Vanskeligere å bli gravid etter keisersnitt?

Apple

Første møte med forumet
Hei!


Jeg fødte et barn via keisersnitt i 2011. Da ble jeg gravid på første forsøk. Nå har vi lyst på et barn til, og har prøvd i tre måneder uten å lykkes. (Vi har hatt sex en hel uke før eggløsning og på el- dagene) . Vet det ikke er lenge å prøve, men siden jeg ble gravid på første forsøk sist gang, så kan jeg ikke la være å lure på om det kan ha skjedd noe under keisersnittet som gjør at det kan bli vanskeligere å bli gravid denne gangen. Hadde ingen komplikasjoner etter keisersnittet. Var i fin form, og legene sa det hadde vært en vellykket operasjon.

Har lest litt på nett, og sett at det står at det er 6 % sjanse for å bli steril etter keisersnitt. Stemmer dette? Eller kan det skje hvis man har hatt komplikasjoner i ettertid av keisersnittet, som f.eks en infeksjon? Eller kan det skje likevel? Og hvis man har blitt steril etter et keisersnitt, hadde legene da visst om det?

Mange spørsmål her, men jeg klarer ikke å slappe av før jeg vet litt mer om dette. Har så lyst på et barn til.
 
Kjære deg.

Så kjekt at du har lyst på flere barn :)

Som du selv skriver er det helt vanlig å bruke litt tid på å bli gravid, så det du opplever nå er helt aldeles normalt.
Vanligvis er det helt problemfritt å bli gravid igjen etter et keisersnitt, så jeg tenker at det mest av alt handler om å gi det enda litt mer tid.
Jer er usikker på de mer nøyatige statistikkene rundt fertilitet etter keisersnitt, men i min hverdag som jordmor er det ikke noe jeg har har opplevd som et problem i det hele tatt.
Hvis dette er noe som er veldig viktig for deg å finne ut mer om, ville jeg kontaktet en gynekolog om er spesialist på temaer som akkurat dette!

Jeg tenker at det aller- allerviktigste er å fokusere på at dette etter all sansynlighet kommer til å ordne seg innen en rimelig stund. Nyt livet sammen med den lille familien din. Gjør ting som gjør deg godt og som du liker. Kos deg masse og slapp mest mulig av. Da vil kroppen din også "finne roen" og slippe å kjenne på det stresset som ellers bygger seg opp hver måned når du "jobber" for å bli gravid.

Masse lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp