Vansker ved legging anyone??

Lilleknøtten

Andre møte med forumet
Hei på dere.. :) 
lenge siden sist.. har ikke vært innom her siden jeg ble alenemor for halvannet år siden.. men veldig koselig å se det fortsatt er tråder i forumet fra dere andre ;) 

saken er... jeg har alltid vært konsekvent ved leggetid.. selv når lille knøtten min var baby, sov han alltid i sin egen seng, og ved faste tider.. også når jeg ble alene med han, kunne han holde det gående i tiiiimer midt på natten for han absolutt skulle sove i min seng. men så gav d seg.. etter myyyye strev.. 
men nå... i en alder an 2.5 år kommer er det ikke det store problemet at han kommer inn lenger...selv om det hender inni mellom... men når han skal legge seg.. da er det myye strev til tider.. 

jeg har prøvd å følge han rolig til sengen uten å kommentere noe når han kommer ned trappene.... jeg har prøvd å kjefte (noe som jeg vet ikke funker i lengden)... jeg har prøvt å ta tutt, bil å musikk fra han...

ikveld var han helt umulig igjen, og da jeg etter leeenge kamp spurte om han ville sove i garasjen så sa han jah og smilte tiil meg som en skikkelig optismit... nå går jeg snart tom for ideer ved legging. Han roer seg etter en stund men som regel må jeg jobbe lenge for at han skal holde sengen til han sovner... selv om han er stuptrøtt...

har noen det samme problemet? og hvar gjør dere når barnet kommer spaserende inn i stuen etter leggetid og smiler som en sjarmør og er blid som en lerke?? 

 
Hei og velkommen tilbake, hehe =) 
Hvordan sover han på dagtid?
Han høres veldig ut som vår gutt når han sover for mye på dagen... 
I ett år nå har han blitt vekt for å ikke sove for lenge på dagtid. De periodene vi ikke har gjort det, har han ikke klart å roe seg før 21-22-tiden på kvelden. 
Da blir natten for kort synes jeg, de dagene vi må opp tidlig pga jobb og barnehage. 
Vi har alltid sittet inne hos han vi da, til han har sovnet. Synes det er en rolig og avslappende avslutning på dagen, og veldig koselig leggerutine for oss. 
Det pleier å gå bra om vi går ut før han har sovnet helt også, men stort sett sitter vi der de få minuttene det tar. 
Vi har heller ikke så høy terskel for å la han sove inne hos oss... Det hender han får sovne der på kvelden om han virkelig ikke klarer å roe seg på eget rom. Og hver natt kommer han inn til oss i løpet av natten for å sove videre mellom oss. 
Trygt og koselig for oss alle tre egentlig =) 
 
Fru H skrev:
Hei og velkommen tilbake, hehe =) 
Hvordan sover han på dagtid?
Han høres veldig ut som vår gutt når han sover for mye på dagen... 
I ett år nå har han blitt vekt for å ikke sove for lenge på dagtid. De periodene vi ikke har gjort det, har han ikke klart å roe seg før 21-22-tiden på kvelden. 
Da blir natten for kort synes jeg, de dagene vi må opp tidlig pga jobb og barnehage. 
Vi har alltid sittet inne hos han vi da, til han har sovnet. Synes det er en rolig og avslappende avslutning på dagen, og veldig koselig leggerutine for oss. 
Det pleier å gå bra om vi går ut før han har sovnet helt også, men stort sett sitter vi der de få minuttene det tar. 
Vi har heller ikke så høy terskel for å la han sove inne hos oss... Det hender han får sovne der på kvelden om han virkelig ikke klarer å roe seg på eget rom. Og hver natt kommer han inn til oss i løpet av natten for å sove videre mellom oss. 
Trygt og koselig for oss alle tre egentlig =) 
Hei å takk for svar :)) 

Vi var endelig kommet inn i en god periode hvor han ikke sov på dagtid.. vi gav beskjed i barnehagen om at soving på dagen eg avsluttet, og de var veldig flinke å overholde dette. Det hendte han sovnet fra barnehagen og hjem men det er kun snakk om 10 minutt, så jeg vekket han med engang vi kom hjem.. Han la seg da fint om kvelden, men det hendte også sa at han var så overtrett at det tok evigheter før han sovnet.. å allikevel sov han kun til 6 - 7 tiden... 
Jeg har også prøvd å sitte inne hos han (spesielt når han ser på meg med sine skjønne øyner å spør om jeg kan "dilla" (klø på ryggen) :P De gangene legger han seg fint, og av og til sovner han når jeg går ut, andre ganger kommer han etter når jeg akkuratt har kommet meg ned... :P 
Meeeen... tålmodigheten er fortsatt til stede selv om den er på kanten.. Han sov veeeeldig mye som baby, så kanskje han bare har mye energi som skal ut, og faktisk gjør igjen for tapt tid? i dont know :P skjønn, rolig å veldig herlig gutt er han hvertfall når han eg våken... En liten Emil sier jeg... Alt han gjør er vel ment, men det går ofta galt også... :P en liten uheldig mann :P Mammas prins.. hihi
 
Her har vi ikke et problemet nå. Han ligger i sprinkel seng så han kommer seg ikke ut.
MEN,når vi hadde det problemet at han ikke ville legge seg,var det bare å lete etter tålmodigheten og legge han ned. Vi la han ned,ventet 1 min, så inn,så vente 2 min,så inn å ånn fortsatte det til han ikke gadd mer.

Det hender av og til nå at han våkner på natten,men da går vi inn å gir han sutten legger han ned å a sovner han storsett med en gang.

Håper det ordner seg:)
 
Hei! Er ikke herr så ofte selv, men titter innom! Her harvjeg i hvert fall akkurat det samme problemet. Frem til nå har jeg lagt ham med sele. Ja, mulig jegver en grusom mor, men han klarer ikke roe seg, uansett hva vi gjør. Denne uken har vi sele-avvenning. Da bruker vi alt fra en halv til tre timer på leggingen. Med seks uker til termin må jeg innrømme at det er fryktelig slitsomt! Han får komme inn til oss om natten hvis han absolutt må, men prøver å roe han ned i egen seng først. Synes nå det er litt koselig å han han inne hos oss jeg,da, men så varnjeg selv en som sov hos mamma og pappa lenge! Har vel egentligningen råd, for er helt tom for ideer selv.... Men hvis noen andre har, tar jeg det imot med glede jeg også!
 
Vi har nok valgt helt motsatt framgangsmåte enn en del andre. Vi har aldri tvunget ham til å ligge i egen seng, og har aldri vært streng på leggetider. Kunne ikke fallt meg inn i blinde å gå fra en protesterende unge som satt fast i seler eller sprinkelseng. Han velger selv om han vil sove i egen seng eller inne hos oss, og vi legger ham når han ser passe trøtt ut uansett klokkeslett. Veldig radikalt og lite norskt, jeg er fullt klar over det.emoticon  Så har vi lagt vekt på at leggingen skal være noe koselig, for å forebygge problemer. Har et koselig leggerituale, og sitter inne hos ham til han har sovnet.

Vi synes at det er koselig å sitte ved sengen hans, tar med en bok eller laptop i tilfelle det tar litt tid. Kanskje det ville vært lettere for deg å lempe ham tilbake i sengen hver gang hvis du satt på barnerommet? Så slapp du å følge ham tilbake fra stuen?

Forstår godt at du er sliten når leggingen drar ut slik, og når du atpåtil er alene med ham. Vet ikke hva du har prøvd egentlig, men hva med å bestemme deg for hvordan du vil gjøre det, fortelle det til barnet på dagtid, og så gjennomføre det uten å vise at du blir utålmodig? Hvis du vil at han skal sovne alene på eget rom, så tenker i alle fall jeg at det beste er å følge ham tilbake uten å snakke så mye, uten så mye oppmerksomhet rundt det at han står opp. Kjefting, straff (ta smokken osv) eller trussler (sove i garasjen) er sikkert naturlig når du er utslitt, men jeg kan love deg at det ikke hjelper.
 
Sukkertopp skrev:
Vi har nok valgt helt motsatt framgangsmåte enn en del andre. Vi har aldri tvunget ham til å ligge i egen seng, og har aldri vært streng på leggetider. Kunne ikke fallt meg inn i blinde å gå fra en protesterende unge som satt fast i seler eller sprinkelseng. Han velger selv om han vil sove i egen seng eller inne hos oss, og vi legger ham når han ser passe trøtt ut uansett klokkeslett. Veldig radikalt og lite norskt, jeg er fullt klar over det.emoticon  Så har vi lagt vekt på at leggingen skal være noe koselig, for å forebygge problemer. Har et koselig leggerituale, og sitter inne hos ham til han har sovnet.

Vi synes at det er koselig å sitte ved sengen hans, tar med en bok eller laptop i tilfelle det tar litt tid. Kanskje det ville vært lettere for deg å lempe ham tilbake i sengen hver gang hvis du satt på barnerommet? Så slapp du å følge ham tilbake fra stuen?

Forstår godt at du er sliten når leggingen drar ut slik, og når du atpåtil er alene med ham. Vet ikke hva du har prøvd egentlig, men hva med å bestemme deg for hvordan du vil gjøre det, fortelle det til barnet på dagtid, og så gjennomføre det uten å vise at du blir utålmodig? Hvis du vil at han skal sovne alene på eget rom, så tenker i alle fall jeg at det beste er å følge ham tilbake uten å snakke så mye, uten så mye oppmerksomhet rundt det at han står opp. Kjefting, straff (ta smokken osv) eller trussler (sove i garasjen) er sikkert naturlig når du er utslitt, men jeg kan love deg at det ikke hjelper.

Hei hei sukkertopp! :D 
Respekterer deg og deres rutiner og regler når det gjelder regler :) 

Vi har vært bestemt fra dag en at det kun skal soves i egen seng, og det har jeg fått igjen for :) Har hatt masse rolige kvelder å fått sovet lenge om morgenen. Har aldri vært tilhenger av seler ettersom jeg syns det er forferdelig at de ikke skal kunne snu seg hvor de vil... :) Min gutt er avhengig av å ligge å snu seg rundt i ring til han sovner... :) 
Sover like godt i fotenden som på hodeputen.. :) 

Jeg prøvde ut en teknikk her en dag. Jeg har brukt den før også men ikkje holdt på så lenge. Jeg la han i sengen og forklarte at han måtte legge seg fint å sove og at mamma var glad i han. Så når han hoppet utav sengen, følgte jeg han inn igjen og sa at dersom han ikke la seg fint ned så tok jeg tutten fra han.. 
Han la seg nedpå en liten stund å kom utav sengen igjen. Da tok jeg tutten fra han å forklarte hvorfor, og at dersom han ikke la seg fint denna gang så var det lekebilen så forsvant. Han la seg ned men stod opp igjen.. og lekebilen forsvant... 

I to timer holdt han d gående med å hoppe utav sengen og var på vei i stuen ca. 3 ganger i minuttet var jeg nødt å gå inn å legge han oppi sengen... å hver gang meg følgte han inn sa jeg "natt natt".. med samme rolige stemmen... Selv om jeg holdt på med dette i 2(!!!!!!) timer så sovnet han til slutt, uten tutt, uten lekebil og uten bamse.. men jeg har jaggu meg fått respekt etterpå.. og han vet jeg mener alvor når jeg sier han skal legge seg fint ellers ryker tutten... og med en rolig og bestemt stemme... :) han holder det ikkje gående lenge nå! :D 
 
Sukkertopp skrev:
Vi har nok valgt helt motsatt framgangsmåte enn en del andre. Vi har aldri tvunget ham til å ligge i egen seng, og har aldri vært streng på leggetider. Kunne ikke fallt meg inn i blinde å gå fra en protesterende unge som satt fast i seler eller sprinkelseng. Han velger selv om han vil sove i egen seng eller inne hos oss, og vi legger ham når han ser passe trøtt ut uansett klokkeslett. Veldig radikalt og lite norskt, jeg er fullt klar over det.emoticon  Så har vi lagt vekt på at leggingen skal være noe koselig, for å forebygge problemer. Har et koselig leggerituale, og sitter inne hos ham til han har sovnet.

