Vanskeligere å levere i bhg

Ørkenrev

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
August 2018
Maiblomstene 2020
Junilykke 2020 ♡
Februarhjertene 2025
Hei dere kloke damer.

Det har de siste ukene blitt vanskeligere å levere eldste på 2,5 år i bhg, mistenker at det er pga lillebror på 3 mnd.

Han gråter, hyler eller bare blir vanskelig med å ikke ville kle av seg og gå inn fra garderoben.

Vet han er i rett trassalder også, men dette er ikke ene og alene trass tenker vi.

Noen tips til å gjøre det lettere?

Han vil ofte ikke bli med hjem ved henting, så vet han koser seg når dagen først har kommet i gang. Det er også far som leverer som oftes.

Det kan godt være at det er pga lillebror ja. Det er bare å være tålmodig. Kan de i barnehagen hjelpe? Kanskje være ekstra behjelpelige når de kommer, og hjelpe til med å gjøre starten på dagen positiv.

Hei dere kloke damer.

Det har de siste ukene blitt vanskeligere å levere eldste på 2,5 år i bhg, mistenker at det er pga lillebror på 3 mnd.

Han gråter, hyler eller bare blir vanskelig med å ikke ville kle av seg og gå inn fra garderoben.

Vet han er i rett trassalder også, men dette er ikke ene og alene trass tenker vi.

Han vil ofte ikke bli med hjem ved henting, så vet han koser seg når dagen først har kommet i gang. Det er også far som leverer som oftes.

Snakk med barnet? Hør om barnet klarer å sette ord på hvorfor ting blir vanskelig? Han vil nok bli sett på en måte. Det er jo forskjell på hvor mye språk det er på de på 2,5 år, men kanskje han kan klare å si hva han ønsker? Kanskje han føler det er noe han vil, som en ekstra klem til lillebror, mor eller far? Det kan være enkle ting de ønsker, men så får de ikke sagt det.

Snakk med barnet? Hør om barnet klarer å sette ord på hvorfor ting blir vanskelig? Han vil nok bli sett på en måte. Det er jo forskjell på hvor mye språk det er på de på 2,5 år, men kanskje han kan klare å si hva han ønsker? Kanskje han føler det er noe han vil, som en ekstra klem til lillebror, mor eller far? Det kan være enkle ting de ønsker, men så får de ikke sagt det.

Han får ikke formidlet ønskene sine med ord dessverre, selv om språket begynner å komme seg er han en av de som er sent ute.

Han får ikke formidlet ønskene sine med ord dessverre, selv om språket begynner å komme seg er han en av de som er sent ute.

Min er 1 år og 4 mnd. Lite språk her også. Vi sleit plutselig med lakenskrekk ved legging. Viste seg at hun ville ha en ekstra klem. Hun klarte å formidle så vidt med kroppsspråk. Skjønner det er vanskelig når språket er begrenset, men det går altså an å bruke mer tid og finne ut hva som er galt.

Snakk med de i bhg., så finner dere forhåpentligvis en løsning sammen. Vi har samme problem med storebror, da får lillebror bli levert inne hos han. Nå skjønner jeg at dere ikke kan gjøre dette ennå, men kanskje en av de ansatte kan finne på noe gøy sammen med bare han en liten stund El.

Dette er som regel bare i en periode. ♥️

Last edited:
Han syns nok det er urettferdig at du er hjemme med lille, men så innser han hvor gøy det er i barnehagen og vil ikke hjem.. Klassisk historie dessverre. Ingen andre råd enn å ta deg god tid til levering, noe jeg tror du gjør. For vår del (lillebroren min når lillesøster var liten) gikk det over etter kort tid, men lite hjalp akkurat når det stod på..

Går det an å justere tidspunktet for levering? For noen hjelper det masse å komme til en fast aktivitet hver dag, eks levering rett til frokostbordet. Eller tidlig slik at det ikke er mange barn eksempelvis. Det kan kanskje hjelpe litt at han vet hva som skjer med en gang gang han kommer?

