke spiste av som jeg hadde hatt med de 3 andre. 
(Hadde planlagt å donere melk med sistemann siden jeg har hatt så mye med de andre, men følte som sagt ikke det var mer enn det som måtte være med han siste)
Men han gikk fint opp i vekt(var på veiing på åpne helsestasjon hver 14 dag en periode, og til slutt ba hs med ikke komme før neste oppsatt time. Var unødvendig stressa av dette.) og jeg fullamma til han var 7mnd så var nok mat nok :)

Første ammet jeg til han var ca 10 mnd. Andre takket nei da han var 8 mnd, mens med minste mistet jeg melka da han var ca 7 uker. Spent på hvordan det blir denne gangen. 

Pga ytre omstendigheter ble det noe forskjellig, men ellers likt.

Føder store, sultne barn :P, melk som kommer sent, og lite av den når den først kommer.

Nei, veldig forskjellig.
Første ammet jeg i to år, da sluttet hun av seg selv.
Andre gangen mista jeg melka etter 4 måneder, skulle gjerne ammet mye lenger.

Har vært veldig forskjellig fra barn til barn.
Nå var 4 premature, vært mye pumping og sonding og ammetrening. Også vært svært forskjellig hvor flinke barna har vært. noen var mette på 10min, andre brukte 30-50min på et måltid.
Den største forskjellen var ho som er født på termin var glupsk fra første stund..tok det ho skulle og litt til ;)

Minsten er snart 4 måneder. og ja veldig likg. Ingen av dem har diet mer enn 5 minutter  under måltidet, og begge to må spise canesten grunnet sopp :S

Ammingen ble ikke helt lik syns jeg.
Nr 1 ammet jeg i 1 år og hun klarte seg fint med en pupp og kunne ligge ved puppen opptil 50 min på det meste, hun sovna alltid til slutt. Helt på slutten fikk hun to pupper.

Med nr 2 så ble det mer slitsomt igjen for han trengte to pupper og det virket som jeg hadde lite melk. Han kunne suge 15min til 30 min mener jeg å huske. Måtte begynne med grøt da han var 4 mnd. og var helt tørrlagt etter 8 mnd, da måtte vi ty til MME.

Begge unga tok puppen lett, det var likt.

Jeg har to veldig forskjellige barn, og det førte til at ammingen ble veldig forskjellig også.

Storebror var den typen baby som kunne sugd seg fast på en flat vegg. Han hadde null problemer med ammingen, men jeg fikk mange. I starten var det såre bryst, og siden jeg var uforsiktig ble det infeksjon i sårene. Jeg har lett for å få alt for mye melk, og det at han var en veldig glupsk baby gjorde det verre. Alt for mye melk ga gjentatte brystbetennelser, den første endte med abscess. Babyen var like fornøyd opp i det hele, og fullammet til han var 8 mnd. Første problemet han hadde var da jeg måtte tvinge ham til å slutte å amme da jeg var gravid med lillesøster.

Lillesøster var helt annerledes. En sugesvak liten baby, som ikke forstod at hun skulle lukke munnen og lage vakuum da hun ammet. Det tok to måneder før hun fikk til riktig ammeteknikk. Hun lå bare og slikket i seg melken som rant, og halvparten rant ut av munnen igjen. Jeg håndmelket og ga henne på kopp innimellom, (hun forstod ikke tåteflaske før hun var 10 mnd), men jeg var egentlig alt for lat til å gidde styret med koking av drikkekopp osv.. Lot henne for det meste bare søle med ammingen, og etter 2 måneder fikk hun det plutselig til riktig. Jeg var veldig heldig: Jeg kan amming (jobber med det), hadde god ammeerfaring fra storebror, og masse melk. Uten alt dette hadde ammingen aldri gått bra med lillesøster. En roligere baby som ikke sugde så hardt gjorde heldigvis at jeg ikke fikk like mye problemer med for mye melk. Etter at hun kom godt i gang med fast føde, så opplevde jeg for første gang at melkeproduksjonen faktisk tilpasset seg babyens behov. 

Med nr1 var det litt vanskelig i begynnelsen, men når vi først fikk dreisen på det gikk det veldig fint. Fullammet i 6 mnd og da hun fikk sin første tann 10 mnd gammel ville hun ikke ha puppen lenger.

Med nr 2 gikk det fint i begynnelsen, men startet med fast føde da hun var 5 mnd pga at hun trøblet slik med ammingen. Vi testet også ut om hun var alergisk for melk, men det var hun altså ikke. Hun sluttet også av seg selv da hun fikk den første tannen ca 10 mnd gammel.

Nr 3 ble matet med sonde de første dagene grunnet en tøff fødsel og start på livet. Slet veldig med å få igang ammingen. Brukte skjold og sprøyte i begynnelsen for å lure henne til å suge. Fullammet i 6 mnd og ammer fortsatt litt kveld/natt/morgen. Hun er nå snart 15 mnd.

Det som har vert likt hver gang, er at jeg har veldig mye melk, og barna spiser seg mette raskt.

Mye enklere med nr en faktisk :) han spiste bra og økte i vekt. Men snuppa derimot. Hun ville helst spise sjeldnest mulig, og aldri over 5 min. Vokste dårlig gjorde hun også. Men ammet begge til de var 6 mnd :)

Det var svært forskjellig med første og andre barnet mtp ammingen.
Eldstejenta klarte ikke å ta brystet pga (uoppdaget) stramt tungebånd, jeg pumpet. Liten melkeproduksjon. Svært stressende livssituasjon.
Yngstegutten tok brystet perfekt fra første stund, måtte jobbe en del for å holde oppe en noenlunde tilfredsstillende produksjon. Fullammet i noen mnd og og supplemerte med mme innimellom. Jeg produserer lite melk, samme gjorde min mor. Han valgte å slutte å die da han var rundt 6 mnd. Det var uansett ikke mye igjen.

var veldig ulikt her.

Førstemann ammet jeg i 5 mnd og hadde mer enn nok melk til jeg valgte å slutte selv. Spreng hele tiden omtrent. Med andremann hadde jeg lite melk, hun la ikke på seg på 8 uker og fikk aldri spreng. Måtte gå over til tillegg så sluttet å amme for fikk ikke til noe kombinasjon.

Back
Topp