Vi synes at det er koselig å sitte ved sengen hans, tar med en bok eller laptop i tilfelle det tar litt tid. Kanskje det ville vært lettere for deg å lempe ham tilbake i sengen hver gang hvis du satt på barnerommet? Så slapp du å følge ham tilbake fra stuen?

Forstår godt at du er sliten når leggingen drar ut slik, og når du atpåtil er alene med ham. Vet ikke hva du har prøvd egentlig, men hva med å bestemme deg for hvordan du vil gjøre det, fortelle det til barnet på dagtid, og så gjennomføre det uten å vise at du blir utålmodig? Hvis du vil at han skal sovne alene på eget rom, så tenker i alle fall jeg at det beste er å følge ham tilbake uten å snakke så mye, uten så mye oppmerksomhet rundt det at han står opp. Kjefting, straff (ta smokken osv) eller trussler (sove i garasjen) er sikkert naturlig når du er utslitt, men jeg kan love deg at det ikke hjelper.
Hei hei sukkertopp! :D 
Respekterer deg og deres rutiner og regler når det gjelder legging selv om det ikke er slik jeg vil hatt det og gjort det :) 

Vi har vært bestemt fra dag en at det kun skal soves i egen seng, og det har jeg fått igjen for :) Har hatt masse rolige kvelder å fått sovet lenge om morgenen. Har aldri vært tilhenger av seler ettersom jeg syns det er forferdelig at de ikke skal kunne snu seg hvor de vil... :) Min gutt er avhengig av å ligge å snu seg rundt i ring til han sovner... :) 
Sover like godt i fotenden som på hodeputen.. :) 

Jeg prøvde ut en teknikk her en dag. Jeg har brukt den før også men ikkje holdt på så lenge. Jeg la han i sengen og forklarte at han måtte legge seg fint å sove og at mamma var glad i han. Så når han hoppet utav sengen, følgte jeg han inn igjen og sa at dersom han ikke la seg fint ned så tok jeg tutten fra han.. 
Han la seg nedpå en liten stund å kom utav sengen igjen. Da tok jeg tutten fra han å forklarte hvorfor, og at dersom han ikke la seg fint denna gang så var det lekebilen så forsvant. Han la seg ned men stod opp igjen.. og lekebilen forsvant... 

I to timer holdt han d gående med å hoppe utav sengen og var på vei i stuen ca. 3 ganger i minuttet var jeg nødt å gå inn å legge han oppi sengen... å hver gang meg følgte han inn sa jeg "natt natt".. med samme rolige stemmen... Selv om jeg holdt på med dette i 2(!!!!!!) timer så sovnet han til slutt, uten tutt, uten lekebil og uten bamse.. men jeg har jaggu meg fått respekt etterpå.. og han vet jeg mener alvor når jeg sier han skal legge seg fint ellers ryker tutten... og med en rolig og bestemt stemme... :) han holder det ikke gående lenge nå! :D 

 
Phillip har vært vanskelig 1 år vi mistenker kanskje han har sett noe vi ikke kan se, han snakker mye om spøkelser og sir at hans rom spøker og der bor spøkelser. og det kan jo stemme det han snakker om også, vi bodde i fjor 7 mnd i ett hus hvor barnet rommet spøkte og alle som hva inne på det rommet sa dem er ikke velkommen ditt.
han nektet hele tia at han ikke vil sove der og vi fant ut da er best å flytte senga hans i våres rom. nå bor vi i annet hus og han vil ikke sove i barent rommet med lillesøster pga han sir spøkelse rom, det her huset spøker ikke hvor vi bor nå. han har senga i våres rom men legger seg i våres seng og vi løfter han i sin egen seng når vi legger oss. jeg vil mitt barn skal være trygg og ikke begynne og tvinge han å sove der han ikke vil sove.
 
Back
Topp