Går det an å justere tidspunktet for levering? For noen hjelper det masse å komme til en fast aktivitet hver dag, eks levering rett til frokostbordet. Eller tidlig slik at det ikke er mange barn eksempelvis. Det kan kanskje hjelpe litt at han vet hva som skjer med en gang gang han kommer?

Han blir levert tidlig for det er det han liker best, med få barn, og sånn at han kan leke før de spiser frokost. De ansatte er veldig flinke til å ta han i mot. Og vi har en dialog på det, de sier det går seg raskt til men at han «spionerer» litt på oss til vi har dratt.

Har flere ganger hentet han tidlig i bhg, men da vil han jo ikke hjem [emoji28]

Takk for svar og tips alle.

I dag leverte far og han sa det var beste levering på lenge. Det var også første dagen på en stund hvor jeg og babyen ikke har stått opp før de reiste i bhg.

Har du han hjemme noen dager i uken?

Kan hende han føler seg litt tilsidesatt og ikke skjønner hvorfor lillesøskenet får være hjemme og ikke han.

Med en baby som kun sover på tur har jeg ikke sjans å ha begge hjemme hele dagen uten at en av de blir tilsidesatt. Han på 2,5 er av den aktive typen.

Kjenner flere som pga jobb ofte har barnet på ca samme alder hjemme fra bhg noen dager i uken, og de sliter alle skikkelig med levering i bhg, så merker jeg ikke tror det blir lettere å levere om han er hjemme av og til.

Med en baby som kun sover på tur har jeg ikke sjans å ha begge hjemme hele dagen uten at en av de blir tilsidesatt. Han på 2,5 er av den aktive typen.

Kjenner flere som pga jobb ofte har barnet på ca samme alder hjemme fra bhg noen dager i uken, og de sliter alle skikkelig med levering i bhg, så merker jeg ikke tror det blir lettere å levere om han er hjemme av og til.
Jeg forklarer bare hvorfor han er som han er. Hos noen hjelper det med mer oppmerksomhet, og det å bli sett.

Jeg har aldri slitt særlig med levering i barnehagen, selv om jeg periodevis har hatt dem mye hjemme. Eller mye i barnehagen.

Men når de reagerer sånn, er det noe de trenger. Det er en åpenbar årsak - babyen - og du kan kanskje ikke være like mye tilstede som før på dagtid, men kanskje det hjelper om du kompenserer for det hele ettermiddagen.

Føler med deg dog, babytiden osv. er slitsom.

Jeg forklarer bare hvorfor han er som han er. Hos noen hjelper det med mer oppmerksomhet, og det å bli sett.

Jeg har aldri slitt særlig med levering i barnehagen, selv om jeg periodevis har hatt dem mye hjemme. Eller mye i barnehagen.

Men når de reagerer sånn, er det noe de trenger. Det er en åpenbar årsak - babyen - og du kan kanskje ikke være like mye tilstede som før på dagtid, men kanskje det hjelper om du kompenserer for det hele ettermiddagen.

Føler med deg dog, babytiden osv. er slitsom.

Ja, jeg bare skrev det jeg tenkte..
er ikke i mot å prøve å ha han hjemme, bare ser for meg at jeg blir ganske sliten [emoji28]

Skal sies vi hadde en veldig fin ettermiddag i går, hvor far tok babyen og jeg fikk 1 1/2 time ca med alenetid bare jeg og eldste. Så det ligger kanskje noe der?
Har vært obs på at vi skal få til alenetid med de, men ikke lett når babyen har «krevd» mye av meg hittil. Han trenger kanskje å bli mer sett av meg uten at babyen er der.

Selv om han viser mye kjærlighet ovenfor babyen så kan han jo selvsagt ta ut sjalusien på andre måter.

Mine tips er litt generelle og mulig du gjør dette. Men vær bestemt uten å være streng. Ta deg god tid i barnehagen, ha faste rutiner i barnehagen, jeg spør foreksempel alltid om han vil ha hadekos. Noen ganger vil han, andre ganger ikke. Og det er greit. Sett deg på nivå med han. Når du føler han er klar sier du hadet, han en fin dag også gå fra barnehagen. Ikke bli igjen etter du har sagt hade. Forhåpentligvis blir det lettere over tid :)
Hei dere kloke damer.

Back
Topp