Vanskelig

ellim

Forelsket i forumet
☀️Påskeliljene 2026☀️
Jeg og samboeren har bestemt oss for at vi ønsker barn og har akkurat startet prøvingen.
Men saken er at jeg har fått så ustabil syklus, den er alt fra 26-45 dager...
Det er umulig å si når eggløsning er/har vært....

Nå er jeg på cd 50(!!!) Så syklusen har aldri vært så lang....Men negative graviditetstester...har begynt å ta el tester, men de blir ikke positiv.

Synes det er vanskelig å vite når jeg er fruktbar , når jeg skal teste osv.... noen tips? Eller noen som er/har vært i samme båt? :(

Jeg og samboeren har bestemt oss for at vi ønsker barn og har akkurat startet prøvingen.

Nå er jeg på cd 50(!!!) Så syklusen har aldri vært så lang....Men negative graviditetstester...har begynt å ta el tester, men de blir ikke positiv.

Synes det er vanskelig å vite når jeg er fruktbar , når jeg skal teste osv.... noen tips? Eller noen som er/har vært i samme båt? :(

Anbefaler testing med EL tester for å finne ut når du er fruktbar. Test daglig fra.. CD10 og utover.
Anbefaler også temping; kjøp et basaltermometer (med to desimaler) og ta temperaturen hver morgen før du står opp til samme tid. Da vil temperaturen si deg nesten helt sikkert når eggløsningen har vært i det minste, så du vet når du kan teste.

Har du lagt merke til at utfloden endrer seg iløpet av syklusen? Veldig mange vil oppleve at utfloden blir stretchy, klar og litt som eggehvite i konsistens når eggløsning nærmer seg. Jeg merker alltid at kroppen bygger opp til eggløsning på denne måten og det er når jeg begynner å få eggløsningsslim at jeg starter EL-testinga. Etter eggløsning forsvinner som regel dette slimet igjen.

Har du vært utredet for PCOS?
Jeg hadde samme utfordring som deg, med lange og ujevne sykluser. Fikk henvisning til gynekolog som med innvendig ultralyd raskt kunne se at jeg hadde typiske pcos-eggstokker.
Når man har pcos har man gjerne en ubalanse i hormonene som gjør at kroppen ikke får til å lage eggløsning, og i alle fall ikke etter en jevn syklus. Jeg gikk uten prevensjon i over ett år før jeg gikk til gynekologen, og hadde bare mensen noen få ganger. Kanskje fem? Og det kan godt ha vært bortfallsblødninger. Da blir det veldig vanskelig å prøve å bli gravid.

Jeg har få andre plager av pcos, så fikk beskjed om å komme tilbake når jeg ønsket å bli gravid. Da fikk jeg resept på Letrozol, som hadde kjempegod effekt på meg. Syklusen stabiliserte seg på 28-32 dager, og jeg kunne teste etter eggløsning. Da tok det noen få måneder før jeg var gravid.

Vil også anbefale å gå til gyn å be om Letrozol for å stabilisere syklus. Veldig vanskelig å treffe når man har sykluser opp i 50 dager.

Anbefaler testing med EL tester for å finne ut når du er fruktbar. Test daglig fra.. CD10 og utover.
Anbefaler også temping; kjøp et basaltermometer (med to desimaler) og ta temperaturen hver morgen før du står opp til samme tid. Da vil temperaturen si deg nesten helt sikkert når eggløsningen har vært i det minste, så du vet når du kan
Har du vært utredet for PCOS?
Jeg hadde samme utfordring som deg, med lange og ujevne sykluser. Fikk henvisning til gynekolog som med innvendig ultralyd raskt kunne se at jeg hadde typiske pcos-eggstokker.
Når man har pcos har man gjerne en ubalanse i hormonene som gjør at kroppen ikke får til å lage eggløsning, og i alle fall ikke etter en jevn syklus. Jeg gikk uten prevensjon i over ett år før jeg gikk til gynekologen, og hadde bare mensen noen få ganger. Kanskje fem? Og det kan godt ha vært bortfallsblødninger. Da blir det veldig vanskelig å prøve å bli gravid.

Jeg har få andre plager av pcos, så fikk beskjed om å komme tilbake når jeg ønsket å bli gravid. Da fikk jeg resept på Letrozol, som hadde kjempegod effekt på meg. Syklusen stabiliserte seg på 28-32 dager, og jeg kunne teste etter eggløsning. Da tok det noen få måneder før jeg var gravid.
Jeg har ikke blitt utredet for pcos, men det er kanskje lurt. Har ikke tenkt at det kan være et alternativ før, men etter litt søking å nett nå så begynner jeg å lure på om det kan være det. Skal ringe legekontoret i morgen å ordne time :)

Vil også anbefale å gå til gyn å be om Letrozol for å stabilisere syklus. Veldig vanskelig å treffe når man har sykluser opp i 50 dager.
Det er helt sant! Har hatt samleie sånn hver 2-3 dag for å prøve å treffe, begynner å bli frustrerende og slitsomt .. og siden mensen ikke kommer, og negative el tester, så må jeg også teste om jeg er gravid... blir dyrt dette her.

Ja, da blir det jo nesten umulig! Med letrozol får du jo en oppskrift på hvordan dere skal gå frem. Ligge annenhver dag fra dag 10-18 i syklus. Ville absolutt prøvd det!

Hvis man plutselig får ustabil syklus uten en klar årsak så bør man uansett dra til legen for å utelukke sykdom.

Tenkte å bestille time til legen, men ser det ikke er ledig time før i september

Meeen i går fikk jeg faktisk positiv el test, endelig, og den var positiv I dag også.
Hadde samleie I går kveld.
Men når er jeg mest fruktbar, er det før eller etter positiv el test?

Tenkte å bestille time til legen, men ser det ikke er ledig time før i september

Meeen i går fikk jeg faktisk positiv el test, endelig, og den var positiv I dag også.
Hadde samleie I går kveld.
Men når er jeg mest fruktbar, er det før eller etter positiv el test?

Optimalt å ha samleie FØR el - dette for å sikre at sædcellene er til stede før egget slipper, men det er nok lurt å ha samleie dagen etter også.

Å så bra
Da skal vi ta en runde i senga i kveld også, så har vi gjort det vi kan da er der bare opp til kroppen å fikse resten å den har jo ikke akkurat vært samarbeidsvillig.. krysser fingrene❤

Å så bra
Da skal vi ta en runde i senga i kveld også, så har vi gjort det vi kan da er der bare opp til kroppen å fikse resten å den har jo ikke akkurat vært samarbeidsvillig.. krysser fingrene❤
Men det er bra du fant EL, så er det bare å legge inn aksjer. Krysser fingrene!

Hørt om myo-insoitol? Mange opplever at det hjelper med syklusen

Back
Topp